اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای ایالات متحده از استراتژی جدید آمریکا در قبال داعش یعنی حمله زمینی به سوریه سخن گفت.

به گزارش خبرآنلاین، وب سایت بی بی سی در گزارشی مفصل درباره این خبر نوشت: اش کارتر، وزیر دفاع آمریکا از احتمال عملیات زمینی این کشور علیه داعش سخن گفته است.

کارتر در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای ایالات متحده سخن گفته است که ایالات متحده مشغول بازنگری و به روز کردن استراتژی خود در عراق و سوریه است و در صورت لزوم، ممکن است به عملیات زمینی مستقیم علیه نیروهای داعش دست بزند. وزیر دفاع آمریکا که همراه ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این جلسه حضور داشت.

در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، نمایندگان حزب جمهوریخواه از استراتژی دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری، در عراق و سوریه انتقاد کردند و ادامه تسلط داعش بر بخش‌های گسترده‌ای از این دو کشور را غیرقابل قبول دانستند. به گفته آنان، جنگ علیه داعش به بن بست رسیده و پیشرفت چندانی نداشته است.

اوباما تایید نکرده است

وزیر دفاع آمریکا گفت که تصمیم‌هایی در زمینه تغییر رویکرد نظامی نسبت به این جنگ در دست بررسی است هر چند در این زمینه جزئیات بیشتری نداد. اظهارات آقای کارتر می‌تواند به منزله چشم انداز گسترش درگیری نظامی آمریکا در جنگ علیه داعش باشد هر چند  اوباما تاکید داشته که مشارکت نیروی زمینی آمریکا در جنگ در عراق و سوریه را تایید نخواهد کرد.


حمایت بیشتر از عراق با عملیات نظامی

به گفته کارشناسان، گزینه‌های احتمالی دیگر برای افزایش کارآیی عملیات نظامی آمریکا علیه داعش می‌تواند شامل حمایت هوایی موثرتر از نیروهای زمینی عراق از جمله با استفاده از هلی‌کوپتر و اعزام مستشاران آمریکایی برای همراهی کردن واحدهای عراقی در جنگ باشد. در چنین صورتی، نظامیان آمریکایی در نزدیک خط مقدم جبهه قرار می‌گیرند.
در حال حاضر، شمار نظامیان آمریکایی در عراق به حدود ۳۳۰۰ نفر می‌رسد که ماموریت اصلی آنان آموزش و ارائه مشورت به نیروهای عراقی و حفاظت از تاسیسات و تجهیزات نظامی آمریکا در آن کشور است. به گفته مقامات آمریکایی، هیچ نظامی این کشور به سوریه اعزام نشده است.

اولویت بازپس گیری رقه و رمادی است

وزیر دفاع آمریکا در جلسه روز گذشته کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفت که در حال حاضر، هدف‌های نظامی فوری ایالات متحده خارج کردن نیروهای داعش و باز پس گرفتن شهر رمادی در عراق و شهر رقه در سوریه است. رقه کمابیش "پایتخت" دولت اسلامی محسوب می‌شود و شهر رمادی، مرکز استان انبار، از شهرهای مهم عراق است که در ماه مه به تصرف داعش درآمد.
در سوریه، ایالات متحده از گروه‌های "میانه‌رو" مخالف حکومت بشار اسد می‌کند. این گروه‌ها در روزهای اخیر پیشروی‌هایی در رقه داشته‌اند. آقای کارتر گفت که در نظر است تجهیزات بیشتری در اختیار نیروهای مخالف داعش در سوریه قرار گیرد، حمایت بیشتری از اردن به عمل آید و حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه شدت گیرد.

اعلام آمادگی برای درگیری مستقیم با داعش

او گفت که در استراتژی جدید، در نظر است "نیروهای موثر و قابلیت‌دار در داخل سوریه تقویت شوند و ما آمادگی داریم مستقیما با داعش درگیر شویم." برنامه قبلی وزارت دفاع آمریکا برای تشکیل و تجهیز گروه‌های مخالف بشار اسد برای مقابله با داعش موفقیت‌آمیز نبود و این گروه‌ها در حال حاضر هدف حملات هوایی روسیه قرار دارند. آن برنامه توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا - سیا - اجرا می‌شد.

حمایت از اهل سنت عراق

در مورد عراق، آقای کارتر گفت که اگر دولت آن کشور بتواند یک نیروی کارآمد و دارای انگیزه را تشکیل دهد که شامل نفراتی از اقلیت سنی هم باشد، آنگاه ایالات متحده "قدرت آتش بیشتری" در ا ختیار آن قرار خواهد داد. وی گفت که در حال حاضر، تجهیزات و تسلیحاتی برای تشکیل دو گردان متشکل از نفرات قبایل سنی عراق در اختیار دولت عراق قرار گرفته است.
 دولت آمریکا در حال بررسی احتمال اعزام گروه کوچکی از نیروهای زمینی به سوریه در میان کردهای سوری و یا "مخالفان میانه‌رو" سوری است.

وال استریت ژورنال: آمریکا نیروی زمینی به سوریه اعزام می کند

در همین زمینه ایسنا به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است ، ارتش آمریکا پیشنهاد اعزام گروهی از مشاوران جنگی خود را به خطوط جبهه در میان نظامیان عراقی و حتی مخالفان میانه روی سوری پیشنهاد داده است.

اما این روزنامه احتمال اجرای این سناریو را کم می‌داند.

هم چنین کاخ سفید در حال بررسی گزینه اعزام گروه کوچکی از هلیکوپترهای آپاچی به عراق برای مبارزه علیه داعش است.

واشنگتن در راس ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار دارد که حملات هوایی خود را علیه این گروه در سوریه و عراق از سال 2014 آغاز کرده است.

در همین حال روز سه‌شنبه اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفت که پنتاگون حملات زمینی علیه نیروهای داعش را غیر محتمل اعلام نکرده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ب.ب A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    125 9
    اشتون کارتر یک جنگ طلب واقعی است
    • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
      ایشالله به زودی برن و هم داعش و هم دیکتاتورو بیرون کنن
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    19 1
    از زمانی که آمریکا در عراق حضور پیدا کرده، عراق درگیر حاشیه های وحشتناک بوده است کشته شدن روزانه صدها نفر در اثر بمبگذاری ها، حضور داعش نه تنها در عراق بلکه کل منطقه ....، دخالت کشورهای جنگ طلب نه تنها موجب امنیت نمی شود بلکه جنگ و خونریزی را برای منطقه تثبیت می کند. اگر آمریکا خیلی قدرت داشت چرا در حادثه 11 سبتامبر قلب کشورش مورد هدف قرار گرفت البته من از اول اعتقاد دارم که این حادثه هم دستپخت سیاسی خود آمریکا برای حضور در منطقه بود.
  • احمد IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    19 0
    بزرگترین اشتباه داعش اشغال رمادی بود این کار باعث تقویت نیروهای مردمی و نفرت اهل تسنن از داعش و اتحاد عشایر شد ارتش و نیروهای قهرمان حشداشعبی اهسته ولی پیوسته سرگرم نابودی کامل نیروهای داعش هستند و چه امریکا کمک کند چه نکند الرمادی به زودی ازاد و حتی شاید داوطلبانه توسط داعش تخلیه شود زیرا داعش در سوریه شدیدا تحت فشار است و اگر نیروی هوایی روسیه نیز وارد جنگ عراق شود نیروهای داعش قطعا و به راحتی نابود و منهزم می شود .