ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری ترکیه با متهم کردن گروه‌های کرد برای به قبضه درآوردن کنترل شمال سوریه، گفت که آنکارا اجازه نمی‌دهد که چنین اتفاقی روی دهد.

رئیس‌جمهوری ترکیه با متهم کردن گروه‌های کرد برای به قبضه درآوردن کنترل شمال سوریه، گفت که آنکارا هرگز اجازه نمی‌دهد که چنین اتفاقی روی دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان سخنرانی خود در جنوب‌شرق ترکیه همچنین از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که میزبان بشار اسد بوده است، انتقاد کرد. سخنان اردوغان را می‌توان تندترین واکنش تاکنون نسبت به همتای روسیه‌ای وی محسوب کرد. 

اردوغان در رابطه با تحولات شمال سوریه، اقدام کردها در تبدیل شهر سوری تل‌ابیض به یک منطقه خودمختار سیاسی را به شدت محکوم کرد. اردوغان گفت: آنچه آنها می‌خواهند این است که تمام شمال سوریه را تصرف کنند. ما تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد که شمال سوریه قربانی طرح آنها شود چرا که این تهدیدی برای ماست و این برای ما به عنوان ترکیه ممکن نیست که به این تهدید "آری" بگوییم.

تل‌ابیض در مرز با ترکیه، ماه ژوئن از سوی نیروهای شبه‌نظامی کرد سوریه و با کمک حملات هوایی تحت امر آمریکا از داعش پس گرفته شد. هفته گذشته یک شورای رهبری محلی اعلام کرد که این منطقه بخشی از دولت خودمختار کردهاست. کردهای سوریه سه منطقه خودمختار موسوم به "کانتون" را از آغاز جنگ داخلی در سال 2011 در سوریه، در مناطق شمالی سوریه تشکیل داده‌اند. با این حال آنها گمانه‌زنی درباره تشکیل کشور خودشان را رد می‌کنند.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین کمک کشورها به شاخه سیاسی کردهای سوریه موسوم به PYD را محکوم کرد. وی در ادامه با انتقاد از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری سوریه گفت: او چطور می‌تواند برای کسی که خون 370 هزار تن را ریخته است، فرش قرمز پهن کند!

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =