ایرنا نوشت: نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: باید برای پیگیری فاجعه منا کمیته حقیقت یاب تشکیل شود تا ضمن برخورد با مقصران فاجعه حقوق جان باختگان نیز پرداخت شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر روز پنجشنبه در دیدار با آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در قم افزود: در این فاجعه 462 نفر از عزیزان خود را از دست دادیم و این در حالی است که 36 نفر همچنان مفقود هستند و 29 نفر نیز در سرزمین وحی دفن شده اند.

 

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت افزود: آخرین آمار وزارت بهداشت عربستان نشان می دهد در فاجعه منا هفت هزار نفر کشته شده اند.

وی ادامه داد: بعد از موضع گیری قاطع رهبر معظم انقلاب گشایش خوبی ایجاد شد که بتوانیم پیکرهای جانباختگان را به ایران برگردانیم.

حجت الاسلام قاضی عسکر گفت: هفت نفر از روحانیان و 13 نفر از مدیران بعثه مقام معظم رهبری به همراه 17 نفر از مدیران و عوامل خدماتی کاروانها در فاجعه منا جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: حج امسال طبق روال سالهای گذشته برگزار شد و برنامه های ما چون دعاهای کمیل، عرفه و مراسم برائت از مشرکان منظمتر و بهتر از سالهای گذشته برپا گردید و قاریان در فرصت های مختلف تلاوت های خوبی در مکان های مقدس داشتند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت ادامه داد: امسال همچون سالهای گذشته مساله دیپلماسی حج را پیگیری کردیم و با حضور 30 کشور ملاقات هایی را انجام دادیم و این دیدارها موجب شده در طول سال نیز با این کشورها ارتباط داشته و تجربه های خود را به آنها منتقل کنیم.

وی گفت: مردم امسال در بخشهای مختلف رشد معنوی بسیار خوبی داشتند و با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب بر پرهیز از بازارگردی، شاهد بودیم که میزان بار بازگشتی زائران از عربستان به ایران 14 درصد نسبت به پارسال کمتر بوده و مردم به بیانات معظم له مبنی بر جلوگیری از بازارگردی توجه کرده اند.

آیت الله موسوی اردبیلی: فاجعه منا از مجاری قانونی پیگیری شود

آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید بر پیگیری حقوقی فاجعه منا از طریق مجاری قانونی تاکید کرد.

وی روز پنجشنبه در دیدار نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت بیان داشت: ایران باید از طریق مجاری قانونی پیگیری لازم را برای شناسایی مسببان فاجعه منا انجام دهد.

آیت الله موسوی اردبیلی ضمن همدردی با خانواده های قربانیان فاجعه منا گفت: این خانواده ها غم بزرگی را متحمل شدند و همدردی با آنان وظیفه آحاد ملت است.  فاجعه منا حادثه تلخی بود که در حج امسال رخ داد اما باید شاهد پیگیری های بعدی کشورمان برای بررسی ابعاد وقوع حادثه باشیم.

تاکید آیت الله نوری همدانی بر وحدت مسلمانان درتشکیل کمیته حقیقت یاب فاجعه منا

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در قم با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت یاب فاجعه منا از نبود اتحاد بین کشورهایی که حاجیان آنها در این فاجعه جان باختند، انتقاد کرد.

وی روز پنجشنبه در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر سرپرست حجاج ایرانی، ضمن تشکر از سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت برای پیگیری مناسب فاجعه منا، بیان کرد: امسال از نظر مدیریت حجاج از همه ابعاد شاهد موفقیت تیم های هدایت کننده زائران ایرانی بودیم.

وی همچنین توصیه کرد سازمان حج و زیارت خانواده های حاجیانی را که در فاجعه منا جان باختند و در سرزمین وحی دفن شدند برای زیارت قبور آنان به عربستان اعزام کنند.

آیت الله نوری همدانی اظهارکرد: فاجعه منا، فاجعه بزرگی است که در تاریخ کمتر شاهد چنین فاجعه ای بوده ایم و معتقدیم این فاجعه از چند بعد باید بررسی شود و بعد اول آن مربوط به آل سعود است.

وی ادامه داد: دولت سعودی با پول دهان دشمنان خود را بسته و آن ها را به دوست تبدیل می کند اینهایی که با پول خیلی کارها را انجام می دهند بلای بزرگ جامعه اسلامی هستند. دولت آل سعود با آمریکا و صهیونیست ها مرتبط است و از این رو خود را قوی و مغرور می داند.

دوم مهرماه مصادف با عید قربان چندین هزار نفر از زائران بیت الله الحرام که برای انجام اعمال رمی جمرات عازم منا بودند به علت انسداد مسیر و تجمع بیش از حد زیر بر اثر فشار، گرما و تشنگی جان خود را از دست دادند. 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    5 6
    در اینکه سعودی خرابکاری کردند شکی نیست. اما ای کاش یه تحقیقی هم صورت می گرفت که ببیند خود کاروان ها و سازمان حج تقصیری ولو کم نداشته باشه. خبر انلاین به پنهانکاری کمک نکن و این کامنت رو بذار.