تسنیم نوشت: سفر بشار اسد به مسکو و دیدار او با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود پیام های متعددی را در دل خود جا داده است از جمله اینکه اوضاع بر خلاف خواست و اهداف دشمنان پیش رفت و معادلات مورد پیش بینی آنان درست از آب در نیامد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رای الیوم، عبدالباری عطوان در مقاله ای به بررسی ابعاد و پیام های بشار اسد به مسکو پرداخته و با اشاره به پیام های متعدد آن در سطح منطقه و جهان از آن تحت عنوان زهری در کام دشمنان یاد کرد.

اولین سفر اسد به خارج از سوریه در پنج سال اخیر

به نوشته او، دیدار بشار اسد با پوتین با حضور اکثر مسئولان بلندپایه روس صورت گرفت و این نیز به نوبه خود پیامی به چند کشور منطقه ای و بین المللی است زیرا اولین سفر اسد به خارج از کشور در طول پنج سال اخیر است.

در سایه پافشاری برخی طرفهای منطقه ای و غربی بر بر سرنگونی بشار اسد، سفر او به مسکو به معنی اعتماد دهی مورد نیاز به او بود.

سفر به مسکو و مهر باطل بر برداشت های اشتباه

برداشتی که تا پیش از سفر اسد به روسیه رایج بود این بود که وی بیم داشت دمشق را ترک کند زیرا این ترس وجود د اشت که دیگر نتواند به آن بازگردد زیرا چه بسا اطرافیانش به او پشت کنند اما سفر او به مسکو آن هم به دعوت شخص پوتین بر این برداشت ها مهر باطل زد و دروغین بودن آن را فاش کرد.

چه بسا برخی در این مورد این بحث را مطرح کنند که بشار اسد از زمان آغاز بحران و ناآرامی ها در سوریه از سوی هیچ کشور عربی یا غربی دعوت نشد و حتی اگر دعوتی نیز دریافت می کرد، شاید از بیم اینکه هواپیمای او هدف قرار بگیرد یا اینکه به دلیل تسلط آمریکا بر مسائل جهان، از قدرت کنار گذاشته شود، کشورش را ترک نمی کرد بنابراین در این میان این روسیه بود که آمریکا را به چالش کشید و امنیت را برای اسد تامین کرد.

در مورد این سفر گمانه زنی های متعددی وجود دارد از جمله اینکه پوتین و اسد در دیدار با یکدیگر مسائل متعدد مانند آینده نظام حاکم سوریه و نیز ماهیت مرحله انتقالی و نقش اسد در آن را مورد بررسی قرار دادند.

اهمیت زمانی سفر اسد به مسکو

واقعیت این است که این سفر به نوبه خود یک هدف است و اهمیت آن در زمان و نیز پیام هایی نهفته است که در دل خود برای طرفهای منطقه ای و جهانی جا داده است.

به نظر می رسد پوتین با دعوت از اسد به دنبال تاکید بر این موضوع بود که حمایت سرسختانه از اسد و نظام حاکم سوریه ادامه داشته و مسکو آماده است در کنار اسد به جنگ تمام گروههای مخالف با او و نیز کشورهایی برود که بر سرنگونی اسد تاکید دارند.

پوتین همچنین در نظر داشت با دعوت از اسد به ملت و ارتش سوریه این پیام را بدهد که در خصوص بحران کشورشان حد وسط را نمی گیرد.

به هر حال به نظر نمی رسد دشمنان اسد از این سفر خشنود باشند زیرا سفر وی به مسکو برای آنان به مثابه شوک است به ویژه اینکه این سفر در پی اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه صورت گرفت.

اظهارات اردوغان بر چه اصلی مستند است؟

اردوغان در این مورد اظهار داشت که از بقای بشار اسد به مدت شش ماه در جریان مرحله انتقالی استقبال می کند و تقریبا مشابه همین اظهارات را عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز بر زبان آورد.

اما معلوم نیست چرا اردوغان این اظهارات را بر زبان آورد و یا چرا برای بقای بشار اسد شش ماه را تعیین کرد و سخنان او مبتنی بر کدام اصل است. اما امیدواریم این بار سخنان او با پنج سال پیش و تاکید بر اینکه بشار اسد به روزهای پایانی خود در قدرت نزدیک شده است و به زودی در مسجد اموی نماز خواهد خواند، تفاوت داشته باشد.

تلاش های ارودغان و متحدانش علیه اسد به درهای بسته خورد

پنج سال کامل اردوغان و متحدان عربی و غربی او در تکاپوی براندازی نظام حاکم سوریه بودند و در این راه به تحریم سیاسی سوریه و کمک های مالی و نظامی به مخالفان اسد متوسل شدند اما هیچ یک از این تلاش ها راه به جایی نبرد و نتوانست هدف مورد نظر آنان را محقق سازد و به نظر نمی رسد اکنون که پوتین حمایت سیاسی و نظامی از اسد را علنی کرده است از این پس نیز کار آنان آسان تر شده باشد.

کسی نمی داند نقشه درگیری در سوریه و منطقه در ماهها و سالهای آینده چگونه پیش خواهد رفت زیرا مخالفان مسلح در روزهای نخست بحران سوریه دست برتر بودند اما اکنون اوضاع کاملا متفاوت شده است و معادلات و توازن در صحنه عملی تغییر یافته است.

خیال‌پردازی اوغلو از سفر اسد به مسکو

به نظر می رسد اظهارات احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه بیش از هر چیز دیگری بیانگر خواست مخالفان سوری باشد زیرا وی در مورد سفر اسد به مسکو گفت امیدوار است اسد همانجا بماند و به دمشق بازنگردد اما باید گفت امیدواری و آروزی یک چیز و واقعیت چیز دیگری است.

اسد به دمشق بازگشت و زهر را به کام دشمنان خود ریخت و با سفر کوتاه خود معادلات را تغییر داد که این نیز به نوبه خود دستاورد سیاسی بزرگی است.

سوالی که اکنون مطرح است اینکه دومین پایتختی که اسد عازم آن خواهد شد کجاست؟

بی شک ریاض و آنکارا نیست هر چند در منطقه ما که سراسر مسائل غیرمنتظره است، هیچ چیز بعید نیست.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =