ایسنا نوشت: وزیر خارجه قطر با بررسی تحولات میدانی در سوریه و موضعگیری کشورش نسبت به "دخالت نظامی روسیه در سوریه و موافقتش با اظهارات همتای عربستانی خود گزینه نظامی در سوریه را بعید ندانست.

خالد العطیه، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا اظهار داشت: قطر هیچ گونه منافع ژئوسیاسی و یا هیچ برنامه‌ای در سوریه ندارد و اگر موضع‌گیری قطر از روز اول بحران سوریه بررسی شود، خواهید دید که ما تمامی راه‌ها برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز در سوریه را رفته‌ایم و زمانی که با سیل خون در سوریه مواجه شدیم از مردم این کشور حمایت کردیم. در حالی که شورای امنیت هیچ گونه اقدامی در حمایت از مردم سوریه انجام نداد به همین دلیل ما با همکاری دوستان سوری خود این مسئولیت را به دوش کشیدیم.

العطیه درباره حمایت مالی و نظامی قطر به سوریه گفت: ما با هم‌پیمانان خود در راستای حمایت و تقویت مخالفان میانه رو گام برمی‌داریم.

وزیر خارجه قطر در ادامه مشخصا درباره گروه احرار الشام اظهار داشت: گروه احرار الشام به هیچ شکلی با القاعده ائتلاف ندارد، احرار الشام گروه سوری هستند که در راستای آزادی کشورشان می‌جنگند و ما آنها را تندرو و یا گروهی تروریستی نمی‌دانیم. آنها یکی از گروه‌های وابسته به مخالفان میانه روی سوری هستند که در راستای آزادی کشورشان می‌جنگند.

وی در ادامه از احرار الشام خواست از لفظ "جهاد" استفاده نکند چرا که کلمه‌ای بسیار بزرگ است.

او افزود: به همین دلیل ما همواره به دوستان خود تاکید می‌کنیم که شرایط سوری را به جنگی مقدس تبدیل نکنند.

العطیه درباره اظهارات عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه کشورش گزینه نظامی در سوریه را بعید نمی‌داند، گفت: قطر با هر اقدامی که بتواند به حمایت از مردم سوریه و ممانعت از تقسیم سوریه منجر شود موافق است و ما هرگز هرگونه پیشنهاد در این راستا از سوی برادران خود در عربستان و ترکیه را بعید نمی‌دانیم.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر گزینه نظامی در راستای حمایت از مردم سوریه باشد ما کاملا با آن موافق هستیم.

وزیر خارجه قطر ادامه داد: راه‌های متعددی برای دخالت نظامی وجود دارد و من نمی‌توانم بگویم این امر چگونه خواهد بود مردم سوریه در دو جبهه می‌جنگند آنها از دو سال پیش تاکنون همزمان با دولت دمشق و نیز گروه‌های تروریستی در نبرد هستند. بنابراین راه‌های بسیاری برای حمایت از تلاش‌های آنان و کمک به آنها برای باز پس گیری کشورشان وجود دارد.

این مقام قطری درباره روابط ایران، روسیه، حزب الله و سوریه و ائتلاف چهارگانه آنان با اشاره به اینکه قطر دو گزینه در منطقه دارد گفت: ما در منطقه با درگیری‌های متعددی مواجه هستیم که همواره تلاش می‌کنیم از آنها دوری کنیم یا گزینه‌ دوم که گفت‌وگوی جدی درباره مشکلاتمان است با این حال ما از هرگونه برخوردی هراس نداریم. به همین دلیل وقتی که از گفت‌وگو سخن می‌گوییم از موضعی قدرتمند این دعوت را انجام می‌دهیم. ما به برقراری صلح در منطقه باور داریم و کوتاه ترین راه برای رسیدن به صلح را گفت‌وگوی مستقیم می‌دانیم.

العطیه در ادامه با تکذیب نگرانی قطر از رقابت ایران در زمینه تولید گاز گفت: منتقدان ما اشخاص نادان هستند زیرا از تحلیل چشم انداز سال 2030 برای قطر ناتوان هستند. اگر روزی برسد که قطر نه نفت و نه گازی داشته باشد باز هم ما می‌توانیم سطح زندگی مردم خود را در همین سطح امروز نگه داریم.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    38 6
    فکر کرد کسی هستن. اگه امام خامنه ای اشاره ای بکنه بساطشون رو ایران چن روزه جمع میکنه