ایسنا نوشت: احتمال می‌رود که ارسال نامه‌هایی از سوی حزب عدالت و توسعه به شهروندان ترکیه در اروپا در جهت حمایت از این حزب در آستانه انتخابات سراسری باعث نقض قوانین حریم خصوصی اتحادیه اروپا و قوانین حقوق بشر این اتحادیه شود.

به گزارش روزنامه تودی زمان، نامه‌های امضا شده توسط احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه به شهروندان ترکیه‌ که در کشورهای اتحادیه اروپا مانند آلمان، فرانسه و هلند اقامت دارند فرستاده شده است که این نامه‌ها برای جلب حمایت برای حزب عدالت توسعه در انتخابات پیش رو در یکم نوامبر ارسال شده است.

همچنین داووداوغلو در برخی از کمپین‌های انتخاباتی خود وعده کمک مالی به جوانانی که خواهان ازدواج هستند و یا دستمزد کمی دریافت می‌کنند، داده است.

بر روی پاکت‌های نامه‌های ارسال شده تمبر پستی وجود نداشته است. این نامه‌ها به واجدان شرایط برای رای گیری در انتخابات فرستاده شده است که در آلمان یک میلیون و 400 هزار نفر و در هلند 243 هزار نفر واجد شرایط وجود دارد. 

پس از اینکه دریافت کنندگان این نامه‌ها خشم خود را نسبت به این اقدام اعلام کردند و آن را نقض حریم خصوصی آنها توسط حزب عدالت و توسعه دانستند، تحقیقات درباره این نامه‌ها در هلند آغاز شد.

در همین راستا علی ینیجه، یکی از دریافت کنندگان نامه‌ها در هلند در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی ترک گفت: هر کسی که آدرس من را به حزب عدالت و توسعه برای ارسال این نامه داده است مرتکب جرم شده و حریم خصوصی را نقض کرده است.

ارسال این نامه‌ها بدون رضایت دریافت کنندگان می‌تواند باعث نقض ماده هفت قانون حقوق بشر اروپا شود که براساس این قانون دولت‌ها موظف‌اند که به حریم خصوصی افراد، زندگی خانوادگی و خانه و ارتباط آنها احترام بگذارند.

همچنین ماده 8 همین قانون اعلام می‌کند که هر کس حق دارد که از اطلاعات شخصی خودش محافظت کند.

برخی از دریافت کنندگان این نامه‌ها سفارت‌های ترکیه در این کشورها را مقصر اصلی دانستند که آدرس این افراد را در اختیار دولت ترکیه قرار داده است.

اما سفارت ترکیه در لاهه به روزنامه تودی زمان اعلام کرد که آنها هیچ اطلاعاتی درباره شهروندان ترکیه به دولت این کشور نداده و هیچ ایده‌ای ندارند که دولت چگونه به این اطلاعات دست پیدا کرده است.

همچنین لطفی کیلینچ، نماینده حزب عدالت و توسعه در هلند در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی ترک گفت که آنها نمی‌دانند که چگونه این نامه‌ها به دست شهروندان ترکیه در هلند رسیده است.

وی ادامه داد: ما هیچ گونه اطلاعاتی در این باره نداریم. 

همچنین فاتح اوغوز، رئیس فدراسیون ترکی آلمانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ارسال این نامه‌ها به شهروندان ترکیه اکنون این سوال را به وجودآورده است که حزب عدالت و توسعه چگونه توانسته است به آدرس واجدان شرایط در آلمان دست یابد.

وی ادامه داد: این اقدام نشان می‌دهد که این مساله تنها یک تبلیغات انتخاباتی نبوده و فراتر از آن است.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =