ایرنا نوشت: 'جولی بیشاپ' وزیر امور خارجه استرالیا از لغو تحریم هایی که استرالیا علیه ایران اعمال کرده است خبر داد و گفت که این تحریم ها پس از انجام تعهدات ایران لغو می شود.

وزیر امور خارجه استرالیا که در کنفرانس ملی موسسه امور بین الملل این کشور سیاست های خارجی کانبرا را تبیین می کرد، با اشاره به مرحله جدید اجرای برجام و توافق جامع هسته ای ایران و گروه 1+5، گفت که تحریم هایی که از طرف استرالیا اعمال شده است، پس از کسب رضایت از تعهداتی که ایران باید به آنها عمل کند، لغو می شود.
'سیدعباس عراقچی' معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز دوشنبه در مورد زمان لغو تحریم ها گفته بود: لغو تحریم ها در روز اجرا عملی خواهد شد. روز اجرا چه روزی است؟ ما دقیقا نمی توانیم بگوییم، اما به این بستگی خواهد داشت که طرف ما با چه سرعتی تعهداتش را انجام دهد.

'اسحاق جهانگیری' معاون رئیس جمهور نیز گفته است: با کارهایی که در سازمان انرژی اتمی انجام گرفته حتما در آذرماه تحریمها لغو و از آن به بعد ایران وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

به نوشته روز چهارشنبه تارنمای وزارت امور خارجه استرالیا، 'جولی بیشاپ' نیز گفت: تحریم های اعمال شده از سوی استرالیا پس از کسب رضایت از انجام تعهدات ایران لغو می شود.
وی نیز به زمان لغو این تحریم ها اشاره نکرد، اما ماه گذشته در کمیته پارلمانی در کانبرا، گفت که تجارت بین این کشور و ایران پس از لغو تحریم ها می تواند رونق گیرد.
ارزش تجارت بین استرالیا و ایران در گذشته بیش از یک میلیارد دلار بوده که به 360 میلیون دلار کاهش یافته و بیشاپ معتقد است در دوران پس از لغو تحریم ها می تواند بار دیگر ترمیم شود.
استرالیا پیش از این در راستای سیاست های اشتباه غرب در تحریم ایران بدنبال برنامه صلح آمیز هسته ای، تحریم هایی شامل بخش های مالی، انرژی، تجارت و حمل و نقل علیه کشورمان اعمال کرد. این تحریم ها همچنین تراکنش های مالی میان استرالیا و بانک های ایران نیز شامل می شد.
وزیر خارجه استرالیا در ادامه تبیین سیاست های خارجی کانبرا، گروه تروریستی داعش را تهدید مستقیمی برای کشورش دانست و گفت: داعش با استفاده از فناوری های نوین و رسانه های اجتماعی در تلاش است هواداران خود را بکارگیرد تا از طریق آنها در مناطق مختلف جغرافیایی نهاد دولت را تخریب کند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا سیاست خارجی استرالیا منطقه ای و یا جهانی است، گفت: این موضوع یک گزینه انتخابی نیست و ما باید رویه ای که تامین کننده منافع ما در همه بخش ها باشد را دنبال کنیم.
وی تاکید کرد: به صورت کلی استرالیا به دنبال رواج ارزش های خود در سطح جهانی و تامین منافع خود در سطح منطقه ای است.
'جولی بیشاپ' با معرفی ویژگی هایی استرالیا به عنوان یکی از 12 اقتصاد بزرگ دنیا و همچنین یکی از 20 کشوری که شاخص های اقتصادی و اجتماعی بالایی دارد، گفت: ما پیشتازتر از کشورهای همچون روسیه، اسپانیا، اندونزی، مکزیک، هلند و ترکیه هستیم.
وی در ادامه به توسعه کشورها به ویژه هند، چین و ژاپن در دهه های گذشته اشاره کرد گفت: در دو دهه آینده هند که اکنون در جایگاه نهم قرار دارد با پیشی گرفتن از ژاپن به اقتصاد سوم جهان تبدیل می شود. ببرهای جنوب شرقی آسیا از جمله اندونزی، ویتنام و مالزی نیز به سرعت در حال رشد هستند.

وزیر امور خارجه استرالیا در ادامه به چالش های اقتصادی جهان و استرالیا اشاره کرد و گفت: ما با 'دیپلماسی اقتصادی' به دنبال کسب ثروت و توسعه اقتصادی هستیم. دستیابی به این هدف با استفاده از منابع دیپلماتیک، شبکه و روابط برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری انجام می شود.

وی در ادامه به برخی چالش های منطقه ای در شرق آسیا از جمله تنش در دریای جنوبی چین و گروه تروریستی داعش در خاورمیانه اشاره کرد و از چالش هایی که استرالیا در قرن 21 با آن روبروست، سخن گفت.
بیشاپ، توان انطباق، خلاقیت و آینده نگری با تکیه بر داشته های گذشته را از جمله چالش هایی دانست که سیاستگذاران استرالیا در قرن 21 با آن روبرو هستند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =