در سفر لاریجانی به «سرزمین تزارها» چه گذشت؟

رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در دوازدهمین نشست سالانه جوامع درگیر جنگ و صلح در روسیه به شهر سوچی سفر کرده بود، صبح امروز به کشور بازگشت.

 به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی در این سفر دو روزه که به عنوان میهمان ویژه دردوازدهمین نشست سالانه جوامع درگیر جنگ و صلح با عنوان "غلبه بر منطق منازعات در دنیای فردا" دعوت شده بود، پیش از ترک تهران به مقصد مسکو گفت: ایران از نقش آفرینی روسیه در مقابل تروریسم حمایت می‌کنیم مخصوصا از این جهت که آن ها دید واقع بینانه به موضوع دارند.وی افزود: روس ها پس از درخواست دولت سوریه به کمک آن‌ها شتافتند و آن‌ها یک روال قانونی و منطقی را دنبال کردند.

لاریجانی توضیح داد: مبارزه با تروریست موضوع تاکتیکی و مقطعی نیست، با توجه به دز جریان‌های تروریستی در منطقه باید یک طرح مدون و نسبتا طولانی‌تری را در نظر بگیریم لذا هرچه در این زمینه با کشورهای ذی نفوذ گفتگو داشته باشیم به آرامش منطقه کمک می‌کند.

رئیس مجلس کشورمان همچنین در فرودگاه سوچی نیز به خبرنگاران گفت: کنفرانس جنگ و صلح روسیه، فرصت مناسبی برای وفاق میان کشورهای منطقه‌ای است. وی ادامه داد: در این کنفرانس ریشه‌های به وجود آمدن جریان‌های تروریستی و ساماندهی نوع مبارزه با آن‌ها بررسی خواهد شد.

نامه رهبری راه روشنی پیش روی دولت است

لاریجانی که در روسیه به سر می برد، پس از انتشار نامه رهبر انقلاب درباره اجرای برجام گفت: نکاتی که ایشان در این نامه بیان کردند مجموعه منسجمی است که هم تایید حرکت مذاکرات در آن هست و هم رجوع به مفادی که در قانون مجلس آمده است. (اینجا بخوانید)

حضور روسیه در سوریه هشدارجدی به تروریست هاست

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در سخنرانی خود در دوازدهمین نشست سالانه جوامع درگیر جنگ و صلح تاکید کرد: برخورد تاکتیکی قدرتهای بزرگ با تروریسم را خطای استراتژیک دهه های اخیر این قدرت هاخواند وگفت: در بحران سوریه، قدرت های بزرگ با بزک تروریست ها به عنوان «معارضه معتدل» به آن‌ها سلاح و امکانات می رسانند.

تا تروریست‌ها تار و مار نشوند نمی‌توان نظم سیاسی ایجاد کرد

لاریجانی همچنین در دیدار با ایگور ایوانف ، رئیس شورای روابط بین الملل روسیه گفت: نقش آفرینی دولت روسیه را در مبارزه با تروریسم آگاهانه ارزیابی می‌کنیم.

وی افزود: شرایط منطقه‌ای اینطور اقتضاء می‌کرد که چنین تصمیمی گرفته شود و شما در موضوع تروریسم نقش و راهنمایی‌های خوبی داشتید و در شرایط فعلی اهداف متعددی وجود دارد که حل مسئله را پیچیده کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ماجراهای منطقه دو موضوع خیلی مهم است، یکی اینکه اراده‌ای وجود دارد که توفیری در این ماجرا نداشته و به تجزیه کشورها می پردازند و این اراده در ساختارهای منطقه و بین المللی وجود دارد که می‌تواند بحران را دائمی کند. نکته دوم تروریست‌هایی هستند که در حال حاضر سرزمین دارند و چنانچه ضربه جدی به آن‌ها وارد نشود هیچ ساختاری را نمی‌پذیرند.

وی تصریح کرد: تروریست‌ها نشان داده اند که هیچ ساختاری را نمی‌پذیرند و منتظر سیاستمداران در اتاق‌ها نیستند که تصمیم بگیرند لذا برخورد با تروریست‌ها از مسائل اولیه است و تا تروریست‌ها تار و مار نشوند نمی‌توان نظم سیاسی ایجاد کرد.

لاریجانی افزود: در رابطه با مبارزه با تروریسم پیشرفت‌ها خوب بوده است. تروریست‌ها همانطور که سریع می‌آیند، سریع هم می‌توانند بروند. مجموعه اقدامات در خصوص نحوه رفتن آن ها با درنظر گرفتن عملکرد سایر کشورها باید سنجیده شود که در این میان، نقش آفرینی روسیه در برخورد با تروریست‌ها مثبت بوده است.

رئیس قوه مقننه به مسئله یمن اشاره کرد و گفت: رفتار غلط باعث شد القاعده در یمن فعالیت پیدا کند و من فکر می‌کنم با توجه به این شرایط در آینده بحران دیگری به وجود آید.

ائتلاف آمریکا برای مبارزه با تروریسم ناموفق بود

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ائتلاف آمریکایی‌ها برای مبارزه با تروریسم در منطقه را ناموفق خواند و گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها می‌خواهند با این پدیده بازی کنند. در حالی که زمان به نفع تروریست‌هاست.

لاریجانی همچنین در دیدار با فیودور لوکیانف،رئیس شورای غیر دولتی سیاست خارجه روسیه گفت: با توجه به همکاری‌هایی که با روسیه داریم برگزاری این کنفرانس با حضور ایران موضوع را جدی‌تر خواهد کرد. اینکه حضور ایران در این کنفرانس دارای اهمیت است مربوط به وضعیت آشفته منطقه است و تا این زمان هیچگاه منطقه چنین وضعیتی نداشته است. بسیاری از کشورها دچار بحران وجودی شده‌اند، جریان‌های تروریستی بسیار فعال شده‌اند و فعالیت‌های تروریستی گره‌ خورده به بعضی هوس‌های سایر کشورها که این مسئله را پیچیده‌تر نموده و حل آن با مشکل روبروست.

رئیس مجلس با اشاره به ائتلاف آمریکا جهت مبارزه با تروریسم افزود: ائتلاف آمریکایی‌ها خیلی ناموفق است و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها می‌خواهند با این پدیده بازی کنند. در حالی که زمان به نفع تروریست‌ها است. لذا حضور روسیه در این زمان خیلی به موقع بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع تروریسم یک موضوع صرفا امنیتی نیست بلکه دارای ریشه‌های فرهنگی است و باید نگاه کرد که چه عواملی در این قضیه دخیل هستند. لذا برخورد با این پدیده صرفا امنیتی جواب نمی‌دهد.

وی با اشاره به موضوع سوریه گفت: یک نکته در سوریه باید مورد توجه باشد، هر نظمی که بخواهد در آنجا به وجود آید جریان تروریسم با آن مقابله می‌کند، در سوریه دو قدرت بیشتر نیست، بشار اسد و ارتش که در بدنه نفوذ دارند و تروریست‌های معارض که بیرون اند و در ویلاها زندگی می‌کنند که این‌ها را نه تروریست‌ها و نه ارتش قبول ندارند. در مقابله با تروریست‌ها هیچ نیرویی بهتر از بشار اسد وجود ندارد و این همان پاشنه آشیلی است که دیگران به آن حمله می‌کنند.

فیودور لوکیانف نیز با اشاره به موضوع اوکراین گفت: مواضع روسیه و آمریکا در این خصوص کاملا متفاوت است، اوکراین برای آمریکا ابزاری شده برای اینکه بتواند بر روسیه تاثیر بگذارد. تا وقتی که اوباما رئیس جمهور است روابط با اوکراین سرد خواهد بود.

وی افزود:من اطمینان دارم ائتلافی که در مبارزه با تروریسم ایجاد شده و همکاری که بین ایران و روسیه وجود دارد یک عامل مهم در مبارزه با تروریسم است.

باید برای از سرگیری روابط با کانادا گفتگو کرد

علی لاریجانی در ادامه دیدارهای خود در سفر به روسیه در دیدار با پیوتر دوتکویچ،رئیس مرکز سیاست و حکومت در دانشگاه کارلیتون کانادا گفت: ایرانی‌های زیادی در کانادا هستند که این موضوع از لحاظ فرهنگی حائز اهمیت است، ممکن است که ما در برخی مسائل با دولت کانادا اختلاف نظر داشته باشیم ولی نمی دانیم برای چه این برخوردها را کردند، در رابطه با روابط با کانادا باید گفت‌وگوها صورت گیرد تا برخی از ابهامات برطرف شود. ما با کانادا میدان اختلاف زیادی نداریم ولی یک رفتار افراطی در آن‌‌ها می‌بینیم مخصوصا بعد از موضوع هسته‌ای که علت آن را باید بدانیم.

رئیس مرکز سیاست و حکومت در دانشگاه کارلیتون گفت: در رابطه با اختلافات ایران و کانادا باید بگویم که نخست وزیر سابق کانادا سه اشتباه انجام داد، یک بستن سفارت ایران، دوم کمک نکردن به حل برنامه هسته‌ای ایران و سوم اینکه تمام روابط خود من الجمله روابط فرهنگی و علمی را با ایران قطع کرد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنیم در این خصوص نخست وزیر جدید کانادا اشتباهات نخست وزیر سابق را تکرار نخواهد کرد. در حال حاضر خیلی‌ از کانادایی‌ها نقش ایران را مهم می‌دانند و نادیده گرفتن ایران را امکان پذیر نمی‌دانند، کسانی که نقش مهمی در کانادا دارند اعتقاد دارند که در کانادا باید روابط به قبل برگردد.

وی در خصوص روابط ایران و کانادا خطاب به لاریجانی گفت: من به شما یک پاسخ ساده می‌دهم، این یک نفرت شخصی بود، نگاه نخست وزیر سابق ما نسبت به ایران متاثر از روابط شخصی ایشان با نتانیاهو بود و هیچ موضوع عمیق دیگری وجود ندارد. وزیر خارجه کانادا نیز به خاطر ارتباط نزدیکش با نتانیاهو موجب این رفتار شد ولی شما کاملا صادقانه گفتید باید با مذاکرات این مشکلات حل گردد. 

کشورهایی که سابقه انتخابات ندارند، نمی‌توانند از دموکراسی حرف بزنند

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از سخنرانی خود در دوازدهمین نشست سالانه جوامع درگیر جنگ و صلح در روسیه، در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با تجزیه سوریه، توضیح داد: فرض که سوریه را تجزیه کردند، با این عمل به تروریست‌ها جایزه داده می شود؛ با این کار فقط صورت مسئله پاک میشود و این یک اشتباه استراتژیک است؛ زیرا روس‌ها مدت کوتاهی است که در سوریه بر علیه تروریست‌ها فعالیت می‌کنند و در این زمان کوتاه پیروزی‌های بیشتری داشته اند.

لاریجانی با طرح این پرسش که ائتلاف بین المللی در 1.5 سال گذشته چه کرده است، افزود: یکی از مسائل قدرت داعش، فروش نفت به کشور همسایه است و این در حالی است که فروش نفت توسط تانکرها صورت می‌گیرد؛ یعنی با وجود اینکه با هواپیماهای بدون سرنشین آن‌ها را می‌بینند ولی عکس العملی نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: فرض کنیم آمریکایی‌ها بگویند ما با سوریه همکاری نمی‌کنیم، سوال ما این است که چرا با عراق همکاری نمی‌کنید؟ بنابراین به خوبی معلوم است که ائتلاف در حال بازی با تروریست‌ها است و در عراق و سوریه کار مهمی انجام نمی‌دهد.

لاریجانی درباره اظهارنظری که برخی کشورها می‌گویند شرایط منطقه و سوریه در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد، گفت: شرایط به این بدبینی نیست که شما از آن یاد می‌کنید. برخی از همین کشورها به ایران می‌آیند و می‌گویند بشار اسد سقوط می‌کند و 4.5 سال است که با وجود عدم حمله روسیه می‌گویند سوریه سقوط می‌کند ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: کشورهایی که در 80-70 سال اخیر سابقه هیچگونه انتخاباتی را نداشته‌اند حق ندارند در رابطه با دموکراسی اظهارنظر کنند و این در حالی است که در این کشورها خانم‌ها حق رانندگی ندارند.

پوتین به لاریجانی: پرونده هسته ای ایران با منطق به اتمام رسید

علی لاریجانی پس از اختتامیه اجلاس والدای سوچی در دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روابط تهران - مسکو را گسترده خواند و گفت: نقش آفرینی روسیه در منطقه و تلاش این کشور رابرای استقرار صلح و ثبات در منطقه موثر و مفید می دانیم.

وی از نقش سازنده پوتین رییس جمهور روسیه در حل و فصل پرونده هسته ای ایران تشکر کرد و گفت: ارایه مدل مذاکراتی پنج بعلاوه یک پیشنهادی سازنده از طرف شما بود.

لاریجانی پس از این دیدار روسیه را به مقصد تهران ترک کرد و به سفر دو روزه خود و دیپلماسی های پارلمانی خود در این سفر پایان داد.

تاکید بر همکاری مشترک با سوریه برای حل مشکل سوریه

 رئیس مجلس شورای اسلامی در بازگشت از سفر به روسیه برای شرکت در اجلاس جنگ و صلح با محوریت جنگ سوریه در فرودگاه مهرآباد تهران ضمن تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: در اجلاس جنگ و صلح که محور آن مسائل مهم جهانی و منطقه‌ای بود کشورهای مختلفی حضور داشتند و دیدگاه‌های خود را در رابطه با مبارزه با تروریزم مطرح کردند، اینجانب طی سخنرانی‌ای که داشتم تحلیلی از بحران تروریستی که موجب بهم ریختگی در خاورمیانه شده است، ریشه‌ها و راهکارهای مبارزه با آن را ارائه دادم.

لاریجانی افزود: موضوعات و سوالات مطرح در اجلاس جنگ و صلح بیشتر مرتبط با مشکلات سوریه، جریانات تروریستی و مبارزه با جریانات تروریستی بود. در این اجلاس صاحبنظرانی از کشورهای مختلف حضور داشتند، بین همه حاضران در اینکه یک مبارزه بین المللی علیه تروریزم صورت نگرفته وفاق وجود داشت و به آن به عنوان یک ضرورت نگریسته می‌شد.

وی گفت: کشورهای حاضر در اجلاس جنگ و صلح سوچی بر اینکه یک فرصت برای مبارزه با تروریسم وجود دارد تاکید داشتند؛ در نگاه حاضران ایران به عنوان کشور مهمی که عزم راسخ در مبارزه با تروریسم دارد مورد توجه قرار گرفت. در فرصت کوتاهی که اینجانب در این اجلاس داشتم با صاحبنظران و مقامات کشورهای مختلف گفت‌وگوهایی داشتم، در جریان این مذاکرات تحلیل مشترکی وجود داشت که همکاری بین کشورها می‌تواند مشکل تروریسم را حل نماید.

لاریجانی در ادامه به ملاقات خود با ولادیمیر پوتین در حاشیه اجلاس جنگ و صلح سوچی اشاره کرد و گفت: در ملاقات با رئیس جمهوری روسیه بحث مفصلی در رابطه با مبارزه با تروریسم و همکاری‌های دو جانبه در زمینه های مختلف میان ایران و روسیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در  این مذاکرات مسئله جنگ سوریه مورد بحث جدی قرار گرفت و تاکید شد رفع مشکلاتی که از سوی تروریست‌های مورد حمایت برخی حکومت‌ها برای مردم سوریه ایجاد شده یک همکاری مشترک می‌طلبد.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =