تسنیم نوشت: رئیس فعلی سازمان سیا پیش از ورود به دولت آمریکا در تحلیلی از رابطه ایران و آمریکا نوشته بود که صرف نظر از اینکه چه دولتی در تهران در قدرت باشد، ایالات متحده گزینه‌ای جز یافتن راهی برای همزیستی با ایران ندارد.

جان برنان، رئیس فعلی سازمان سیا، در سال 2007 و پیش از آنکه وارد دولت آمریکا شود، در تحلیلی درباره رابطه واشنگتن و تهران اذعان کرده بود که کشورش گزینه‌ای جز یافتن راهی برای همزیستی با ایران ندارد، صرف‌نظر از اینکه چه دولتی در تهران در قدرت باشد.

وی در این تحلیل، به‌طور مبسوط اتهامات بسیاری را درباره حمایت از تروریسم به ایران وارد کرده بود.

برنان همچنین به‌صراحت به «سرنگونی مهندسی شده نخست‌وزیر مصدق در سال 1953 از سوی سیا» اذعان کرد، امری که به‌نوشته وی «به شاه هوادار آمریکا مجال داد تا به قدرت بازگردد و برای 25 سال بعد از آن با مشتی آهنین حکومت کند».

رئیس کنونی سازمان سیا، در متن تحلیلی خود که آن را 8 سال پیش (2007 میلادی) نگاشته است توصیه‌هایی را به رئیس جمهوری آتی این کشور ارائه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «کاهش لفاظی‌ها علیه ایران»، «ایجاد یک (مسیر) گفتگوی مستقیم با تهران»، «پیش گرفتن اقدامات واقع‌گرایانه» و «در دست گرفتن هویج‌ها و چماق‌های واقعی» اشاره کرد.

برنان در بخش توصیه‌های خود، با اشاره به اهمیت ایران برای منافع راهبردی ایالات متحده و ثبات منطقه، تأکید می‌کند این وضعیت ایجاد یک گفتگوی مستقیم و سطح بالا بین واشنگتن و تهران را ضروری می‌سازد.

وی در ادامه تأکید می‌کند که گفتگو با تهران نباید تنها شامل موضوعات خاصی ــ همچون تروریسم، حمایت از گروه‌های افراطی، فعالیت‌های اشاعه‌ای و جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ــ باشد. زیرا این موضوعات در هم تنیده هستند. (بلکه) یک چارچوب کلان برای گفتگو در این موضوعات مورد نیاز است.

برنان همچنین بر ضرورت تعیین یک فرستاده ویژه از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده در موضوع ایران تأکید می‌کند. وی کالین پاول، وزیر خارجه پیشین آمریکا را بهترین گزینه ایده‌آل برای این سمت می‌دانست، اما افراد دیگری همچون اَل گور، معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا، مادلین آلبرایت، وزیر خارجه پیشین این کشور، همچنین تونی لیک و برنت اسکوکرافت، مشاوران پیشین امنیت ملی رؤسای جمهوری آمریکا را نیز به‌عنوان گزینه‌هایی مناسب برای این سمت برشمرده است.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =