مخالفت با برجام به بهانه گردشگری جک استراو در اصفهان

دلواپس‌ها، دست از مخالف با برجام نمی کشند و حضور جک استراو را مصداق نفوذ دشمن پس از اجرای برجام می دانند.

مریم محمدپور: براي همين در مخالفت با حضور او به ظریف تذکر می دهند و در برابر هتل استراو تجمع می کنند. اما سخنگوی وزارت کشور می گوید که با اینگونه تجمع های غیرقانونی برخورد می شود.

دلواپسان پس از آنکه تمام تلاششان برای سد زدن در برابر اجرای برجام بی نتیجه ماند و مجلس آن را تایید و رئیس جمهوری ابلاغ کرد و مقام معظم رهبری در نامه مهمشان به رئیس جمهور درباره چگونگی اجرای آن نکاتی را متذکر شدند، دلواپسان شیوه جدیدی را پی گرفتند. حالا تلاش می کنند که بگویند «راه نفوذ دشمن» در برجام باز است و دولت باید این راه را ببندد. «راه نفوذ» نکته مهمی بود که رهبری انقلاب در نامه اخیرشان درباره اجرای برجام به آن اشاره کردند اما به نظر می رسد دلواپسان راه سو برداشت از این تذکر را در پیش گرفته و حتی حضور جک استراو در قامت یک گردشگر در ایران را نیز مصداق نفوذ دشمن می دانند. در این راستا دلواپس ها در مجلس در حال امضا جمع کردن از نمایندگان هستند تا نامه ای به حسن روحانی بنویسند و دولت را ملزم به بستن این راه کنند. این سخن را نبویان در جلسه روز یکشنبه به خبرنگاران گفته بود. همچنین یکی دیگر از نمایندگان دلواپس حضور جک استراو در اصفهان را نشانه ای از باز شدن راه نفوذ دشمن دانسته است. احمد سالک، در تذکری خطاب به وزیر امورخارجه گفته است: «برجام راه نفوذ را فراهم کرده است. همین برجام است که شرایط حضور جک استراو در اصفهان و شاهین شهر را فراهم کرده است. در حالی که این ها عناصر فتنه بزرگ تر در ایران هستند.»

جک استراو برای یک سفر گردشگری به همراه خانواده اش به ایران آمده و به چند شهر ایران سفر کرده اما ظاهرا چند اصفهانی دلواپس که احمد سالک هم نماینده آنها در مجلس است، از این سفر خشنود نبودند و همزمان با حضور او در اصفهان، گروهی از دلواپسان، به نشانه اعتراض مقابل هتل عباسی اصفهان یعنی محل اقامت جک استراو تجمع کردند. تجمعی که مجوز قانونی نداشت.
سخنگوی وزارت کشور:با تجمع‌های غیرقانونی برخورد می‌کنیم
سخنگوی وزارت کشور  در این راستا تاکید کرد: هرگونه رفتارخلاف قانون با هیات‌های خارجی که مجوز ورود دارند نه تنها از لحاظ اخلاقی پسندیده نیست بلکه از لحاظ حقوقی نیز ما نسبت به آنها مسئولیت‌هایی داریم که این رفتارها در انجام وظایف ما اختلال ایجاد می‌کند.
حسینعلی امیری در خصوص حضور هیات‌های بلندپایه خارجی در کشور در دوره پساتحریم و ابراز دلواپسی برخی نسبت به این رفت و آمدها گفت: وزارت کشور متولی این موضوع نیست اما این وزارتخانه مسئول تامین امنیت داخلی کشور است.
وی به ایلنا گفت: هر کسی که از دولت جمهوری اسلامی ایران ویزای ورود به کشور را می‌گیرد و به شکل قانونی در کشورما حضور پیدا می‌کند، ما براساس قانون و مقررات ملی و بین‌المللی عهده‌دار تامین نظم و امنیت او هستیم بنابراین وقتی جمهوری اسلامی ایران به کسی اجازه ورود می‌دهد، همه دستگاه‌های ذیربط باید به این تصمیم احترام بگذارند و خلاف قانون با آن برخورد نکنند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون که در دوره پساتحریم قرار داریم ملاک و معیار ما باید قانون باشد. برای همه باید فرمایشات رهبری فصل‌الخطاب قرار گیرد توصیه ما این است که اگر فرد یا جریان سیاسی راجع موضوعی نقد، نگرانی و یا دلواپسی دارند باید آن را از کانال‌های قانونی پیگیری کنند.
امیری با تاکید بر اینکه تجمع‌های غیرقانونی به هیچ وجه از جانب وزارت کشور قابل قبول نیست، گفت: وزارت کشور موظف است با این تجمع‌ها برخورد کند.
منصوری‌آرانی: دلواپس‌ها بس نکنند حامیان برجام وارد عمل می‌شوند
ادامه روند سنگ اندازی دلواپسان در برابر برجام، برخی نمایندگان مجلس را هم نگران کرده است. یکی از آنها عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است. او گفت: آن چنان که پیداست نه قانون مجلس، نه تاکید دولت و نه حتی تایید رهبری بر این گروه اقلیت مخالفان تاثیرگذار نبوده و با اینکه آنها هم موظف به اجرای قانون هستند تا زمانی که سد اجرای برجام نشوند نمی‌توان مانع آنها شد.
منصوری آرانی انتقاد از توهین و اهانت‌های گروهی از تندروها به مسئولان در حاشیه تصویب برجام در مجلس علیرغم تایید رهبری اظهار داشت: برجام در طول دو سال گذشته در سطوح مختلف و در جلسات گوناگون داخل و بیرون از مجلس، نشست‌های تخصصی و مناظره‌ها و همچنین به طور دقیق و مشهود در رسانه‌ها بررسی شد و همه ابعاد آن مورد توجه قرار گرفت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: یک قاعده کلی این است که همه پذیرفتیم برجام عملیاتی شود و شروط اضافه شده نیز جهت بستن منافذ گذاشته شده است.
منصوری آرانی در گفت و گو با ایلنا ادامه داد: ما همواره تعدادی مخالف داشتیم که بعضا اعتراض‌های شدیدی از سوی آنها ابراز شد و حتی پس از تصویب برجام در مجلس این مخالفت‌ها ادامه یافت، پس از تایید شورای نگهبان نیز همچنان شاهد بروز مخالفت‌ها بودیم که ایرادی ندارد و حتی پس از تایید رهبری هم باز شاهد انتقادات بودیم که این هم مشکلی ندارد اما زمانی که با رفتارمان نظم و قاعده را به هم بریزیم و خلاف قانون عمل کنیم دیگر نمی‌توان از کنار این مساله گذشت. در هر صورت اخلاق،‌ادب و بلوغ سیاسی در افراد مختلف متفاوت است و نمی‌توان با یک واکسن همه را به رفتار متین و بلوغ سیاسی رساند.
عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس خاطرنشان کرد: به هر حال اگر بگوییم کار مخالفان برجام درست است، همه آزادند انتقاد کنند و یا قانونی برای جلوگیری از چنین برخوردها و توهین‌های خشونت‌آمیزی وجود ندارد باید قبول کنیم که این حق برای طرف مقابل هم وجود خواهد داشت و طبیعتا قانون برای جلوگیری از حمایت موافقان برجام نخواهیم داشت و در این صورت حتما روزی دچار مشکل خواهیم شد.
منصوری آ‌رانی با بیان اینکه اگر دلواپس‌ها بس نکنند حامیان برجام وارد عمل می‌شوند، تصریح کرد: شک نکنید اگر این بحث‌ها ادامه یابد موافقان برجام هم در دانشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها وارد عمل می‌شوند و این اتفاق به هیچ عنوان در راستای منافع ملی و مصالح نظام نیست.
استاندار اسبق اصفهان: دلواپسان اصفهان تحریک شده بودند
سیدمحمود حسینی استاندار اسبق اصفهان نیز درباره حاشیه‌های ایجاد شده در سفر یکی از مقامات سابق اروپایی به ایران گفت: دلیل این رفتارها روشن است. اینها افرادی هستند که چندی پیش بعد از سخنرانی یک نماینده متمایل به پایداری به دفن یک ایرانشناس اعتراض کرده و رفتند در پل خواجو در روی قبر یک ایرانشناس دیگر شعارنویسی کردند و رفتارهایی نشان دادند که پسندیده نبود.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد گفت: امروز هم بعد از سخنرانی همان سخنران این حرکت انجام شده و به نظر می‌رسد این رفتارها بیشتر مصرف داخلی برای انتخابات آینده دارد و با منافع ملی ایران قابل انطباق نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: وقتی یک توریست یا سرمایه‌گذار به کشور می‌آید نظام جمهوری اسلامی مسئول امنیت اوست و کسانی که با حضور او در کشور مخالفند نباید جلوی محل استراحت او یا یک هتل تجمع کنند چرا که ایجاد رعب در محل استراحت سرمایه‌گذاران و گردشگران خارجی درست نیست.

استاندار اسبق اصفهان تاکید کرد: شورای تامین استان و فرماندار اصفهان وظیفه داشتند و دارند در کنار نیروی انتظامی امنیت سرمایه‌گذاران و گردشگران را تامین کنند و متاسفانه در مورد این مساله فرماندار اصفهان و دستگاه‌های امنیتی پاسخ روشنی درباره اتفاقات رخ داده ارائه نکردند.


مددی: نگرانی دلواپسان درباره برجام، با دیدگاه‌های رهبری زاویه دارد
دلواپسان تاکید دارند که نگرانی هایشان بر اساس دیدگاه های مقام معظم رهبری است، به عنوان مثال، باز بودن راه نفوذ را یکی از مصادیق نگرانی های رهبری می دانند و بدشان نمی آید که به همین بهانه اجرای برجام متوقف شود اما یکی از نمایندگان مجلس معتقد است که این نگرانی ها با دیدگاه های رهبری زاویه دارد. محمدعلی مددی، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: دلواپسان با وجود اطلاع و آگاهی کامل و دقیق از مواضع رهبری باز هم به بداخلاقی و تندروی‌های‌شان ادامه داده‌اند در حالی که این رفتار آنان با وجود حضور رهبری در مصدر امور و هوشیاری همه جانبه ایشان، به هیچ وجه پذیرفته نیست. بنده نگران خط گرفتن تندروها از برخی مراکز و ستادهای جنگ نرم هستم.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری با توجه به شرایط حساس سیاسی و اجتماعی کشور و وضعیت ایران در منطقه و جهان شعار همراهی و همدلی دولت و ملت را به عنوان شعار سال تعیین کردند. ایشان با این نام‌گذاری به همه جریان‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پیام دادند تا در همه مسائل و امور کشور «وحدت» را سرلوحه رفتار و عملکرد خود قرار دهند.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا، حمایت قاطع مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌ای را مورد اشاره قرار داد و افزود: برجام بدون همراهی و همدلی همه کارگزاران نظام در همه دستگاه‌ها و نهادها قابل تحقق نیست.
وی تاکید کرد: تندروها و دلواپسان با وجود اطلاع از آگاهی کامل و دقیق از مواضع رهبری باز هم به بداخلاقی و تندروی‌هایشان ادامه داده‌اند در حالی که این رفتار آنان با وجود حضور رهبری در مصدر امور و هوشیاری ایشان به هیچ وجه پذیرفته نیست. بنده نگران خط گرفتن تندروها از برخی مراکز و ستادهای جنگ نرم هستم.
مددی ادامه داد: این مدل نگرانی دلواپسان با دیدگاه‌های رهبری کاملا زاویه دارد. این نگرانی تا سر حد مقاومت در برابر دیدگاه‌ها و دستورات رهبری پیش رفته است. ان‌شاءالله که نیت دلواپسان، خدمت به نظام جمهوری اسلامی باشد و از جای دیگری خط نگرفته باشند و در برابر فرمایشات رهبری صف‌آرایی نکنند.
27213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    حنا شون رنگ نداره......