تسنیم نوشت: تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر ادامه حضور نظامی در افغانستان سبب ایجاد اختلاف بین دولت و کنگره این کشور شده است.

به نقل از روزنامه «گاردین»، 14 سال پس از حمله آمریکا و متحدانش در سال 2001 میلادی به افغانستان، هنوز هم ناامنی و اوضاع وخیم امنیتی در سراسر این کشور وجود دارد.

طولانی‌ترین جنگ آمریکا مشکلات و معضلات متعددی را برای این کشور رقم زده است. مقامات آمریکا در سال 2001 میلادی با هدف ریشه‌کن کردن افراط‌گرایی و تروریسم، تهاجمی گسترده را آغاز کردند که اکنون پس از گذشت 14 سال هنوز هم نتوانستند سرکوب کنند و این معضل درمنطقه گسترش یافته است.

اوج حضور نیروهای آمریکایی و متحدان غربی با 140 هزار نیرو  در افغانستان سال 2010 میلادی بود.

نیروهای آمریکایی و متحدانش تاکنون در برقراری امنیت در افغانستان ناکام مانده‌اند در حالی که طالبان مناطق زیادی از این کشور را تحت کنترل دارند.

بر اساس ارزیابی کارشناسان، طالبان بر نیمی از افغانستان یا کنترل دارند و یا نفوذ زیادی در این مناطق دارند.

گروه طالبان در یکی از بزرگترین دستاوردهای خود ماه گذشته توانست کنترل شهر استراتژیک قندوز را بدست گیرد. نیروهای امنیتی افغانستان با جنگجویان این گروه در نزدیکی مرکز شهر قندوز درگیر شدند.

علاوه‌برآن، طالبان همچنان به کنترل شهر قندوز و چندین منطقه شمالی شامل منطقه استراتژیک چهاردره که به مزار شریف بزرگترین شهر شمال افغانستان راه دارد، ادامه می‌دهند.

بر اساس برنامه قبلی، نیروهای آمریکایی در افغانستان قرار بود تا پایان سال 2016 میلادی به تعداد 1000 نفر کاهش یابد که ماموریت آنها تنها حفاظت از سفارت این کشور در کابل باشد اما با توجه به حوادث اخیر رئیس جمهوری این کشور برنامه جدیدی را اعلام کرد.

طبق این برنامه، تعداد 5500 نظامی آمریکایی پس از سال 2016 میلادی در چهار پایگاه در افغانستان حضور خواهند یافت و در ماموریت‌های مبارزه با تروریسم و آموزش نیروهای امنیتی افغان مشارکت خواهند کرد.

در جلسه کنگره در 15 اکتبر ماه جاری پس از این اعلام اوباما، کنگره آمریکا دچار انشعاب شد. برخی از اعضای کنگره آمریکا که بشدت مخالف ادامه حضور نظامی کشورشان در افغانستان بودند با اشاره به هزینه و تلفات این جنگ مخالفت خود را با این تصمیم رئیس جمهور اعلام کردند.

آنها تاکید کردند که آمریکا هزینه زیادی را در این جنگ متحمل شده است. در این جنگ تعداد 2 هزار و 350 نیروی نظامی کشته و بیش از 20 هزار نظامی آمریکایی زخمی شده‌اند.

همچنین یکی دیگر از اعضای کنگره آمریکا به تلفات جانی افغان‌ها و نیروهای ناتو نیز اشاره کرد.

وی تاکید کرد که ادامه جنگ امنیت ما را تامین نخواهد کرد. ادامه حضور نظامی در افغانستان امنیت ملی ما را تضعیف می‌کند و باعث خشم جهانی علیه آمریکا می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه‌برآن هزینه مالی این جنگ بیش از 716 میلیارد دلار است که یکی از موانع بزرگ در سرمایه‌گذاری‌های در اولویت‌های داخلی و مهم آمریکا محسوب می‌شود.

روزنامه «واشنگتن پست» و شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی نیوز» آمریکا نظرسنجی در سال 2010 میلادی انجام دادند که طبق آن، 56 درصد از مردم آمریکا معتقدند که افغانستان دیگر ارزش جنگیدن نداشت.

یکی از اعضای کنگره آمریکا گفت: علیه اعزام نیروی نظامی به افغانستان تنها رای منفی بودم زیرا در متن آن به وضوح نوشته شده بود که به هر رئیس جمهور آمریکا در هر زمان و مکان این قدرت را می‌دهد تا بدون نظارت کنگره جنگ را ادامه دهد.

در حالی که افغانستان و منطقه هنوز هم با چالش‌های متعددی مواجه است، تاریخ نشان داده که راه‌حل نظامی هیچ وقت موثر نبوده است.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =