واحد مرکزی خبر نوشت: ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان و نماینده پارلمان این کشور مدعی شد: ایران برای انتخاب رئیس جمهور لبنان عجله ای ندارد اما انتخاب نشدن رئیس جمهور ، لبنان را تهدید می کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی النشره، ولید جنبلاط نماینده پارلمان لبنان در زمینه سفرش به عربستان سعودی تاکید کرد: سفرم به عربستان سعودی هیچ هدف خاصی نداشت زیرا بعد از مرگ ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان زمانی را برای دیدار با مقامات سعودی درخواست کرده بودم و هم اکنون این اجازه داده شد تا به عربستان سفر کنم و ما نیز به ریاض رفتم.

جنبلاط افزود:‌ من ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی را از زمانی که امیر منطقه ریاض بود به خوبی می شناختم وی نیز پدرم را می شناخت. من در این سفر با محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان دیدار کردم که دیدار بسیار دوستانه ای بود. سعودی ها بر حفظ امنیت و ثبات لبنان اصرار دارند.

وی در بخشی دیگری از اظهارات خود گفت: درست است که نبیه بری رئیس پارلمان لبنان می خواهد رئیس جمهوری که از مردم لبنان نشأت گرفته باشد انتخاب شود اما این مسئله به معادلات منطقه ای بستگی دارد. این معادلات منطقه ای نیز تنها با نام عربستان سعودی و ایران شناخته می شود.

ولید جنبلاط در زمینه بحران سوریه نیز مدعی شد: پیش از سفر سردار قاسم سلیمانی به مسکو و دخالت نظامی روسیه در سوریه آن هم به این حجم و گستردگی، جان کری وزیر خارجه آمریکا مجبور می شود بازگشت به میز مذاکرات در وین را خواستار شود؛ اینها همه بدان معنی است که جنگ سوریه تازه آغاز شده است. بنابراین پیش بینی های داخلی در زمینه تغییر در سوریه و پیروزی طرفی بر دیگر طرف درگیریها امکان پذیر نیست زیرا مدت زمان طولانی نیاز است تا انسان بتواند در زمینه جنگ سوریه احتمالاتی پیش بینی کند.

وی افزود: وقتی ایرانی ها می گویند با هر آنچه لبنانی ها توافق کنند موافق هستند، این بدان معنی است که ایرانی ها این توافق را در زمان کنونی نمی خواهند.

پر واضح است که ایران برای انتخاب رئیس جمهور لبنان عجله ای ندارد و البته شاید پس از اجرای توافقنامه هسته ای با گروه (5+1) و برداشتن تحریمها سخن در زمینه انتخاب رئیس جمهور لبنان به میان آید. اما به نظر من ناگزیر باید رئیس جمهور انتخاب شود در غیر این صورت خطر، دولت لبنان را تهدید می کند و به عقیده من به نفع ایران یا عربستان سعودی یا هیچ کس دیگر نیست که لبنان به مرحله هرج و مرج برسد.

ولید جنبلاط در پاسخ به سئوالی در زمینه سرنوشت بشار اسد در سوریه گفت: هنگامی که انقلاب سوریه بطور مسالمت آمیز در این کشور آغاز شد جریان 14 مارس گمان می کردند سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه همانند سرنوشت زین العابدین بن علی رئیس جمهور تونس یا حسنی مبارک رئیس جمهور مصر خواهد شد اما من در جلسه ای که در منزل یکی از دوستان داشتیم به آنها گفتم این مسئله در سوریه محقق نخواهد شد. زیرا من چارچوب نظام در سوریه را می شناسم و همچنان با «وفیق صفا» مسئول ارتباطات و هماهنگی ها در حزب الله لبنان و همچنین مسئولان سوری همانند سرلشکر «محمد ناصیف» دیدار می کردم. آنها می گفتند مسئله درعا تنها چند ساعت دیگر پایان خواهد پذیرفت. این اظهارات در سال 2011 شنیده می شد. این در حالی است که ما هم اکنون در پنجمین سال درگیریهای سوریه هستیم. این کشور در حال ویران شدن است و هیچ کس در آن پیروز نمی شود و جدول واضح و آشکاری برای آینده سوریه وجود ندارد.

ولید جنبلاط افزود: بر خلاف ابراز امیدواری کردن برخی از اعضای جریان 14 مارس در زمینه دخالت نظامی آمریکا در سال 2013، آمریکایی ها به پایان دادن به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بسنده کردند. این در حالی است که امروز روسیه و آمریکا در زمینه حملات هوایی جنگنده های خود با هم هماهنگ می کنند و این یک آغاز است.

از سوی دیگر مقامات آمریکایی از حیدر العبادی نخست وزیر عراق در زمینه اتاق عملیات چهارجانبه روسیه، ایران، عراق و سوریه در بغداد انتقاد می کنند البته من نمی دانم از این ائتلاف چهار جانبه چه نتایجی حاصل خواهد شد. این در حالی است که آمریکا هیچ واکنشی به حملات هوایی روسیه در سوریه نشان نداده است زیرا آمریکایی ها امروز به سمت منطقه خاور دور روی آورده اند به ویژه اینکه منافع نفتی آمریکا امروز در منطقه تهدید نمی شود. بهترین دلیل بر این مطلب اصرار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر رسیدن به توافقی در زمینه برنامه هسته ای با ایران است.

این نماینده لبنانی در زمینه عراق نیز گفت: آمریکا هر کاری بکند نمی تواند با حملات هوایی بر پایگاههای داعش در عراق، این گروه تروریستی را از بین ببرد و این بمبارانها تنها حجم ویرانی ها را در عراق افزایش می دهد و باید در زمین نیرو داشته باشد. در سطح زمین نیروهای عراقی وجود دارند که البته من حتی نمی دانم ارتش عراقی هم وجود داشته باشد بلکه تنها داوطلبان مردمی عراق هستند که در حال پیشروی در مناطق هستند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =