۰ نفر
۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

اطلاعات اندکی از نشست میان عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان و سامح شکری، وزیر خارجه مصر به بیرون درز کرده است

ایسنا نوشت: عادل جبیر سفر فوری و کوتاه و چند ساعته به قاهره و در راس هیاتی عالی‌رتبه داشت و این امر بدین معناست که یک مساله مبرمی وجود دارد که انجام این سفر را ایجاب کرده است به ویژه اینکه جبیر در وین حضور یافته و در نشست چهارجانبه‌ای پیرامون سوریه با حضور وزرای خارجه روسیه، آمریکا و ترکیه برای بررسی بحران سوریه مشارکت داشت.

روزنامه مستقل رای الیوم در سرمقاله خود به بررسی ابعاد این سفر پرداخت و نوشت: اطلاعات اندکی از نشست میان عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان و سامح شکری، وزیر خارجه مصر به بیرون درز کرده است اما آنچه که عادل جبیر مبنی بر اینکه موضع مصر در قبال بحران سوریه با موضع عربستان منطبق است، گفت با مبالغه بسیاری همراه است چراکه عادل جبیر در مناسبت‌ها و غیرمناسبت‌ها بر لزوم رفتن بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت تاکید می‌کند اما موضع مصر بر خلاف موضع عربستان در این زمینه است.

روابط سوریه و مصر شاهد تحولات پی در پی است و اخباری مبنی بر ارسال محموله‌های تسلیحاتی مصر به سوریه منتشر شده است همان‌طور که هیچ‌یک از مسوولان مصری از عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهوری مصر گرفته تا سامح شکری مطلقاً خواهان رفتن اسد نشده‌اند و سفارت مصر در دمشق باز است.

نکته دیگری که شکاف بزرگ در مواضع مصر و عربستان را درخصوص پرونده سوریه نشان می‌دهد حمایت و استقبال مسوولان مصری از حضور نظامی روسیه در سوریه است و این مساله‌ای است که عربستان به شدت با آن مخالفت کرده است و چندین بار از زبان خود آقای عادل جبیر تاکید کرده است که برای مقابله با این حضور روسیه احتمالا متوسل به گزینه نظامی می‌شود.

عربستان همچنین اعلام کرده است که مخالفان مسلح سوری را که به 500 موشک ضدتانک آمریکایی تاو مجهز کرده است و اشاره ضمنی به این مساله داشته که امکان ارسال دیگر موشک‌های ضدهوایی نیز وجود دارد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست چهارجانبه وین خواهان گسترش کمیته پیگیری بحران سوریه و مشارکت دادن مصر و ایران در این کمیته شد و چه بسا سفر عادل جبیر به قاهره گامی پیش‌دستانه در این خصوص بوده است تا ریاض تلاش کند به مسوولان مصری نزدیک شود و تنش با قاهره را کاهش دهد.

عربستان احساس انزوای سیاسی و دیپلماتیک می‌کند و به ویژه این مساله در پرونده سوریه و نحوه برخورد عربستان با آن احساس می‌شود چراکه تنها در جبهه عربستان قطر و ترکیه باقی مانده‌اند و امارات، مصر و اردن از این جبهه خارجه شده‌اند و اردن توافقی را برای هماهنگی با روسیه در جبهه جنوبی سوریه امضا کرده است که این امر به معنای فعالیت مشترک علیه نیروهای مخالفی است که منطقه مرزی در شهر درعا را اشغال کرده‌اند و عربستان نیز از آن حمایت می‌کند.

آیا این سفر از پیش اعلام نشده عادل جبیر به قاهره نشانگر عقبگرد یا انعطاف‌پذیری عربستان در قبال قاهره و تلاش برای کاهش اختلافات با قاهره در پرونده‌های متعددی از جمله سوریه و یمن است؟

ما با قاطعیت معتقدیم که رهبران عربستانی کم‌کم به خوبی این مساله را درک می‌کنند که مصر در زمینه سیاسی از عربستان فاصله می‌گیرد و مواضع و سیاست‌های مستقل‌تری را اتخاذ می‌کند و دیگر زیاد بر روی کمک‌های مالی ریاض حساب باز نمی‌کند و به همین دلیل شرایط برای عربستان جدی‌تر شده و عربستان برای کاهش اختلافات تلاش می‌کند و ما بعید نمی‌دانیم که سفر عادل جبیر مقدمه‌ای برای سفرهای دیگر در سطوح بالاتر همچون احیای سفر به تعویق افتاده سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به قاهره باشد.

سلاح مالی عربستان با وجود اهمیتی که دارد اما دیگر کارساز نیست چراکه به دلیل کاهش قیمت نفت و درآمدهای حاصل از آن تاثیر آن کمتر شده است و همچنین به این دلیل که مسوولان کنونی عربستان با مصر و دیگر کشورها (به عنوان مثال پاکستان) به‌گونه‌ای تعامل می‌کند که گویی آنها یک کشور کوچک و وابسته به عربستان هستند.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =