سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: جامعه روحانیت محوریت انتخابات مجلس و جامعه مدرسین محوریت انتخابات خبرگان را خواهند داشت و هر یک برای این دو انتخابات لیستی را ارائه خواهند داد که لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از فراگیری برخوردار است و مردم به آن اعتماد خواهند کرد؛ لذا اصولگرایان هیچ نگرانی برای انتخابات خبرگان رهبری ندارند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم گفت و گوی مبسوطی با خبرگزاری مهر انجام داده است که اهم سخنان او بدین شرح است:
* بحث و گفتگوهای زیادی در مورد چگونگی مدیریت انتخابات در ائتلاف اصولگرایان شده و حاصل نهایی این کار این است که جامعه روحانیت مبارز محور اصلی انتخابات مجلس شود و جامعه مدرسین نیز محور اصلی انتخابات خبرگان. انشاءالله شورای هماهنگی شکل می‌گیرد. طرحش تهیه شده، اما ترکیبش هنوز نهایی نشده است. تعدادی از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز عضو آن هستند و بقیه از نمایندگان احزاب اصولگرا. البته ما شاید بدانیم چه کسانی از ناحیه احزاب به نمایندگی می‌آیند، اما چون اشخاص هنوز معلوم نیست و مصوب نشده، نمی‌توانم آن را اعلام کنم.
* آنچه ما خبر داریم از واقعیت، لاریجانی زیر چتر جامعتین عمل خواهد کرد و از این چارچوب خارج نمی‌شود. آخرین صحبت‌هایی که با لاریجانی داشتیم، حکایت از آن دارد که وی به محوریت جامعتین وفادار است و معتقد است که می‌بایست همه گروه‌های اصولگرا تحت این چتر کار خود را انجام دهند.
* شرایط انتخابات به گونه‌ای است که بیش از گذشته گروه‌ها و افراد اصولگرا را به وحدت سوق می‌دهد چرا که حتما یک رقابت جدی میان جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب خواهد بود و با هر گونه تفرقه و تشتت باید پیشاپیش شکست را پیش‌بینی کنیم. غیر از ائتلاف و وحدت هم گفتگویی میان جریان اصولگرا نیست و غیر از این هم الان در میان مجموعه‌ گفتگویی نیست و امیدواریم که این مسیر همچنان که خوب شروع شده، استمرار پیدا کند.
* آخر مهر شورای هماهنگی اصولگرایان با میزبانی جامعه روحانیت تشکیل می‌شود. چیزی نمانده است تا این شورای هماهنگی شکل بگیرد.
* دولت نمی‌تواند وارد انتخابات شود. کلمه «حامیان دولت» هم یک عنوان مبهم است. مجلس نشان داد که در قضیه برجام از دولت حمایت می‌کند و همچنین در قضیه‌های دیگری مانند استیضاح وزیر آموزش و پرورش و وزیر راه. بنابراین کلمه «حامیان دولت» یک کلمه مبهم است. ولی یقیناً مجموعه احزاب، جمعیت‌ها و شخصیت‌های اصولگرا پذیرفته‌اند محوریت جامعتین را برای انتخابات مجلس مبنا قرار دهند و بر اساس آن در انتخابات پیش بروند.
* آقای ناطق نوری وارد انتخابات نمی‌شوند. اصلاح‌طلبان آرزوهای خود را مطرح می‌کنند که برایشان فضای مثبتی فراهم شود. آقای ناطق نوری قاطعانه وارد انتخابات نمی‌شود و زیر پوشش اصلاح‌طلبان نمی‌رود.
*در انتخابات خبرگان بیش از آنچه که بخواهد جناح و گروهی موثر واقع شوند، به صورت تاریخی این جامعتین هستند که توانسته‌اند اثرگذار باشند و الان هم این هماهنگی به قوت خود وجود دارد. هیچ نگرانی از لیست های دیگر در انتخابات خبرگان نداریم. لیست جامعتین از فراگیری برخوادار استما تصور می‌کنیم شخصیت‌هایی که در لیست جامعتین گنجانده می‌شوند، مردم از شناخت بیشتری نسبت به آنان برخوردار هستند و مردم اعتماد بیشتری به آن لیست خواهند کرد و از این جهت ما مشکلی نداریم که لیست‌های دیگری هم به میدان رقابت بیایند.
* نامه رهبری، نامه بسیار پرمحتوا، متین، از موضع قوت و از موضع جامع‌نگری است. پرمحتوایی از این جهت که هم به بحث مذاکره پرداختند و هم فرمودند که برجام نقاط ضعف و ابهامات بسیاری دارد که باید در مقام عمل اجازه نداد این نقاط ضعف و ابهام باقی بماند. مصوبه مجلس شورای اسلامی به همراه بندهایی که شورای عالی امنیت ملی و همچنین رهبر انقلاب در نامه‌شان اضافه کردند چارچوب اجرای برجام را مشخص کرد و می‌تواند به اجرا و عمل برجام جهت دهد.
17213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =