سوال کاربران خبرآنلاین ازنقویان وپناهیان: منابع دست دادن و ندادن امام حسین و حضرت عباس بادشمن چیست؟

در مراسم های عزاداری حضرت اباعبدالله در دهه اول محرم، شاهد طعنه به ظریف در شب تاسوعا و پاسخی در دفاع از او در شب عاشورا بودیم که به «جدل غیرمستقیم پناهیان و نقویان» تعبیر شد.

به گزارش خبرآنلاين، حجت الاسلام پناهیان در سخنانی در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی بی آنکه نامی از وزیر امورخارجه ببرد، به نقد دست دادن وی با دشمن پرداخت. او در بخشي از سخنانش گفت: برخی می گویند چون دست و چشم عباس به آبی خورد که به دست امام حسین(ع) نرسید، چشم و دستش فدای امام حسین (ع)شد. اما ای عباس تو با دشمن دست ندادی و خدا دستان تو را قبول کرد. {اينجا}

شب بعد، حجت الاسلام نقویان در مراسم شب عاشورا در منزل صادق خرازی درباره ماجرای دست دادن اخیر ظریف با اوباما اظهار داشت: چه کردند این روزها درباره دست دادن اما اگر عکس و فیلم بود آن روزها نشان می دادیم روایاتش اما هست که امام حسین(ع) در این روز با عمر سعد هم حداقل یکبار دست داد. {اينجا}

سخنان هر دو روحاني فوق الذکر در خبرهاي گروه سياسي خبرآنلاين، در ليست اخبار پربيننده قرار گرفت و کاربران محترم کامنت هاي پرتعدادي را ذيل آن منتشر کردند. اغلب کاربران خواستار منابع فقهي اين دو مقوله يعني دست ندادن حضرت عباس با شمر و همچنين دست دادن امام حسين(ع) با عمر سعد از راويان اين موضوع شده اند.

سوال فقهي ديگر کاربران از آقايان نبويان و پناهيان اين است که «جايگاه قياس در فقه کجاست؟ آيا چنين قياسي ميان وزير خارجه با يک امام معصوم و برادر بزرگوار ايشان درست است؟»

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهرام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    یعنی الان ما خودمان عقل نداریم که تشخیص بدیم باید با دیگران حتی دشمنان تعامل داشته باشیم آقای پناهیان خیلی شوق مبارزه دارند بروند خط مقدم با دشمن بجنگند ..سوریه عراق با همان بقایای یزید بجنگند اگر هم به فیض شهادت نایل شدند خوشا به حالشان
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    1400 سال پیش معنی دست دادن یا دست ندادن با امروز متفاوت بوده در 1400 سال پیش کسی دست ندادن را به مفهوم بی ادبی در دنیا تفسیر نمیکرد بلکه دست دادن نشان بیعت بوده امروز دست دادن تنها نشان احترام و ادب واست وگرنه نصف مردم دنیا با هم دست نمیدادند
  • علی IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    خودم به عنوان یک طرفدار احمدی نژاد اعتقاد دارم دست دادن ظریف به اوباما هیچ اشکالی نداره ... شخصا خیلی ظریف رو دوست دارم.
  • محسن IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    احسنت اقای نقویان
  • حسین IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    86 9
    آنچه دردوسخنرانی ذکرشده یک موضوع تاریخی است ونه فقهی بنابراین منبع فقهی برای آن تعیین کردن خیلی معنا ندارد .اما طبیعی است که دو انسان وقتی باهم روبرو میشوند بگونه ای به هم احترام میگذارند ویک وزیر خارجه درعرف درحدی نیست که اگر بارئیس جمهوری روبرو شد به او بی احترامی کند واصلا چه بهره ای از بی حرمتی میتوان برد ؟برخی افراد درتریبون نماز جمعه تهران وزیر خارجه ایتالیا را به سخره گرفتند وگرچه خود خیلی پیر ترازو بودند به او لقب عجوزه دادند خب اینها خودرانماینده اسلام میدانند ما حرفی نداریم اما مسلم است که اینها نماینده فکر وفرهنگ ایرانی نیستند نماینده طرزفکر عرب بیابانگرد هستند.
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    101 6
    دقیقا سوال اصلی اینجاست مقایسه امام معصوم و وزیر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • سید حسین موسوی A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      0 4
      اینقدر این مطلب واضحه که نمیدونم چی بگم همیشه در قیاس" موضوع "مورد بحث و سنجش قرار میگیره و جایگاهی که افراد قرار دارن صرفا از منظرِ حقانیت و شرارت موردِ نظر هست امام حسین نورِ مطلق قاتلینِ حضرت ظلمتِ مطلق تشیُّع پیروانِ نورجمهوریِ اسلامی تاکید میکنم "پیروانِ نور" آمریکا و صهیونیسم ظلمتِ مطلق اشاره ای در قرآن به اینکه یهودصهیونیسم دشمن ترینِ دشمنانِ شما هستن شده یه معادله است این کسی دنبالِ حلش باشه جواب روشنه و نیاز به قیاسِ اشخاص با هم نیست
  • صبور A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    حنای افراطیها دیگر در نزد ملت رنگی ندارد.هرچه دل پر عقده و کینه شان میخواهد بگویند.آفرین به حاج آقا نقویان که حقگو است و ملت دوستش دارند.
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    71 2
    خداییش نمی فهمم که این امور چه ارتباطی با هم دارند. در ضمن آقا امام حسین ع تا آخرین لحظات تلاش کردند تا گروه یزید را از افتادن در آتش جهنم بازدارند و بی کینه وارد میدان نبرد شدند که دقیقا شبیه رفتار پدر بزرگوارشان بود. اینها درس نیست؟
  • ابراهیم IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    33 5
    الحق که کاربران سوال بجایی کردند.تو رو خدا یکی این مطلب رو پیگیری کنه بدونیم
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    49 5
    قوم عرب به علت جنگجو بودن و خشن بودن دست نمی دادند و فقط موقع بیعت کردم دست میدادند و بعضا"مهر و امضاء نیز میکردنند.
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    21 2
    منبع فقهی نه. منبع تاریخی.
  • رضا IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    24 2
    نوشتید سؤال فقهی دیگر کاربران این یعنی سؤال اول فقهی بوده در حالی که موضوع دست دادن یا ندادن روایی و تاریخی است نه فقهی.
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    59 5
    اگر دست دادن برای منافع ملی باشه اصلا" ثواب هم داره اینها چی میگن برای منافع ملی سر هم باید داد دست که سهل است.
  • محمد A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    113 8
    توی بحارالانوار هست که امام حسین و عمر سعد با هم دیدار کردن و ....
    • علی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      10 36
      دیدار کردند , آیا با هم دست هم دادند؟
  • بی نام DE ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    آمریکا همان شمریان امروزی هستند...............قیافه اش فقط عوض شده
    • سعید A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      47 9
      یارانه رو کی میریزن رفیق؟؟
    • سینا بسکوت A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      61 11
      همین شمریان خدمات و امکانات و تکنولوژی رو به خدمت ما آوردن ... باز شمر شمر کن :|
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    یک نکته رو آقای نقویان یادش رفته امام حسین اگرم با عمر سعد دست داده برای اتمام حجت بوده و " بهشتی شدنش " .در تاریخم هست که بهش گفت تو به خاطر حکومت ری اومدی اما از گندم ری هم نخواهی خورد. اما شمر اومده بود به حضرت عباس امان نامه بده و " جهنمی شدنش " رو ازش بخواد که حضرت امان نامه رو پاره کرد. حالا یه سوال هست که به نظر آقای نقویان آیا اوباما میخواد دکتر ظریف رو بهشتی کنه یا جهنمی ؟؟؟
    • حسین IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      36 6
      شما امام حسینی یا دکتر ظریف حضرت عباسع
    • علیرضا IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      76 8
      کاش اقای پناهیان هم در اون دوران بود و معلوم میشد که تو کدوم لشکر شمشیر میزنه. خیلی خودتونو دست بالا گرفتید حاج آقا. تو لشکر امام اختلاس چند میلیاردی و دزدی نبود. در لشکر امام بدعت گذار نبود. از خدا بترسید با این قیاس ها
    • نظری IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      37 3
      از قیاست خنده امد خلق را .
    • حیدری IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      5 34
      جهنمی . البته امیدوارم اوباما موفق نشود .ظریف را دوستش داریم آقتا گفت قابل اعتماده
    • محسن IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      28 3
      مگر ما در چه جایگاهی هستیم که بهشت رفتن یا نرفتن دیگران رو تعیین کنیم. خداوند بر همه چیز آگاه است و انشاا... ریشه ظلم برچیده خواهد شد به دست امام عصرعج. آنان که ادعای بسیار دارند بترسند از روز جزا ...
    • ناشناس IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      18 4
      لطفا یادتون باشه آن دوره زمان امام معصوم بوده و با این زمان قابل قیاس نیست هرچه به صلاح مردم مسلمان باشه درست هست حتی دوستی با کفار
    • ادریس IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      14 2
      خوبی ؟ نکنه اون زمان شما بودین ؟ جوری دارین صحبت میکنین که انگار یکی از بازمانده هایین
    • امیر IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      21 3
      شما نگران بهشت و جهنم خودت باش عزیزم
    • طه IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      17 2
      برداشت هات از دست دادن ظریف مثل دیدگاه ی نویسنده ی فیلم هندی میمونه
    • محبت اله زارع IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      14 2
      مگه يا اين يا اون درسته؟ مگه در جهان هستي امكان گزينه اي شبيه سازي نشده وجود ندارد؟ اساس اين بحثها از عقلانيت به دور است
    • همایون US ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      28 6
      میخواد فساد و بدبختی رو تو جامعه کم کنه میخواد اقتصاد جامعه رو ترمیم کنه میخواد با رفع ترحیم جونای مملکت به هرزگی و فحشا نیوفتن چون با این هزینه های گزاف نمیوتونن ازدواج کنن همین جوری ادامه بدم شاید ربطی هم به بهشت رفتن و نرفتن ملت داشته باشه. خودت تحلیل کن میفمهی برادر.
    • مرتضی A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      8 6
      بی نام سلام به خدا قسم صداقت هم خوبه...حداقل وقتی یه محقق مسائل دین مثل استاد نقویان و استاد پناهیان سندی رو ارائه میکنن مطمئن باش که تفسیرش رو هم بلدن و نیازی به تذکر تاریخ گذشته ی شما نداره....من موندم شما و امثال شما چرا با حرف منطقی هزاران سال نوری فاصله دارید؟؟؟؟؟ مقام معظم رهبری خودشون بزرگ مرد و مدیر و مدبر هستن لطفا ساکت باشید تا گندی رو که قبلیا زدن پاک بشه
    • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      10 2
      یعنی کشته مرده‌ای این استدلال‌هام ... عزیزم باباجون اگرم کسی بخواد کسی رو بهشتی کنه با قیاس شما اون باید ظریف باشه ... نه اوباما ... امام حسین که نعوذ بالله با عمر سعد دست ندادن که بهشتی بشن بر فرض صحت حرف شما‌ دست دادن که او بهشتی بشه ...
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    24 4
    ايران و آمريكا الان قصد مذاكره دارن نه قصد جنگ اون رئيس جمهور آمريكا كه با شما دشمن بود عوض شده اوباما دشمن ايران نيست اكثريت آمريكاييها هم دشمن نيستن عده اي مخالف در همه جا وجود داره چطور اين اشكالات رو براي كشور عراق نميگيريد كه مستقيم با ما در جنگ بود ؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    20 2
    نمیدانم چرا همه چیز را قاطی میکنید ملت بزرگ ایران جناحی بودن حرف ها را با امام مقایسه نکنید من یک چیز میدانم تندرو ها همیشه به اسلام ضرر زدن و به میل خود ان را تفسیر کردن دلشون هم برای مردم نسوخته
  • ح ن IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    6 2
    خبر انلاین تحقیق کند که کدام درست می گویند؟
  • ابو عوام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    10 4
    مردم را سر کار گذاشته اند هر یک اهداف سیاسی خود را دنبال می کنند قطعا دست دادن ارزش است و دست ندادن زد ارزش ولی چه مطالبی بین آنها رد وبدل شده است مطلب دیگری است
  • 9999 IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    10 50
    فقط پناهیان
  • مسعود IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    23 2
    دین شده وسیله ی دنیای بعضی ها.هرجوردوست داشتن تفسیرمیکنند
  • حزب الله RO ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    20 8
    حق با اقاي نقويان هست
  • سهیل A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    18 4
    روحانیون باید در حیطه دانش خودشون یعنی دین و مذهب سخنرانی و اظهار نظر کنند و بحث و اظهار نظر در مورد سیاست به عهده سیاسیون و افراد خبره در این زمینه واگذار بشه.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    11 6
    جناب دکتر ظریف امروز نماینده جمهوری اسلامی ایران و همانا نماینده ولایت و امامت هستند و هر آنچه که در مجامع بین الملل می کنند دقیقا عین فرامین و روایات و مسائل دینی و شییعی ما هست و ایرادی نیز بدان وارد نیست و هر کس ایراد بگیرد قطعا از ما نیست یا آّب به آسیاب دشمن می ریزد
  • داود A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    15 2
    متاسف هستم این همون چیزی هست که ما در همه جا گرفتار اون هستیم همه چیز رو با هم قاطی می کنیم نه قیاس درست است نه بیان اون درست هست نه شرایط یکسانی هست نه انسانهای دو موضوع مطابقت دارند اقا نکنید اینکتر رو به قول ایت ال.. طالقانی این دوزار دین مردم رو هم به باد ندید
  • سهیل A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    10 5
    روحانیون باید در حیطه دانش خودشون یعنی دین و مذهب سخنرانی و اظهار نظر کنند و بحث و اظهار نظر در مورد سیاست به عهده سیاسیون و افراد خبره در این زمینه واگذار بشه.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    5 3
    این بحث ها دردی رو دوا نمی کنه، اصل قضیه برجام رو رهبری و ملت ایران قبول دارند گروه اقای ظریف و صالحی و عراقچی و دیگران برای احقاق حقوق از دست رفته ایران کار می کنند. اصل کارشون تحسین برانگیزه و با مبانی اسلامی و وطن ذوستی تعارضی نداره. اما در جزئیات ممکنه برخی از رفتارها مناسب نبوده، نباید این مسائل به منبر عاشورا و مجالس روضه کشیده بشه.
  • محمد تقی یزدان پناه RU ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    12 3
    با سلام اصولا آقای پناهیان بیش از حد معمول در منبر سیاسی کاری میکند واین از ضعف تقوی ایشان است ولی آقای نقویان منبر هایش دینی ومذهبی وبه موقع وارد بحث سیا سی میشود ومن بیشتر ادله آقای نقویان را قبول دارم چون ایشان متدین تر است
  • فرزاد DE ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    8 3
    باسلام..بنظر من دست دادن در رابابط دیپلوماسی هیچ اشکالی ندارد جناب دکتر ظریف و اوباما دست دادن و پیمان بستند که ما به عهد مان پایبندیم ...تورخدا تو این وضعیت بد منطقه ای انقدر دنبال حزب و گرو بازی نباشید دشمن داره لذت میبره از این اختلافات اقایان خواهشن باهم یکی بشیم و پشت نظام و ولایت خالی نکنیم وقتی اقا قبول کرده دیگه این همه حرف چیست..به امید پیروزی دولت و ملت به پشتیبانی ولایت..یا حسین...
  • pooya A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    6 3
    سلام در هزاره سوم صحبت از اینگونه اتفاقات واقعا مزهک هست. هر زمان نیاز خاص خودش رو داره اون موقع اصلا دست دادن توی اعراب باب نبود که حالا این آقایان دنبال این هستند که دست داده شده یا نه؟ البته این آقایون توی فریب افکار پا منبریهاشون ید طولانی دارن
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    13 4
    حالا همه مشکلات کشور حل شده فقط این مونده که دکتر ظریف چرا با اوباما دست داده؟؟؟ مردم عقل و شعور هم خوب چیزیه به خدا اسیر جو یه یه مشت ... نشین
  • ناشناس IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    9 3
    باید موقعیت زمانی این دو واقعه دست دادن ظریف به اوباما با واقعه عاشورا را در نظر گرفت.الان دنیای دیپلماسی بسیار پیچیده است
  • بی نام RO ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    18 3
    یه سوال من از اقای پناهیان دارم اینه که واکنش و نظر امام در باره اختلاص های چند هزار میلیاردی و...وبغل کردن نامحرم چه بود... آیا همه مشکل مملکت ما دست دادن ظریفه ...؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    8 30
    نقویان بدون ادله محکم حرف زده و خواسته جو حاکم بر فضای انتقادی جامعه رو از ظریف دور کنه
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    22 6
    مشکل دست نیست مشکل قلب ها و فکر های آلوده است که یک دست دادن ساده از روی ادب را پیراهن عثمان کردن .ادب مرد به از دولت اوست
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    12 2
    وای بر ما
  • عباس IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    33 8
    نمي دونم چرا شيوخ و مداحان كه كارشان بايد تبليغ براي دين باشه دين و مكتب را رها كرده و همگي سياستمدار شده اند بابا خواهشا شما همان كار خودتان درست انجام بديد سياست پيش كش.......
  • بی نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    تشابه آوردن و قياس كردن ها همگي به نوعي تفسير به راي كردن موضوع مطابق ميل خود است هركسي از ظن خود شد يار من از درون من نجست اسرار من مهم نيت عمل و باز خورد عمل نه ظاهر عمل از اينرو دست دادن حضرت ابا عبدلله الحسين صرفا جهت نشان دادن علاقه حضرت به عمر سعد جهت هدايت و كشيدن عمر سعد از شقاوت به سعادت بوده اما دست دادن جناب ظريف به اوباما در اوج جنگ خصمانه امريكا بر مردم مظلوم دنيا ايا جزء نشانه ارادت و علاقه به سياست هاي آمريكا چيز ديگري ميتواند باشد ؟ آيا انسان آزاده ميتواند به بهانه ادب ونزاكت با قاتل خونخوار خوش وبش نمايد ؟ شما بدون تعصب تعصب تعصب نظر دهيد
  • بی نام A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    3 2
    بحث دست دادن نيست مشكل منافع كم شده اينان است
  • محمد A1 ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    هر دو طرف دعوا که نباید دلیل بیارن اصل بر عدم است. یعنی اصل بر این است که کسی با کسی دست نداده مگر این که خلافش ثابت بشه . اما پاسخ سوال دوم : امامان معصوم و اهل بیت الگوی ما هستند . این ربطی به قیاسی که در فقه مطرح میشود ندارد.اگر رفتارمان را با سیره حضرات آل الله منطبق نکنیم که دیگه شیعه نیستیم
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    12 2
    لطفا از اعتقادات مذهبي مردم براي رسيدن به نتايج سياسي خودتون استفاده نكنيد
  • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    13 1
    دلسوزان دلواپسان نظام و مردم از مسکن مهر چه خبر ازبدبختی های اجاره نشینی چه خبر شکم گرسنه دین وایمان نداره یادتون باشه