وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به سوال یکی از نمایندگان مجلس، در جلسه علنی امروز حضور یافت.

به گزارش خبرآنلاين، محمدجواد ظريف پس از پايان نطق هاي نمايندگان پاسخگوي سوال حسينعلي شهرياري نماينده زاهدان خواهد بود.

محمدحسن آصفري به عنوان يکي از اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، گزارش اين کميسيون از سوال مذکور را قرائت کرد که درباره اقدامات وزارت خارجه درباره برداشت افغانستان از حق آبه هامون بود. به گفته وي، نماينده زاهدان گفته بود که افغانستان از پرداخت حق آبه هامون خودداري کرده است. ظريف هم که براي پاسخ به اين سوال به کميسيون امنيت ملي رفته بوده، به تشريح پيگيري هاي وزارت خارجه پرداخته و از مسائل جوي و آب و هوايي سخن گفته است که شهرياري از پاسخ هاي وي قانع نشده است.

پس از ارائه اين گزارش کوتاه، ظريف پشت تريبون قرار گرفت و سخنانش را با قرائت بخشي از زيارت عاشورا آغاز کرد و گفت: چون اين اولين حضورم در مجلس پس از نامه رهبري است اجازه دهيد از اين فرصت براي تشکر از رهبري استفاده کنم و بگويم که اين دستورات همچوه هميشه نصب العين ما و چراغ راه ما خواهد بود. او از نمايندگان و رئيس مجلس نيز تقدير کرد و ادامه داد: از اين پس همه ما در يک جبهه و يک گروه تلاش مستمري خواهيم داشت تا فرمايشات مقام معظم رهبري را اجرايي کنيم تا بيشترين منافع نصيب مردم شود.

وي سپس از شهرياري و ديگر نمايندگان سيستان و مناطق مرزي به دليل سوالي که در پي حقوق مردم مرز نشين بوده است نيز تشکر کرد و گفت: وزارت امورخارجه معتقد است که بايد موضوع حق آبه هامون در هيرمند و هرير رود به عنوان يکي از موضوعات اساسي ما با افغانستان مد نظر باشد. در ملاقات هاي رئيس جمهور و بنده با رئيس جمهور و ديگر مسئولان افغانستان اين موضوع پيگيري شده است.

ظريف افزود: رعايت حقوق ما جزئي از يک بسته همکاري بين ما و افغانستان است. اگر آنها خواستار سياست هاي حمايتي ما در مورد مهاجرين آنها و توسعه افغانستان هستند، بايد حق آبه ايران را نيز رعايت کنند. اشرف غني به من قول داد که اين موضوع را پيگيري کند. تا آنها به اين درخواست ما توجه نکنند قرار داد و توافق جامع بين دو کشور محقق نخواهد شد.

او به شهرياري و ديگر نمايندگان مجلس اطمينان داد که حمايت از حقوق مرز نشينان از اولويت هاي اصلي وزارت خارجه است.

شهرياري هم همچون بخشي از زيارت عاشورا را در آغاز سخنانش خواند و از ظريف به دليل دو سال پيگيري حقوق هسته اي ايران تقدير کرد و گفت: اولين قومي که به خون خواهي امام حسين پرداختند، مردم سيستان بودند. در جنگ تحميلي هم چند هزار شهيد داده ايم. جمعيت اين منطقه بعد از جنگ به دليل مهاجرت هم کاهش يافته است.

او از وضعيت جغرافيايي رودخانه هاي منطقه گزارشي ارائه داد و به توافقات تاريخي ميان ايران و افغانستان از صد سال پيش تا کنون در اين باره اشاره و از اينکه افغانستان حق آبه ايران را نمي پردازد، گلايه کرد. او گفت که سوالش را دوسال پيش مطرح کرده و ظريف به دليل مشغله هايي که داشته تا کنون فرصت نکرده به اين سوال پاسخ دهد.

ظريف بار ديگر پشت تريبون قرار گرفت و گفت: اصرار داريم که دولت افغانستان به تعداتش عمل کند. آنچه که برخي اوقات باعث شده که ميزان آب در حد تعهد افغانستان باشد، سيل آب هاي آن کشور است. وي با تاکيد بر اينکه اين موضوع سياسي نيست و يه مساله ملي در مورد حقوق مردم مرز نشين است، بار ديگر از پيگيري هاي وزارت خارجه در اين موضوع سخن گفت و افزود: توسعه شرق کشور از اولويت هاي ما است و يک عامل مهم آن، آب است و موضوع حق آبه را در تمام ديدارهاي ديپلماتيکمان با آنها دنبال مي کنيم. همه همکاري ها و توافقات دو جانبه ايران و افغانستان در حال حاضر به اين موضوع گره خورده است.

شهرياري در بخش پاياني سخنان خود فيلمي از وضعيت جغرافيايي منطقه پخش کرد که وضعيت سيستان ديروز با درياچه پرآب هامون و همچنني وضعيت امروز سيستان بدون آب رودخانه هيرمند و درياچه هامون را نشان مي داد. به گفته وي، يک گاو با آب هامون روزانه يک کيلو وزن اضافه مي کرده و اين براي دام پروري و کشاورزي آن منطقه بسيار موثر بوده و اقتصاد اين منطقه را رونق داده است. اما در تمام دولت هاي گذشته به طور جدي حق آبه سيستان دنبال نشده است و گلايه من فقط به دولت آقاي روحاني و آقاي ظريف بر نمي گردد.

نماينده زاهدان در طول سخنانش گفت که اگر مي دانست پاسخ به اين سوال اينقدر طول مي کشد، از آن صرف نظر مي کرد. او از ظريف خواست حالا که موضوع برجام تمام شده، توجه و وقت بيشتري براي پيگيري مسائل ديگري همچون حق آبه هامون صرف کند.  او از وزير خارجه خواست تا قول جدي بدهد که اين موضوع را پيگيري کند.

شهرياري که مي گفت قصد آزار وزير خارجه را ندارد از ظريف خواست قول پيگيري دهد و تا دو سه ماه ديگر هم گزارشي از پيگيري هاي خود به مجلس ارائه دهد.

محمدحسن ابوترابي هم به نقل از ظريف گفت که او اين تعهد را پذيرفته است. نايب رئيس مجلس همچنين براي وزير خارجه آرزوي توفيق کرد که در اجراي مصوبه برجامي مجلس و در چارچوب خطوط تعيين شده مقام معظم رهبري، به پيش رود.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    12 1
    حق آبه هامون غلطه، حق آب هامون درست بنويسيم
  • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    9 0
    در این موارد واقعا پاسخگو بودن خوب هست.
  • بی نام GB ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    14 2
    وقتی در گرفتن حق خودمون از افغانی ها دچار مشکل هستیم تکلیف با کشورهای مدعی چطوری خواهد بود؟