تابناک نوشت: موضوع اختلافات داخلی در خاندان آل سعود و تلاش برخ شاهزادگان سعودی برای اقدام علیه پادشاه این کشور، این روزها بیش از هر زمان دیگری علنی شده و به سطح مطبوعات و رسانه های بین المللی راه یافته است.

پس از انتشار مطلبی توسط یک روزنامه انگلیسی در این زمینه، امروز یک روزنامه عرب زبان نیز به سناریوهای موجود برای اقدام علیه ملک سلمان اشاره کرده است.

دو سناریو برای کودتا علیه پادشاه عربستان سعودیموضوع اختلافات داخلی در خاندان آل سعود و تلاش برخ شاهزادگان سعودی برای اقدام علیه پادشاه این کشور، این روزها بیش از هر زمان دیگری علنی شده و به سطح مطبوعات و رسانه های بین المللی راه یافته است. پس از انتشار مطلبی توسط یک روزنامه انگلیسی در این زمینه، امروز یک روزنامه عرب زبان نیز به سناریوهای موجود برای اقدام علیه ملک سلمان اشاره کرده است.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه روز گذشته، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» با انتشار مطلبی از قول یکی از اعضای خاندان آل سعود از شدت گرفتن اختلافات داخلی در این خاندان و تلاش شاهزادگان برای کنار زدن ملک سلمان خبر داد، امروز روزنامه «السفیر» نیز به همین موضوع پرداخته و از وجود دو سناریو علیه سلمان سخن گفته است.

این روزنامه با اشاره به وجود یک نزاع داخلی عمیق در خاندان آل سعود، می نویسد، در صورتی که مباحث مربوط به کودتای قریب الوقوع علیه ملک سلمان صحت داشته باشد، می توان این امر را به معنای آشکار شدن دو دستگی و انشقاق در هیأت حاکمه سعودی دانست؛ امری که می تواند در قالب نافرمانی یک از جناح های اصلی این خاندان از پادشاه و یا حتی بروز منازعه ای میان نیروهای مسلح این کشور نمود پیدا کند.

بر همین اساس، السفیر معتقد است، در حال حاضر، دو سناریوی اصلی برای اقدام علیه سلمان و برکنار کردن وی از قدرت مطرح است. سناریوی نخست، عبارت است از برکنار کردن وی با شیوه ای مشابه آنچه ملک سعود در نیمه دهه 1960 با استفاده از آن برکنار شد و دیگر، باقی ماندن سلمان در قدرت به عنوان یک پادشاه صوری و تشریفاتی؛ مشابه وضعیتی که زمانی ملک خالد داشت.

گفتنی است، ملک سعود در سال 1964 و پس از یک نزاع طولانی بر سر قدرت، از مقام پادشاهی برکنار شد. در آن زمان، بزرگان خاندان آل سعود با حمایت نهاد دینی در این کشور، تصمیم به کنار زدن پادشاه گرفتند. اکنون نیز برخی ناظران از احتمال بروز روندی مشابه درباره سلمان سخن می گویند.

یک شاهزاده ناراضی سعودی که اخیراً افشاگری هایی در مطبوعات بین المللی کرده و گزارش های اخیر درباره احتمال وقوع کودتا در عربستان نیز از اظهارات وی نشأت می گیرد، وقوع سناریویی مشابه ملک سعود را در شرایط کنونی محتمل تر می داند؛ هرچند منازعات برای کنار زدن سعود، چندین سال به طول انجامید، با خونریزی همراه نشد و این امر در نهایت اتفاق افتاد.

سایمون هندرسون، تحلیلگر مسائل منطقه، در مقاله ای که اخیراً در پایگاه اینترنتی مؤسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن منتشر کرده، این احتمال را مطرح می کند که ملک سلمان، محمد بن نایف، ولیعهد کنونی را از سمت خود برکنار کرده و به جای، محمد بن سلمان، فرزند خود که در حال حاضر سمت وزارت دفاع و جانشینی ولیعهد را بر عهده دارد، منصوب نماید. این امر می تواند به بروز منازعه ای میان ارتش سعودی که تحت فرماندهی محمد بن سلمان است، با گروه ها شبه نظامی وابسته به وزارت کشور شود که مسئولیت آن بر عهده محمد بن نایف است.

گفتنی است، در مطلبی که روز گذشته روزنامه «ایندیپندنت» منتشر کرد، آمده بود، هم اکنون هشت نفر از 12 فرزند عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار خاندان سعودی، از براندازی سلمان و انتصاب احمد، برادرش به جای وی حمایت می کنند. در این مطلب همچنین ادعا شده بود که بیشتر روحانیون عالی رتبه عربستان نیز از کودتا علیه سلمان حمایت می کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =