ایرنا نوشت: کارشناسان عالی رتبه ایران و غرب در نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام که فردای 'روز تصویب' در وین برگزار شد، با مرور آخرین تحولات 'برجام'، نحوه اجرای تعهدات طرفین از«روز تصویب» تا «روز اجرا» را مورد بررسی قرار دادند.

پس از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه، 26 مهر ماه/18 اکتبر، نخستین جلسه 'کمیسیون مشترک برجام' صبح روز دوشنبه هفته جاری با حضور نمایندگان ایران و گروه 1+5 (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) در هتل 'کوبورگ' وین، پایتخت اتریش برگزار شد.

در نخستین نشست این کمیسیون که درسطح معاونان وزیران برگزار شد، 'سید عباس عراقچی'، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، 'حمید بعیدی نژاد' سرپرست تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای ایران، 'مجید تخت روانچی' معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان و 'بهروز کمالوندی' سخنگوی سازمان انرژی اتمی به نمایندگی از کشورمان حضور پیدا کردند.
'توماس شنون' معاون سیاسی وزیر امو خارجه آمریکا که به تازگی جانشین 'وندی شرمن' شده است مقام کلیدی آمریکایی حاضر در این نشست بود. 'هلگا اشمید' معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به نمایندگی از طرف های اروپایی در گروه 1+5 در این جلسه شرکت داشت.


عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان درباره این جلسه گفت: 'هدف ما اولا تشکیل این کمیسیون مشترک و ثانیا اعلام شروع به کار این کمیسیون مشترک است. دستور کار این نشست اعلام تشکیل کمیسیون، مرور آخرین تحولات 'برجام'، مرور نحوه اجرای تعهدات طرفین از«روز تصویب» تا «روز اجرایی شدن» است.'

وی پس از این جلسه که ساعت 11 و 15دقیقه به وقت محلی آغاز شد و پس از حدود90 دقیقه به پایان رسید، برای خبرنگاران توضیح داد که این جلسات از این پس هر 3 ماه یک بار در وین برگزار خواهد شد مگر اینکه دلیل خاصی اقتضا کند که جلسه زودتر برگزار شود. همچنین وظایف مختلفی برای این کمیسیون مشترک در برجام پیش بینی شده است و تمامی طرف ها بر لزوم تعهد، جدیت، تداوم و استمرار این نشست ها تاکید کردند و تلاش خود را در این زمینه نیز ادامه خواهند داد.
عراقچی همچنین افزود: 'در این جلسه تحولات چند هفته گذشته تا «روز تصویب» و نیز اقداماتی را که در هفته های آتی باید انجام شود مرور کردیم و درباره هماهنگی هایی که در حوزه های مختلف باید صورت گیرد، بحث و گفت و گو داشتیم. جلسه بعدی قبل از 'روز اجرا'، احتمالا نیمه دوم ماه نوامبر برگزار خواهد شد.'

وی همچنین به خبرنگاران درباره تعهدات ایران طبق برجام درباره تعدیل تعداد سانتریفیوژها گفت: 'ما هنوز این کار را آغاز نکرده ایم و تازه دیروز را به عنوان «روز تصویب» اعلام کردیم. اکنون باید رئیس جمهوری به سازمان انرژی اتمی دستور آغاز کار را بدهد. این کار نیازمند مقدماتی است که در روزهای آینده انجام خواهد شد.'
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درباره ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تصریح کرد: 'درباره ذخایر، همانگونه که می دانید، دو گزینه وجود دارد؛ یکی از گزینه ها رقیق سازی و دیگری فروش مواد اتمی به یک خریدار و خرید اورانیوم طبیعی به جای آن است. ما مذاکرات خوبی داشته ایم و فکر می کنم به جای رقیق سازی، می توانیم تبادل کنیم. این گزینه در حال بررسی است و ما امیدواریم که عملی شود.»

عراقچی در وین همچنین با «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار و گفت وگو کرد. وی درباره این دیدار گفت: 'اشمید از طرف 6 کشور نقش هماهنگ کننده را برعهده دارد و ما در مورد همه موضوع ها از جمله اجرایی و محتوایی و آیین نامه مربوط به هر موضوعی به طور مستمر با وی مشورت می کنیم.امروز نیز در همین زمینه جلسه را ادامه دادیم.'
اتحادیه اروپا نیز به عنوان یکی از اعضای ذی نفع در مذاکرات هسته ای ایران و غرب، درباره نخستین جلسه از کمیسیون مشترک برجام با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که در کمیسیون مشترک، تصمیم های اتخاذ شده تا روز دوشنبه (27 مهر ماه/19 اکتبر) در خصوص برنامه هسته ای ایران و تحریم ها را برای آغاز اجرای برجام بررسی و همچنین مدرن سازی رآکتور اراک مورد بحث قرار گرفت. در این بیانیه توضیحات عراقچی درباره زمان برگزاری این جلسات و هدف برگزاری آنها تکرار شده است.

راکتور آب سنگین اراک یکی از چالش های بسیار جدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 بود که طرفین با ابتکار ایران به راهکاری دست یافتند. بر اساس برجام، بازطراحی و خارج کردن قلب راکتور روشی است که طرفین تاکنون برای 'مدرن سازی' این راکتور به توافق رسیده و بر همین اساس، به تازگی بیانیه ای منتشر کردند. این بیانیه که به 'بیانیه هدف' موسوم است، 'مدرن سازی راکتور اراک' را که با همکاری ایران، چین و آمریکا صورت می گیرد، به عنوان راه حل و فصل این مناقشه عنوان می کند.
بر اساس برجام، یکی از اقداماتی که ایران باید انجام دهد این است که راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک خود را بازطراحی و قلب راکتور را خارج کند و آن را به گونه ای غیرعملیاتی تحویل دهد. به مجرد 'روز اجرا' و زمانی که بازرسان بین المللی با راستی آزمایی تایید کنند که ایران تمامی تعهدات خود را بر اساس برجام کاملا انجام داده است، تحریم های هسته ای علیه ایران که صراحتا از آنها نام برده شده است، لغو خواهند شد.

ایران و گروه 1+5، پس از دو سال مذاکره در بیست و سوم تیر ماه در وین پایتخت اتریش به توافقی جامع موسوم به 'برجام' دست یافتند. سپس ایران و آمریکا، متن برجام را در پایتخت های خود بررسی و یکشنبه (18 اکتبر/26 مهرماه) از سوی مجلس شورای اسلامی ایران تصویب شد. اکنون طرفین در حال آماده سازی مقدمات و زمینه انجام تعهدات خود در برجام هستند تا به مجرد اعلام 'روز اجرا' تعهدات خود را عملیاتی کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =