ایرنا نوشت: درحال حاضر 8 نفر از 12 پسر زنده بنیانگذارعربستان از برکناری ملک سلمان از قدرت و جایگزین کردنش با برادر 73 ساله اش، حمایت می کنند.

روزنامه ایندیپندنت روز شنبه در یادداشتی ضمن اشاره به اختلافات داخلی خاندان آل سعود، به نقل از یک شاهزاده ناراضی سعودی، نوشت: درحال حاضر 8 نفر از 12 پسر زنده بنیانگذارعربستان از برکناری ملک سلمان از قدرت و جایگزین کردنش با برادر 73 ساله اش، حمایت می کنند.

به گزارش ایرنا، ایندیپندنت نوشت: این اشراف زاده سعودی همچنین مدعی شد که اکثر علمای عربستان از کودتایی که به موجب آن پادشاه فعلی (ملک سلمان79 ساله) برکنار شده و به جای وی ‘احمد عبدالعزیز' وزیر سابق کشور عربستان، بر سرکار آید، حمایت می کنند.
ایندیپندنت به نقل از این اشراف زاده سعودی نوشت: علما و طیف مذهبی مردم، احمد عبدالعزیز را ترجیح می دهند - البته نه همه شان، بلکه 75 درصدشان.

این روزنامه بابیان اینکه برخورداری از حمایت علما برای دستگاه سلطنتی عربستان حائز اهمیت است، نوشت: در نظام عربستان سعودی تنها علما می توانند اختیارات مذهبی و سیاسی را به رهبر این کشور تنفیذ کنند.

ایندیپندنت مدعی شد: این افشاگری ها حاکی است که فشارها در خاندان مرموز آل سعود آن چنان بالاگرفته که اکنون چالش قدرت از زمانی که ملک سلمان در اوایل سال جاری بر تخت نشست، کاملاً خودنمایی می کند.

این روزنامه بدون اشاره به نام این اشراف زاده سعودی، نوشت: این شاهزاده نویسنده دو نامه ای است که در آنها، وی از خاندان آل سعود خواسته است تا رهبرکنونی عربستان را برکنار کنند.
ایندیپندنت با اشاره به برکناری 'سعود بن عبدالعزیز آل سعود' پادشاه وقت سعودی در سال 1964 میلادی توسط برادرش 'فِیصَل بن عبدالعزیز آل سعود' معروف به ملک فیصل، نوشت: 'سعود بن عبدالعزیز آل سعود' نیز در آن سال حمایت اکثر مقامات خاندان سلطنتی را از دست داده بود و دستگاه مذهبی کشور نیز یک صدا حمایتشان را از وی متوقف کردند، این اشراف زاده سعودی مدعی شد که عاقبتی مشابه در انتظار ملک سلمان است.

این روزنامه انگلیسی به نقل از وی نوشت: یا ملک سلمان باید همچون 'سعود بن عبدالعزیز' عربستان را ترک کند، تا در آن صورت هم در داخل و هم در خارج به وی احترام گذاشته شود؛ یا اینکه احمد عبدالعزیز ولیعهد شود اما کنترل تمام کشور را اعم از امور اقتصادی، نفت، امور داخلی، امنیتی و ... را به دست بگیرد.
ایندیپندنت در همین حال با اشاره به انتصابات پرحاشیه داخلی در عربستان، وضعیت اقتصادی این کشور را به دلیل کاهش بهای نفت، جنگ یمن و فاجعه منا دشوار توصیف کرد.

این روزنامه عنوان کرد افزایش تنش ها در خاندان آل سعود به رشد فوق العاده قدرت فرزند جوان شاه، محمد بن سلمان و دامن زدن به جنگ یمن توسط وی ، بازمی گردد.
به نوشته این روزنامه، 'محمد بن سلمان' 30 ساله دارای پست وزارت دفاع است و از سوی ملک سلمان در ماه آوریل گذشته به سمت جانشین ولیعهد انتخاب شد. او همچنین علاوه برداشتن مسوولیت شرکت نفتی آرامکو، ریاست شورای اقتصادی و امور توسعه عربستان نیز برعهده دارد.
ایندیپندنت نوشت: گفته می شود که از زمانی که وی به این مناصب دست یافته، صاحب قدرت و ثروت زیادی شده است.
این روزنامه انگلیسی به نقل از اشراف زاده یادشده نوشت: امضای مدارک و یا تماس های تلفنی به پدرش از طریق وی صورت می گیرد.
ایندیپندنت افزود: حتی شاهزاده 'محمد بن نایف'، 56 ساله ولیعهد عربستان، (معاون دوم نخست وزیر و وزیر کشور عربستان سعودی) نیز شخصیت محبوبی نیست.
این روزنامه نوشت: درهمین حال، احمد بن عبدالعزیز که از او به عنوان جانشین احتمالی سلمان پس از کودتا یاد می شود، درون خاندان سلطنتی پرطرفدار است. وی جوانترین فرزند 'حصه بنت احمد السدیری' همسر مورد علاقه بنیانگذارعربستان سعودی است و به مدت 37 سال معاون وزیر کشور و 4 سال هم مسئول اماکن متبرکه در مکه بوده است و در سال 2012 به عنوان وزیر کشور منصوب شد.
ایندیپندنت بابیان اینکه وی تنها پنج ماه وزیر کشور عربستان بود، نوشت: وی به خواسته خودش از این سمت کناره گیری کرد و محمد بن نایف، ولیعهد فعلی زمام امور را در این وزارت خانه به دست گرفت.
این روزنامه افزود: اشراف زاده ی دگراندیش سعودی مدعی است که احمد عبدالعزیز ازاین رو پستش را ترک گفت که نسبت به سوء رفتار با زندانیان سیاسی معترض بود.
ایندیپندنت به نقل از این اشراف زاده سعودی نوشت: احمد عبدالعزیز خواهان اصلاحاتی همچون آزادی بیان، اصلاح سیستم قضایی، و آزادی زندانیان سیاسی که هیچ ارتباطی با تروریسم ندارند، است.
این روزنامه افزود: اشراف زاده یادشده می گوید که احمد عبدالعزیز تحصیل کرده علوم سیاسی است و موردعلاقه علمای سعودی و خاندان سلطنتی نیز می باشد.

ایندیپندنت به نقل وی افزود: احمد عبدالعزیز در تمام عمرش پاک زندگی کرده، پولدار و عاقل است. او خود را آلوده قمار، مشروب خواری و موارد افیونی نکرده است.
این روزنامه انگلیسی در بخش پایانی این یادداشت بابیان اینکه برکناری 'سعود بن عبدالعزیز آل سعود' چندین سال به طول انجامید، نوشت: اشراف زاده سعودی انتظار دارد که چنین اتفاقی دوباره تکرار شود.

ایندیپندنت به نقل از وی افزود: ما خواهان اصلاحات مالی، سیاسی، دستگاه قضایی، آزادی اندیشه، آزادی زندانیان سیاسی و برقراری درست شریعت اسلام در عربستان هستیم.

روزنامه تایمز نیز ماه گذشته در گزارشی با اشاره به وجود نارضایتی در میان خاندان سلطنتی عربستان سعودی به دنبال تجاوز نظامی این کشور به یمن و فجایع اخیر در حج نوشته بود: سلمان پادشاه بیمار سعودی با شورش از سوی برخی از شاهزادگان این کشور روبرو شده است.
این روزنامه افزود: دو تن از شاهزادگان سعودی با انتشار نامه ای خواستار برکناری ملک سلمان پادشاه سعودی و دو تن از جانشینانش شده اند.
تایمز نوشت: سه نامه در چند هفته اخیر در میان خانواده سلطنتی عربستان در گردش بوده که در آنها ادعاشده است که ملک سلمان 79 ساله دچار مشکلات جدی قوای ذهنی شده و از سوی دو ولیعهدش آلت دست قرارگرفته است.
به نوشته این روزنامه،در این نامه ها قیدشده بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی عربستان بر این باورند که شاه این کشور دچار بیماری زوال عقلی شده است.

این روزنامه افزود: آخرین موج نارضایتی در خاندان سلطنتی سعودی به سال 1964 میلادی بازمی گردد که در جریان آن 'فِیصَل بن عبدالعزیز آل سعود' معروف به ملک فیصل (1906 - 1975) برادرش 'سعود بن عبدالعزیز آل سعود' را در یک کودتا از کار برکنار کرد.
تایمز افزود: به گفته منابع آگاه، شاهزاده 'احمد عبدالعزیز' ازجمله نامزدهای مطرح برای جانشینی ملک سلمان است.
احمد بن عبدالعزیز بیست و یکمین فرزند عبدالعزیز آل سعود و از فرزندان حصه دختر احمد السدیری است که در خاندان حاکم به «سدیری ها» معروفند.

براساس برخی گزارش های منتشرشده، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز با توجه به سلسله مراتب حاکمیت خود را ولیعهد قانونی عربستان می داند و به همین دلیل با محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد بیعت نکرده است.

براساس گزارش های یاد شده، با آغاز پادشاهی ملک سلمان در عربستان، احمد بن عبدالعزیز از سمتش برکنار شد و به رسانه ها نیز توصیه شد چندان تصاویری از او را پخش نکنند و حتی در دو ماه اخیر ترددهایش نیز محدود شد اما مشکلاتی که عربستان در ماه های اخیر با آن روبرو شد شرایط را تا حدودی به سود احمد بن عبدالعزیز عوض کرده است.

روزنامه گاردین نیز اخیرا در گزارشی با اشاره به ناکامی های ریاض در برابر چالش های اقتصادی، جنگ یمن و نحوه مدیریتش بر مراسم حج که سبب فاجعه منا' رمی جمرات' شد، نوشت: در این شرایط یک شاهزاده سعودی به شکل بی سابقه ای خواستار برکناری ملک سلمان پادشاه عربستان شده است.

این شاهزاده سعودی که به دلایل امنیتی نامش فاش نشده، در گفت وگو با گاردین تأکید کرده است که ملک سلمان پادشاه سعودی دارای شرایط استوار و باثباتی نیست و درواقع ' محمد بن سلمان' پسر پادشاه، حکومت می کند .
به نوشته روزنامه گاردین، این شاهزاده سعودی در اوایل ماه جاری میلادی با نوشتن دو نامه، خواستار برکناری ملک سلمان از پادشاهی عربستان شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =