ایرنا نوشت: روزنامه تایمز روز سه شنبه در گزارشی فاش ساخت که مقامات عربستان سفر برنامه ریزی شده یک هیات بلندپایه پارلمانی انگلیس را به ریاض، به دلیل نارضایتی از انتقادهای صورت گرفته علیه پادشاهی سعودی، لغو کرده اند.

تایمز با اشاره به اینکه اعضای این هیات قرار بوده با سلمان پادشاه سعودی و سایر مقامات این کشور دیدار داشته باشند، نوشت: این حرکت نشانه ای دیگر از رو به سردی رفتن مناسبات ریاض و لندن شمرده شود.

این روزنامه نوشت: این هیات پارلمانی انگلیس به همراه برخی دیگر از شخصیت های سیاسی، به عنوان بخشی از مجمع پارلمانی ناتو، انتظار می رفت که روز دوشنبه گذشته برای سفری سه روزه راهی ریاض شوند.

تایمز افزود: احتمالا لغو این سفر در هفته گذشته و متعاقب تصمیم دیوید کامرون برای برهم زدن توافق قضایی با سعودی که به دنبال فشار 'مایکل گوو' وزیر دادگستری انگلیس و جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انجام شد، صورت گرفته است.

این روزنامه افزود: یک منبع نزدیک به مجمع پارلمانی ناتو گفت که مقامات سعودی دلایل اداری را عامل لغو این سفر بیان داشته اند اما تأکید کرده اند که انتقادات عمومی صورت گرفته از پادشاهی سعودی نیز در این مساله نقش بازی کرده است.

تایمز نوشت: شاهزاده 'محمد بن نواف بن عبدالعزیز'، سفیر عربستان سعودی در انگلیس در مقاله ای که روز دوشنبه گذشته در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد، با شکایت از 'فقدان احترام متقابل' هشدار داده بود که این مساله می تواند 'پیامدهای بالقوه جدی' برای روابط دو کشور داشته باشد.

این روزنامه افزود: سفیر سعودی در این مقاله، به لغو توافق انگلیس با ریاض در مورد آموزش کارکنان زندان های عربستان نیز اشاره کرده است.
دفتر نخست وزیری انگلیس در اواسط ماه جاری میلادی ( 21مهرماه گذشته) اعلام کرد که این کشور از یک قرارداد 9 میلیون دلاری (5.9 میلیون پوندی) با عربستان سعودی برای آموزش کارکنان زندان های آن کشور صرف نظر کرده است.
شاهزاده نواف بن عبدالعزیز در بخشی از مقاله اش، نوشته است: جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف کارگر با ادعای این که در این اقدام نقش داشته، احترام متقابل را نقض کرده است.

سفیر عربستان در بخش دیگری از مقاله خود در دیلی تلگراف بیان داشت: همانطور که مردم کشورش به 'سنت ها، رسوم، قوانین و مذهب انگلستان احترام می گذارند، در مقابل انتظار احترامی متقابل از سوی بریتانیایی ها را دارند.'

شاهزاده نواف در این مقاله عنوان کرده که عربستان سعودی 'نیاز به نصیحت کسی ندارد'.
عربستان سعودی مدت ها است که به نقض حقوق بشر متهم شده و کارنامه حقوق بشری این کشور به شدت موردانتقاد رهبر حزب کارگر است.
جرمی کوربین، سیاستمدار چپ گرا و مدافع حقوق بشر بارها در مجامع و کنفرانس های حقوق بشری علیه رژیم عربستان ونیز بحرین مواضع تندی را بیان داشته است.
وی بارها اعلام کرده که دولت انگلیس از موارد ضد حقوق بشری در عربستان آگاه است اما به دلیل منافع اقتصادی اش با این کشور تعامل می کند.

'جرمی کوربین' رهبر حزب کارگر هفتم مهرماه گذشته در جریان سخنرانی اش در اجلاس سراسر این حزب در برایتون، ضمن انتقاد شدید از عربستان و بحرین به دلیل نقض حقوق بشر، از دولت انگلیس خواسته بود که ضمن لغو توافق قضایی اش با ریاض، مانع از حکم اعدام 'علی محمد النمر' توسط سعودی ها شود.
«جرمی کوربین» همچنین در سخنانش از عربستان سعودی و بحرین به دلیل سرکوب شهروندانشان انتقاد کرد و از«دیوید کامرون» نخست وزیر کشورش خواست به «حمایت های بی چون وچرا» و 'چاپلوسانه ' از این دو کشور پایان دهد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =