۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۷

در پی برخورد کوه یخی شناوری به ابعاد تقریبی لوکزامبورگ با بخشی از یخچال‌های قطب جنوب به نام مرتز آیس‌تانگ در ماه گذشته، بخشی از یخچال‌های قطب جنوب شکست و در آب‌های اقیانوس رها شد.

برخی از دانشمندان از وقوع این پدیده خوشحال شده‌اند، چراکه فرصت تحقیقاتی تازه‌ای برای بررسی یخچال‌ها فراهم آمده است؛ اما برخی دیگر نگران آن هستند که این کوه یخی آزاد شده حیات اقیانوسی را تهدید کند.

از نظر دانشمندان نگران ، این کوه یخ تازه شکل‌گرفته می‌تواند بالقوه، جریان زیرسطحی انتقال اکسیژن در اقیانوس را مختل کند و درنتیجه، قسمت‌هایی از اقیانوس نتوانند اکسیژن مورد نیاز برای ادامه زندگی موجودات آن‌ ناحیه را دریافت کنند.

ماریو هوپما، اقیانوس‌شناس شیمیایی در موسسه تحقیقات قطبی و دریایی آلفرد وگنر در آلمان در این باره به اسوشیتدپرس گفت: «ممکن است قسمت‌هایی از اقیانوس‌های جهان وجود داشته باشند که اکسیژن را از دست بدهند و پس از آن مسلم است که اکثر گونه‌های حیات از بین خواهند رفت».

اما در مقابل، مایکل مردیت از موسسه تحقیقات قطب‌جنوب انگلیس به بی‌بی‌سی گفت: «این کوه یخ شناور آن‌قدرها هم بزرگ نیست که بتواند الگوهای آب‌وهوایی جهانی را تحت تاثیر قرار دهد. اما این فرصت پیش آمده که دانشمدان بتوانند تاثیر جدایی کوه‌های یخ را روی اکوسیستم اقیانوسی مطالعه کنند».

پاپ‌ساینس، ترجمه: ابوالفضل کریمی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 47079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمیه IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۹
    1 0
    عالی بود این اخرشه