واحدمرکزی خبر نوشت: مشاور ارشد تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس اذعان کرد : اسد محبوبیت زیادی در سوریه دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی ؛ اد حسین در گفتگوی اختصاصی با این شبکه درباره بحران سوریه گفت : طرفهای زیادی هستند که از هرج و مرج و ناآرامی در منطقه خاورمیانه سود می برند. فقط دولت اسد و برخی از متحدان انگلیس در خلیج (فارس) و دولت بغداد نیستند که از این وضع سود می برند بلکه کشورها و گروههای دیگر هم هستند که از این وضع سود می برند. البته در این میان بیشتر از همه سلفی ها و اسلامگرایان سنی افراطی سود برده اند زیرا زمینه رشد و شکوفایی آنها فراهم شده است. دهه ها بود که آنها چیزی فراتر از لفاظی و اقدامات خودسرانه نبودند اما اکنون شاهدیم سرزمینی بزرگتر از انگلیس در کنترل آنهاست. بسیاری نمی دانستند قرار است چنین اتفاقاتی بیفتد. بسیاری در ابتدا فکر می کردند رژیم اسد در عرض شش ماه سقوط می کند. بسیاری از تحلیلگران آمریکایی می گفتند رژیم اسد حداکثر یک سال دوام می آورد. من بارها به سوریه سفر کرده ام و سوریه را از نزدیک می شناسم. من به خوبی می دانستم با وجود اینکه ما از اسد خوشمان نمی آید، او در سوریه از محبوبیت زیادی برخوردار است و این یک واقعیت است.
مجری گفت : بسیاری معتقدند کشورهای عرب خلیج (فارس) از جمله کویت ، قطر و عربستان سعودی ، داعش را به عنوان جنبشی ضد شیعه در منطقه علم کردند. آیا به نظر شما آیا این کشورها بیشتر از آنکه ضد تروریسم باشند، ضد شیعه هستند؟
اد حسن گفت :کشورهایی که از آنها نام بردید، سالهاست که با دولت ایران مشکل دارند، در واقع آنها با جمهوری اسلامی که از هزار و نهصد و هفتاد و نه در ایران روی کار آمد ، مشکل دارند. رقابت میان شیعه و سنی در منطقه دست کم یک هزاره است که وجود دارد اما هرگز به این شکلی که ما امروز شاهدیم ظاهر نشده بود زیرا هم اکنون سیاست خارجی برخی از کشورهای منطقه به کل ضد ایرانی است که ما اغلب به عنوان ضد شیعه تفسیر می کنیم. البته بسیاری از کشورهایی که از آنها نام بردید جمعیت قابل توجه شیعه نیز دارند. هم اکنون مناقشات در منطقه و جنگ داخلی در برخی از کشورهای منطقه به جنگی فرقه ای تبدیل شده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =