واحد مرکزی خبر نوشت: در حالی که سران حزب حاکم بر ترکیه نگران انتخابات آینده و نتایج آن هستند، نظرسنجی ها حاکی از آن است که در انتخابات آینده نیز نتایجی شبیه انتخابات گذشته به دست خواهد آمد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، ملحم ریا در گزارشی به بررسی اوضاع ترکیه در آستانه انتخابات پارلمانی قریب الوقوع در این کشور پرداخت و همزمان با پخش تصویری از رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور حین سخنرانی گفت: اردوغان با نگرانی منتظر انتخاباتی است که اول نوامبر آینده برگزار می شود افزود: شاید این آخرین فرصت وی برای احیای عظمت و شکوه حزب عدالت و توسعه باشد که بر اثر انتخابات هفتم ژوئن پایه های آن متزلزل شد.

در ادامه گزارش آمده است: اما نتایج نظرسنجی ها خلاف خواست رئیس جمهور ترکیه است. بیشتر نظرسنجی ها نشان دهنده نتایجی شبیه نتایج انتخابات سابق هستند که طی آن حزب عدالت و توسعه نتوانست 44 درصد آراء لازم را برای تشکیل دولت بدون نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب، به دست آورد.

اما اردوغان به عوامل متعددی برای تغییر دادن این معادله امیدوار است، هر چند که بسیاری از افراد این نتایج را با توجه به اصرار حزب حاکم بر سیاست سرکوب آزادی ها بخصوص آزادی های مطبوعاتی، تمام شده می دانند. این حزب همچنین به سبب سیاست های اشتباه خود در قبال بحران سوریه، باعث شده است تا ترکیه به بخشی از این بحران تبدیل شود. 
گزارشگر ادامه داد: حزب عدالت و توسعه تلاش می کند مردم ترکیه را از برنامه های پنهانی حزب پ ک ک بترساند. همچنین احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه عبارت معروف خود را بر زبان آورد و گفت «اگر حزب عدالت و توسعه قدرت را از دست بدهد، باندهای جرم و جنایت بر کشور مسلط می شوند.» وی با این سخن دهه نود قرن گذشته را یادآوری کرد که به فقدان ثبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی، معروف بود.
برخی از طرف های مخالف معتقدند حزب عدالت و توسعه کاهش ارزش لیره و رکود بازارهای داخلی پس از انتخابات ژوئن گذشته را برنامه ریزی کرده است تا ملت ترکیه را در برابر دو گزینه قرار دهد؛ «یا من یا طوفان.» همچنین بحران آوارگان که اروپا با آن روبرو شده است، نقش مهمی در انتخابات آینده ایفا می کند. اعلام حمایت برلین از ورود آنکارا به اتحادیه اروپا در مقابل جلوگیری از ورود آوارگان از این کشور به اروپا، نشان می دهد اروپا نیز از دولت تحت رهبری حزب عدالت و توسعه که بتواند بحران آوارگان را حل کند، حمایت و پشتیبانی می کند، بر همین اساس ممکن است این مسئله موقعیت اردوغان را تقویت کند، اما این موضوع موقعیت وی را خیلی تقویت نخواهد کرد زیرا بعد از آن که بلند آرینچ معاون نخست وزیر دولت سابق و مرد شماره دو حزب عدالت و توسعه، اردوغان را به دیکتاتوری در حزب متهم کرد، اختلافات داخلی در حزب حاکم خود را نشان داد. این اتهامات ضربه داخلی و محکمی به اردوغان بود. 

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =