ایسنا نوشت: سفیر ترکیه در ایران گفت: ترکیه خود یکی از بزرگترین قربانیان تروریست است و به همین دلیل هیچ‌گاه به گروه‌های تروریستی به ویژه داعش کمک نخواهد کرد. ما هرگونه حمایت از گروه‌های تروریستی را تکذیب می‌کنیم.

رضا هاکان تکین در حاشیه انتخابات پارلمانی ترکیه در تهران که صبح امروز هم‌زمان در سفارت و کنسولگری‌های این کشور در ایران برگزار شد در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آنها پاسخ داد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در رابطه با اینکه انتخابات پارلمانی چه تأثیری در روابط تهران - آنکارا خواهد داشت، گفت: در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه چه خواهد بود ولی هر نتیجه ای که حاصل شود ترکیه پس از این انتخابات در کوتاه‌ترین زمان ممکن دولت تشکیل خواهد داد.

هاکان تکین با بیان اینکه روابط ترکیه و ایران به صورت سنتی فوق‌العاده قوی و مستحکم است، خاطرنشان کرد: بدون در نظر گرفتن اینکه در این انتخابات چه حزبی به تنهایی دولت تشکیل دهد و یا اینکه دولت ائتلافی از ترکیب دو یا چند حزب دیگر تشکیل شود باید بگویم دولت آینده ترکیه هم قطعاً اهمیت و اولویت روابط با ایران را درک می‌کند.

وی ادامه داد: هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد که روابط ایران و ترکیه به شکل روزافزون گسترش خواهد یافت.

سفیر ترکیه در ایران گفت: ترافیکی در دیدارهای مسئولان ایران و ترکیه به وجود آمده است و این دیدارها در سطوح عالی شکل می‌گیرد ولی به خاطر روند برگزاری انتخابات در ترکیه وقفه‌ای در دیدارها حاصل شده است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران افزود: این سفر بلافاصله پس از عید نوروز صورت گرفت و به امید خدا پس از تشکیل دولت جدید مجدداً سفرهای هیأت‌های دو کشور از سر گرفته خواهد شد.

هاکان تکین خاطرنشان کرد: همانطور که نخست وزیر ما آقای داوود اوغلو در حاشیه اجلاس سازمان ملل در ماه سپتامبر و در نیویورک طی دیدار خود با رئیس جمهور محترم ایران اعلام کردند پس از تشکیل دولت جدید تمایل دارند در اولین فرصت به ایران سفر کنند.

سفیر ترکیه در ایران در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با ناامنی برخی از مناطق در ترکیه و راهکاری که این کشور برای برقراری امنیت برای این مناطق در نظر دارد نیز گفت: حاکمیت ترکیه تمامی تدابیر لازم را برای برگزاری امن انتخابات در نظر گرفته است تا شهروندان بدون نگرانی بتوانند در انتخابات شرکت کنند، البته در این زمینه نگرانی هم وجود ندارد.

وی ادامه داد: تمام تدابیر لازم اتخاذ شده است که انتخاباتی امن برگزار شود. البته ترکیه کشوری است که از سال 1946 تا امروز بارها و بارها انتخابات چندحزبی را برگزار کرده است و در سال‌های قبل نیز مشکلات امنیتی وجود داشته است ولی با وجود این مسائل ما همواره انتخابات را به بهترین شکل برگزار کرده‌ایم و این بار نیز قطعاً انتخابات در ترکیه به خوبی برگزار خواهد شد ولی ما برای جلوگیری از تهدیدهای احتمالی آماده هستیم.

هاکان تکین در پاسخ به سوال یکی از خبرگزاری‌های ترکیه مبنی بر اینکه نظر شما در رابطه با برخی اخبار منتشر شده که از درمان سرکرده گروه تروریستی داعش (ابوبکر بغدادی) در استانبول حکایت می‌کند چیست، اینطور توضیح داد: تمام اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ابوبکر بغدادی به ترکیه منتقل و در آنجا تحت مداوا است را تکذیب می‌کنم و ‌می‌گویم تمام این اخبار محصول خیال‌پردازی‌های رسانه‌ای بوده است و قطعاً اگر این شخص به ترکیه بیاید در اولین فرصت و اولین جا دستگیر و تحویل قانون داده می‌شود.

وی ادامه داد: طی ماه‌های گذشته به خصوص هفته‌های گذشته مرتب اخبار و مطالبی مبنی بر اینکه ترکیه گروه تروریستی داعش را حمایت می‌کند منتشر می‌شود و ما این را تکذیب می‌کنیم و مشخصاً واقعی بودن این ادعاها را رد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ترکیه یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم هیچ‌گاه به گروه‌های تروریستی کمک نخواهد کرد، افزود: ترکیه همچنان از اقدامات گروه‌های تروریستی متضرر می‌شود و به این دلیل هیچ‌گاه به آنها کمک نخواهد کرد و مشخصاً گروه تروریستی داعش هم نمی‌تواند حمایتی از ترکیه دریافت کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =