ایرنا- نیروی هوایی روسیه که از هفتم مهرماه با دریافت درخواست رسمی دولت سوریه و اخذ مجوز پارلمانی، عملیات بمباران هوایی تروریست هارا آغاز کرد، تاکنون چهار روز کاملا بدون پرواز جنگی در این کشور داشته است.

به گزارش ایرنا، روسیه با استفاده از 50 فروند جنگنده بمب افکن های سوخو 24ام، 25، 30 و 4 فروند جنگنده ضربتی راهبردی فوق پیشرفته سوخو 34 معروف به تانک هوایی با توان حمل هشت تن بمب، موشکباری از ناوگان روسی در خزر و بالگردهای رزمی در 24 روز فعال بمباران هوایی، توانسته 819 هدف گروه های تروریستی بویژه داعش را نابود کند.
از آغاز این عملیات، چهار روز جنگنده های سوخو در فرودگاه «حمیمیم» سوریه خاموش بوده اند و ده ها کارشناس و خبره ترین خلبانان روسی و یگان های محافظتی از جمله کماندوهای حرفه ای «شیطان دریا» مسئول حفاظت دریایی و زمینی از یگان های عملیاتی، روزهای کم کاری داشتند.
تاکتیک سکوت جنگنده های روسی می تواند بیان دیگری از بازی نام آشنای «رولت روسی» باشد که یک گلوله در اسلحه رولور قرار می گیرد و با چرخاندن مخزن گلوله ها مکان گلوله نامشخص می شود و طرف بازی برای زنده ماندن یا مردن پس از شلیک ماشه، فقط باید به شانس اتکا کند و اکنون هم تروریست ها در برابر این سرنوشت قرار گرفته اند که هر لحظه امکان دارد پرواز جنگنده های روسی و بمباران ها آغاز شود یا اینکه سکوت ادامه یابد.
اولین سکوت جنگنده های روسی هفته گذشته و پس از انهدام 39 پرواز جنگی در یک روز رخ داد و وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد، دلیل کاهش شمار اهداف نابود شده از 60 به کمتر از 40 هدف در هر روز، انهدام اصلی ترین پایگاه های تروریست ها، تغییر موضع اجباری گروه های تروریستی بر اثر ضربات هوایی و عملیات زمینی ارتش سوریه و همچنین فرار نیروها بوده است.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است: تمامی تحرکات توسط یگان های تجسسی شامل پهپادها، هواپیماهای راداری ایل 20 (رادار پرنده)، ناو شنود الکترونیکی و سامانه رصد ماهواره ای ثبت خواهد شد تا از اطلاعات به دست آمده برای عملیات بعدی استفاده شود.
پس از تاکید وزارت دفاع که پس از کسب اطلاعات بیشتر، فهرست اهداف بمباران ها طولانی تر شده است، جنگنده های روسی دو باره پروازهای خود را آغاز و تا روزانه 80 هدف را نابود کردند.
اما از سه روز قبل با وجود اینکه «ایگور کونا شنکوف» چهره اصلی رسانه ای وزارت دفاع روسیه و آشنای خبرنگاران با یک هیات نظامی در سوریه بسر می برد و نشست های خبری را در فرودگاه حمیمیم برگزار می کند، وی در باره عملیات بمباران سخنی نگفته و بیانیه ای نداده است.
از سوی دیگر، براساس اعلام وزارت دفاع روسیه و مقام های روسی از جمله خانم «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه این کشور، اکنون بیشترین توجه مسکو به ادامه حمایت های خارجی از گروه های تروریستی و اعزام نیروهای تروریستی تازه نفس از عراق و انتقال تجهیزات و تسلیحات به مواضع جدید تروریست ها در سوریه است.
با توجه به اعلام مسکو مبنی بر اینکه براساس توافق با دمشق، مواضع تمامی گروه های تروریستی در سراسر خاک سوریه هدف بمباران جنگنده های روسی قرار خواهد گرفت، مهمترین فرضیه این است که روسیه با استفاده از شبکه گسترده و چند لایه اطلاعاتی خود در صدد کشف مواضع پنهان تر تروریست ها بویژه داعش، ایجاد فرصت کاذب برای گروه های تروریستی با هدف جاگیری در مواضع جدید و انتقال تسلیحات است تا همراه با عملیات نظامیان سوری، تروریست ها از هوا و زمین هدف ضربات بیشتر و موثرتر قرار گیرند.
از سوی دیگر، قطع عملیات بمباران ها که تاکنون بدون توضیح رسمی بوده است، فرصت را برای فرار بیشتر تروریست ها بویژه شهروندان دیگر کشورها فراهم می کند و بر اساس گزارش ها تاکنون بیش از سه هزار نفر از اردوگاه های آموزشی و خطوط جنگی به سمت مرزهای ترکیه و اردن گریخته اند و بنا به گزارش های وزارت دفاع روسیه، تروریست ها حتی با نادیده گرفتن ممنوعیت داعش، ریش های خود را می تراشند تا شناخته نشوند.
این نتایج و همچنین تاثیرات همکاری های نظامی مسکو و دمشق بر معادله بحران سوریه، نشان می دهد که روسیه از یک راهبرد فراگیر و جامع در این زمینه استفاده کرده است و در طول چند ماه و در سکوت کامل مجموعه انبوهی از تسلیحان و تجهیزات نظامی همراه ده ها کارشناس، خلبان، جنگنده ها و بالگردهای خود را به سوریه منتقل و همچنین یک ناوگروه قدرتمند را به سواحل مدیترانه ای این کشور اعزام کرده است.
«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه هفتم مهرماه براساس درخواست دولت سوریه خواستار صدور مجوز از پارلمان این کشور شد و پس از کسب موافقت، عصر همان روز دستور آغاز عملیات را صادر کرد و در حیرت کارشناسان و کشورهای مختلف، پرواز سوخوهای مستقر در فرودگاه حمیمیم برای بمباران تروریست ها آغاز شد.
پوتین درباره موفقیت این عملیات که از آغاز تا پرواز جنگنده ها در سکوت کامل انجام شد و فرصت بروز هر گونه واکنش از جانب کشورهای ضد سوری را گرفت، اظهار کرد: عملیات بزرگی در نقل و انتقال تجهیزات و مهمات از پایگاه های نظامی انجام گرفت که با تدابیر اتخاذ شده پنهان ماند.
وی ادامه داد: در اجرای یک برنامه ریزی گسترده، تمرکز نیرو و انتقال تسلیحات با موفقیت انجام شد و در عملیات تجسسی نیز با همکاری ائتلاف اطلاعاتی ضدتروریستی روسیه و سه کشور ایران - عراق و سوریه، مبارزه جدی را با داعش آغاز کردیم که به نتایج بسیار خوبی رسیدیم.
پوتین درباره دلیل پنهان ماندن این برنامه ریزی و همچنین عملیات شلیک 26 موشک از دریای خزر به مواضع تروریست ها در سوریه از نگاه سازمان های اطلاعاتی غرب بویژه سازمان جاسوسی آمریکا، افزود: آنان کار خود را انجام می دهند و سیا هر چند یکی از بهترین ها در جهان است ولی نباید از همه چیز اطلاع داشته باشد و مورد شماتت واقع شود. از دیگر سو، سفر نامنتظره و از پیش اعلام نشده رییس جمهوری روسیه به مسکو و مذاکره با همتای روس خود در کاخ کرملین از آغاز تا پایان از دید سازمان های جاسوسی و اطلاعاتی غربی عربی بویژه سیا پنهان ماند و فقط پس از بازگشت «بشار اسد» به دمشق، خبر آن توسط دفتر مطبوعاتی رییس جمهوری روسیه انتشار یافت.
آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، قطر، عربستان و ترکیه اعضای اردوگاه ضد سوری که پنج سال قبل عملیات جذب و تسلیح تروریست های تندرو و افراد مسلح را برای براندازی حکومت سوریه آغاز کردند، اکنون با موضع انفعالی در برابر موفقیت همکاری های نظامی مسکو و دمشق، اعلام کرده اند حاضر به هیچ گونه همکاری علیه تروریست ها نیستند و حتی از ارائه اطلاعات در باره پایگاه ها و مواضع داعش خودداری می کنند.
گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» تحت حمایت اردوگاه ضدسوری بویژه رژیم صهیونیستی که تاکنون سرمنشاء تشکیل چندین گروه تروریستی مانند «احرار الشام» تحت حمایت ریاض و تقویت دیگر گروه های تروریستی بویژه داعش و «جبهه النصره» بوده است نیز درخواست روسیه برای همکاری علیه تروریست ها را رد کرده است.
به گزارش رسانه های روسی، «احمد سعود» سخنگوی این گروه اعلام کرده «حاضر به هیچ گونه انجام اقدام مشترک (عملیاتی) با مسکو در این زمینه نیست» ولی همزمان برای مذاکره با مسکو درباره بحران سوریه آماده گفت وگو هستند.
گروه کشورهای ضد سوری هم افزون بر مخالفت رسمی با بمباران مواضع تروریست ها و همچنین خودداری از همکاری اطلاعاتی ضد تروریستی، دامنه حمایت های خود را از افراد مسلح و تروریست ها افزایش داده اند تا فشار حملات هوایی روسیه را بر گروه های تروریستی بکاهند.
«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا نیز دو هفته پیش گفت: بر اساس راهبرد «باراک اوباما» نیروهای بیشتری در خاک اردن و ترکیه آموزش خواهند دید و برای تقویت نظامی جبهه ضد سوری به خاک سوریه اعزام خواهند شد.
طبق یک گزارش بی بی سی، عربستان نیز کمک های خود را به گروه های تروریستی تحت حمایت خود از جمله احرار الشام که در جریان بمباران ها به شدت آسیب دیده و زمین گیر شده اند، افزایش خواهد داد.
براساس گزارش های انتشار یافته، هزاران خارجی از 87 کشور جهان حتی آمریکا و اروپا در چارچوب سیاست های کشورهای اردوگاه ضد سوری برای اعزام تروریست های خارجی در صفوف گروههای تروریستی بویژه داعش در سوریه و عراق می جنگند.
در چارچوب تداوم حمایت خارجی از تروریست ها، سه روز پس از آغاز حملات هوایی روسیه به مواضع گروه های تروریستی، کشورهای اردوگاه ضد سوری با انتشار بیانیه رسمی در آنکارا، از مسکو خواستند این عملیات را قطع کند که توسط ولادیمیر پوتین رییس جمهوری و «دیمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه و حتی بر گسترش دامنه و شدت آن تاکید شد.
در آخرین تحولات مربوط به وقایع سوریه، بشار اسد یکشنبه (دیروز) در دیدار با هیات پارلمانی روسیه در دمشق نتایج عملیات بمباران مواضع گروه های تروریستی بویژه داعش را بسیار فراتر از حد پیش بینی ها خواند و گفت: اکنون نابودی گروه های تروریستی در سوریه نسبت به کشورهای دیگر جهان به مراتب کم هزینه تر و آسان تر شده است.
مجموعه این اقدامات نشان می دهد که مسکو راه هر گونه پیش بینی مسیر عملیات همکاری ضد تروریستی خود با دمشق و بمباران مواضع تروریست ها را برای کشورهای اردوگاه ضدسوری بسته است و آن ها فقط باید منتظر تحولات و نگران سرنوشت گروه های مسلح مورد حمایت خود باشند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =