پشت پرده نامه چهار وزیر به روحانی وروایت نوبخت از انتقاد ترکان

نامه انتقادی چهار وزیر به رئیس جمهور درباره خطرات ناشی از رکود اقتصادی، روز گذشته با انتقاد شدیدالحنی از سوی اکبر ترکان روبرو شد.

به گزارش خبرآنلاين، او صبح امروز در گفت و گويي با خبرآنلاين اعلام کرد که صحبت هایش در مورد 4 وزیر جعل کردند.

اما ابعاد مبهم اين ماجرا به يکي از محورهاي نشست امروز سخنگوي دولت بدل شد و خبرنگاران درباره جزئيات اين ماجرا و پشت پرده آن از محمدرضا نوبخت سوال کردند. وی در رابطه با نامه چهار وزیر و اظهارات ترکان در اینباره اظهار داشت: من در جلسه ای که نامه 4 وزیر مطرح بود، گفتم همکاران من در رابطه با بازار سرمایه و بورس نگرانی دارند. چرا که نوسانات بازار بورس از دی ماه 92 آغاز شده و افت خود را اغاز کرده است. اين مساله همزمان بود با قیمت گذاری خوراک پالایشگاه ها در مجلس به قیمت 13 سنت. آن موقع بورس داران اعتراض داشتند که این قیمت گذاری تاثیر منفی بر سود دهی بورس می گذارد. به هر حال این اجرا شد و انتقادات وجود داشت.

 به گفته وي، وزیر دفاع هم به دلیل متضرر شدن شرکت الغدیر که مرتبط با بازنشستگان این وزارتخانه است، این نامه را امضا کرده بود.

سخنگوي دولت گفت: مهندس ترکان از جمله کسانی است که معتقد بود این رقم 13 سنت -قيمت خوراک پالايشگاه ها- نباید تقلیل پیدا کند و این میزان سودی که وجود دارد کافی است. به اعتقاد ایشان اگر رقم پایین بیاید، سود بیشتری که جنبه رانت دارد به این گروه ها که در بورس هستند می رسد. سخنان ترکان متوجه این گروه ها است و نه متوجه وزرای دولت. ایشان صاحب نظر است و می تواند نظرش را مطرح کند.

وی درباره اینکه وزرای دیگری هم به رئيس جمهور نامه نوشتند و از بحران اقتصادی صحبت کردند گفت: باید بگویم اقتصاد ما با بحران مواجه نیست. وزرا هم در رابطه با حل مسائل دستگاه های زیر مجموعه شان ممکن است نامه ای بنويسند، این امر رایجی است و امر غیر متعارفی نیست.

نوبخت در پاسخ به این سوال که با توجه به درگیری ها در دزفول و بهبهان، دولت برای تامین امنیت تجمع های سیاسی در انتخابات چه برنامه اي دارد؟، گفت: این دو درگیری از دو جنس بود. اولی امنیتی بود اما در مورد بهبهان وجه امنیتی نداشت و شرارتی بود که با آن برخورد شد. ما می خواهیم نه تنها در دوران انتخابات، بلکه در غیر آن هم تمامي نقاط کشور از این درگیری ها مصون باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرآنلاین مبنی بر اینکه «دولت باید 15 آذرماه لایحه بودجه 95 را به مجلس تقدیم کند و پیش از آن هم باید لایحه برنامه ششم را به مجلس ببرد. حالا با توجه به عدم رای آوردن فوریت لایحه تنظیم برنامه های توسعه درجلسه امروز مجلس؛ آیا دولت به موقع خواهد توانست لایحه بودجه 95 را به مجلس ارائه کند؟»، گفت: این خواست خود مجلس بود که همواره می خواستند لایحه مواد دائمی را به مجلس ببريم. ما برای این دوره طوری برنامه ریزی کردیم که مجلس احکام تکراری را که در 50 ماده تنظیم شده تا زمان ارائه بودجه بررسی کند. ما در آن فاصله بخش دوم لایجه برنامه ششم را که مشتمل بر اهداف، برنامه و جداول است تقدیم مجلس می کنیم.

نوبخت گفت: بنابراین این گونه نخواهد بود که حجم قابل توجهی از پیشنهادها را برای تصویب به مجلس ببریم. البته ده ها جلد اسناد پشتیبان را به مجلس ارائه می کنیم. پس می توانیم در زمان مناسب نسبت به ارائه لایحه بودجه 95 و بخش دوم برنامه ششم اقدام کنیم.

وی در پاسخ به سوال ديگر خبرآنلاین درباره شکایت متقابل جهانگیری و احمدی نژاد نیز گفت: شکایتی که انجام شده بود شکایت آقاي احمدی نژاد از جهانگیری بود که قرار منع تعقیب صادر شد. اما آقای جهانگیری شکایتی از ایشان مطرح نکرده بود.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

**برجام فرآیند بی بدیلی را در کشور طی کرد. ما توانستیم با شش کشور مذاکره کنیم. مجلس هم شرایط خود را گذاشته تا در اجرا مورد توجه قرار دهیم. همین موضوع در شورای عالی امنیت ملی پیش آمد و در آنجا با دقت بررسی شد. این شورا هم نکاتی را داشت که باید با لحاظ این نکات اجرای برجام صورت گیرد. بعد از این ها مقام معظم رهبری نظرات دقیق خودشان را دادند و قرار شد تا هیاتی بر اجرای برجام نظارت کند.  اگر این راه برای آنها قابل برگشت است برای ما هم هست. آنچه امروز مورد تایید قرار گرفت نه صد در صد آن چیزی بود که مورد نظر ما بود و نه مورد نظر آن شش کشور. مذاکره همین است و به قول رییس جمهور دو گل خوردیم و سه گل هم زدیم.

**همانطور که در نامه رهبری اشاره شده اصل در اجرای برجام برداشتن تمام تحریم ها است.ما باید از فضای پساتحریم استفاده کنیم ولی اگر عده ای در خیابان ها شرایطی ایجاد کنند که ورود به ایران با ترس همراه شود خود به خود این امر تحریمی را ایجاد خواهد کرد.علاقمندان به نظام اجازه چنین اقداماتی را نخواهند داد ضمن اینکه مداقه کافی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

**فرمایشات مقام معظم رهبری توصیه ارزشمندی است. در حال حاضر هم تلاش داریم تا از تولید داخل استفاده کنیم و همواره به خودروسازان توصیه کردیم که کیفیت خودرو در اولویت قرار گیرد. به همین جهت دولت تلاش دارد تا واردات را جز در مواردی که اجتناب ناپذیر است انجام ندهد ولی با توجه به برخی محدویدت ها و نیاز به مواد اولیه به ناچار باید برخی اقلام را وارد کنیم و به صورت محصول تمام شده در اختیار مردم قرار دهیم. محدودیت های وارداتی در قانون مشخص شده است و تنها جایی که طبق قانون اجازه واردات را از آن نداشته ایم رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده است. در خصوص واردات کالا از آمریکا ممنوعیتی وجود نداشته و اگر تکنولوژی و یا کالایی مورد نیاز باشد در چارچوب قانون انجام خواهد شد.

** از جایگاه رهبری نظام استقبال خواهیم کرد تا در این ارتباطات گسترده ای که با جهان آغاز کردیم نکات خودشان را بیان کنند. اما اینکه هر کسی وارد کشور شد گروهی بگویند این "نفوذ" است درست نیست. مقام معظم رهبری حاضرند و نظارت می کنند. هر کسی مداخله کند در این کار مداخله غیر مسئولانه است. هم مقام معظم رهبری به دقت نظارت دارند و هم آن هیاتی که مشخص خواهد شد و هم دولت مصمم است که بر مبنای منافع ملی تصمیمات خود را اجرایی کند. بنابراین اینکه هر بار عده ای اعتراض کنند و آرامش کشور را به هم بزنند قطعا علاقه مندان به نظام این اجازه را به آنها نخواهند داد.

**در رابطه با سوئیفت قرار است از زمان اجرایی شدن تحریم ها ما تعهدمان را انجام دهیم و آنها هم تحریم ها را بر دارند. ما تلاش می کنیم از 24 آذر این کار را انجام دهیم اما نمی خواهم زمانبندی را از الان اعلام کنم.

** برنامه ششم توسعه بر مبنای لغو تحریم ها تنظیم خواهد شد.  

** مراجع اقتصادی معتبر در دنیا رشد 5 تا 6 درصدي را در برای اقتصاد ایران پیش بینی کرده است.

**اصلاحيه قانون انتخابات که در مجلس در دست بررسي است با توجه به فرآیند قانونی که بايد طی کند، به این دور از انتخابات نمی رسد اما ما آن را دنبال می کنیم.

** {درباره تغییرات مدیران کل سیاسی در کرمان و مازندران} عملکرد مدیران سیاسی مرتب رصد می شود. و در مواقعی که لازم باشد تغییرات را صورت می دهیم. دولت نگاه فراجناحی دارد. این تغییرات وجه سیاسی ندارد. تغییرات در این سطوح طبیعی است.

**بر اساس قانون تنها کشوری که اجازه واردات از آن را نداریم رژیم صهیونیستی است، برای واردات از آمریکا ممنوعیت قانونی وجود ندارد اما تذکر رهبری را اجرا می‌کنیم، ایشان تصریح کردند کالاهای مصرفی از آمریکا وارد نشود. اما واردات تکنولوژی از آمریکا می‌تواند انجام شود. 

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    من معلم از شماو وزیربا طرح ناقص اجرا شده رتبه بندی نا امید شدم