یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سیاست های عدم حمایت دولت از کالای داخلی نیز آن دسته از زنانی که در تولید سهیم هستند را ناامید می کند و آنها دست از کار می کشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نرخ اشتغال زنان در ایران بالا نیست، اما زنان بسیاری در بخش خصوصی و کارگاه‌های کوچک و بزرگ مشغول به کار هستند. اما امنیت شغلی زنان به دلیل اشتغال در کارگاه های کوچک با نوسانات اقتصادی به شدت تهدید می شود.

ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی دراین باره به خبرآنلاین گفت: از قدیم گفته می شد؛ بیگاری بهتر از بیکاری است، این موضوع به این معنی است که از قدیم می دانستند؛ بیکار بودن سبب از دست دادن مهارت ها می شود. در اروپا، این مساله ثابت شده است که کار کردن حتی به صورت مجانی باید وجود داشته باشد تا مهارتهای فرد فراموش نشود. در این فرهنگ زنان کار خانه انجام می دهند تا در تولید اقتصادی سهیم باشند اما امروزه در جامعه ما فرهنگ غربی در حال توسعه است و زنان کاملا بیرون از خانه وقت می گذرانند و حتی غذا را بیرون از خانه می خورند.

وی ادامه داد: در سال 1335 حدود 53 درصد مردم از جمله خانم ها، شاغل بودند چون درصد شهرنشینی بسیار کم بود و در روستاها زنان هم کار می کردند. اما در حال حاضر این آمار به 33درصد رسیده است.  اگر جمعیت افراد جامعه را برای اشتغال در نظر بگیریم چیزی حدود 22 میلیون نفر شاغل هستند؛ آنهم با نظریه غربی که فرد با یک ساعت کار در روز شاغل محسوب می شود. این یعنی چیزی نزدیک به 22میلیون نفر بیکار در کشور؛ افرادی که حاضر به کار کردن نیستند و یا اینکه شغلی برای آنها وجود ندارد.

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: نتیجه الگوی غربی افزایش بیکاری است زیرا تعادل ثروت بر هم خورده و ثروت در یک بخش جمع می شود. در حال حاضر 46 میلیون نفر در آمریکا کارت غذا دارند تا فقط زنده بمانند و این نتیجه سیاست های این کشور است. این سیاست در ساختار ایران نیز نفوذ کرده است . البته این مساله مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه از زمان رضا شاه نفوذ آنها آغاز شد و در زمان محمدرضا ادامه داشت البته در این 25 سال که سیاست تعدیل اقتصادی در پیش گرفته شد نیز بیکاری در ایران افزایش یافت.

رزاقی عنوان کرد: وقتی افراد مدرک تحصیلی دارند اما حرفه ای نیاموخته اند (در ایران قدیم فرزندان شاه هم حرفه می آموخته اند) و از طرف دیگر در کشور هم شغل مناسبی وجود ندارد؛ بروز آسیب های اجتماعی طبیعی است؛ البته این مسائل فرهنگی است و اگر از دوره نوجوانی آموزشهای مهارتی آغاز نشود در سن بالاتر این کار دشوار خواهد بود. در حال حاضر یکی از مهمترین عوامل سهم کم زنان در اقتصاد کشور این است که آنها مهارت مناسبی نیاموخته اند. این مشکلات در حالی است که سیستم آموزش عالی مدرک ارایه می کند اما مهارت به دانشجویان نمی آموزد. به همین دلیل فارغ التحصیل دانشگاه ما توان انجام فعالیتی ندارد؛ از سوی دیگر سیاست های عدم حمایت دولت از کالای داخلی نیز آن دسته از زنانی که در تولید سهیم هستند را ناامید می کند و آنها دست از کار می کشند.

او گفت: بنابراین موضوع اول در اشتغال زنان را باید به مساله مهارت آموزی قرار داد. نکته دیگر اینکه باید دست واسطه ها از تولیدات زنان قطع شود و برای این امر باید زنان خودشان این نقش را بر عهده بگیرند. ابتدای انقلاب 400 هزار دلال و فروشنده در کشور وجود داشت اما در حال حاضر این رقم به 4 هزار رسیده است و این یعنی نقش واسطه ها افزایش یافته است و برای این امر دولت باید برنامه ریزی ضروری انجام دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از مهمترین مسائل در حوزه زنان، نوع جهان بینی مسئولین است. در حال حاضر جهان بینی سرمایه داری بر دو دهه گذشته حاکم بوده اگر چه مدیران این مساله را تکذیب می کنند. رفتار مدیران کشور ضدتولید است به همین جهت اشتغالی ایجاد نمی شود. تا زمانی که این جهان بینی وجود دارد نباید انتظار داشت که برنامه های توسعه نتیجه مطلوب داشته باشند. در چنین شرایطی وقتی وامی به روستایی داده می شود که مرغداریش را گسترش دهد یا زراعت کند، او این وام را در شهر سرمایه گذاری می کند. بنابراین این سیاست دولت ناشی از عدم التزام مسئولین به قانون اساسی است. بر اساس قانون اساسی باید اقتصاد داخلی تقویت شود اما به دلیل آنکه دلار ارزان است سرمایه گذاری صورت نمی گیرد بلکه به راحتی همه چیز وارد می شود.

رزاقی در پاسخ به این سوال که چرا مسئولین اقدامی نمی کنند گفت: در پاسخ به این سوال باید بگویم این سوال و اینکه چرا سرمایه ها به سوی توسعه روستایی نرفت تا امروز شاهد تخلیه روستا ها و مهاجرت به سوی شهر ها باشیم یک پاسخ دارند. متاسفانه تعاونی ها در وزارت کار ادغام شدند و این همان نگاه لیبرالی است. فرانسه چگونه از صنایع خودش دفاع می کند؟ حداقل از همان لیبرال ها باید بیاموزیم که چگونه از تولید داخلی دفاع کنیم.

این کارشناس مسایل اقتصادی ادامه داد: زنان ستون فقرات تولید روستایی هستند. وقتی واردات بی رویه می شود، عملکردها بی فایده می شود چرا که ارز ارزان هزینه تولید را بالا می برد. در نتیجه زنان روستایی نیز تلاشی برای تولید نمی کنند؛ بلکه به دنبال تفریح و مشاغل خدماتی می روند. به همین جهت برای برنامه توسعه ششم بیاییم یکبار سالهای 1332 تا 1335 را بررسی کنیم اگر چه مصدق با گرایش لیبرال آمریکایی فعالیت می کرد اما از زمانی که نفت تحریم شد، دوسال طلایی در کشور رقم خورد به طوری که کشور مازاد ارزی داشت.

وی گفت: برای تدوین برنامه توسعه ششم باید به سیاست فعال کردن روستا ها برگردیم. روستاها به عنوان قطب تولید هستند. بنابراین تعاونی های روستایی می توانند عملکرد فوق العاده ای در این زمینه داشته باشند. دفاع از عملکرد روستایی ها می توانند زنان روستا را به عنوان یکی از ستون های تولید بار دیگر به میدان بیاورد. این اشتباه است که در استخدام ها سهم مردان را افزایش می دهند و بر این باورند که مشکل اقتصاد یا بیکاری را حل کرده اند. از آن جهت است که ما اقتصاد دانان معتقدیم اشتغال زمانی که درون زا باشد و به مردم سپرده شودراهگشا می شود در آن زمان شغل مازاد داریم و برای کار نیاز به نیروی کار است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    63 10
    لطفا یه آمار مقایسه ای هم از بی کاری آقایون بدین
    • mahdi IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
      64 70
      نگران بیکاری خانم ها هستند؟؟؟ خنده داره ... نرخ بیکاری اقایون رو لطفا بررسی کنید.. اگه ی اقا کار داشته باشه میتونه ی خانواده تشکیل بده اما اگه ی خانم کار داشته باشه نمیتونه..حالا هی فکر کار خانوم ها باشید... همیناست باعث شده نرخ بیکاری زیاد شه سن ازدواح زیاد شه...سن باروری زیاد شه.. جامعه رو به پیری بره... خانم ها تو هر جایی وارد بازار کار شدند با حقوق کمتر جای اقایون رو گرفتند فقط موندم کارگری چرا خانم ها رو بر نمیداره ک ماشالاه خانم ها میگن محیطش مردونست..بهونه زیاد دارن..اکثریت این شرکتای خصوصی ک خانم ها کار میکنند و حقوق ناچیزی میگیرن محیطش سالم نیس حالا فقط کارگری مشکل داره؟؟؟ از فردا مردا بشینن تو خونه بچه داری کنن زنا برن روزی در بیارن... فقط سنگ بزارین جلو مردا.. از سربازی گرفته تا..
    • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
      26 9
      آقا مهدی اگه کار کردن رو حق خودت میدونی پس مهریه ی بالا و نفقه و سربازی و غرغرهای همسر رو هم بپذیر.
    • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
      19 7
      آقای مهدی اگه محیط شرکتهای خصوصی سالم نیست به دلیل وجود آدمهای کوته فکری مثل شماست.
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    49 25
    قديم 55 درصد زن ها شاغل بودند اما همه دارايي هاي خانواده به اسم مردها بود و بعد از مرگ شوهر كه بچه اموال پدر را تقسيم مي كردند زن هاي بيچاره بايد هرماه به خونه يك بچه مي رفتند تا بعد از عمري كارو تلاش زير بار منت فرزندان فقط بتوانند زنده بمانند.
    • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
      13 20
      همه چیز برای شما پوله؟ چه حرصی به مال دنیا دارید؟ کدوم مردی اموالش رو با خودش به گور برده؟ و اون رو به غیر از برای زن و بچش خرج کرده و صرف کرده؟ مگه مسابقست؟ چرا اینقدر مادی گرا شدید؟
    • رویا A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
      13 11
      مگه دروغ گفته که منفی می دید؟
    • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      2 5
      اما حالا با این مهریه هایی کذایی و مقدم بودن مهریه بر ارث با احتساب مهریه این بقیه هستند که آواره کوچه و خیابان می شوند زیرا با دریافت مهریه میت تازه تا آخر عمرش بدهکار می شود که آن هم احتمالا باید از فرزندان ستانده شود.
  • الف A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    9 19
    نمی خ.اهد فکر بیکاری خانمها باشیدآقایون به سرکار بروند تا حداقل بتوانند ازدواج کنند،اینطوری هم دخترها ازدواج کرده اند هم پسرها موقعیت ازدواج داررند. در ثانی در جامعه کنونی کار کردن خانمها کاری بسیار احمقانه است چرا که فرزندان آنها یا باید در مهد کودک بزرگ شوند وبعد ازسن مهد و مدرسه باید تا شب تنها در خانه بمانند تا مادرشان از سرکار برگردد.به نظر شما چگونه فرزندانی تحویل جامعه خواهیم داد،حداقل دولتها به ساعت کاری خانمها توجه کنند یا از سیاست کاری دور کاری استفاده کنند
    • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      15 2
      احمقانه این است که برای زندگی زنان و خواست شان مبنی بر بچه دار شدن یا نشدن به جای خودشان تصمیم بگیریم احمقانه این است که نقش تربیتی پدر را فراموش کنیم. یا اینکه تصور کنیم کودک با صبح تا شب در خانه ماندن پویا میشود احمقانه این است که نیاز زنان به اشتغال ونیز نیاز جامعه به بهره مندی از نیمی از سرمایه های انسانیش را فراموش کنیم
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    7 16
    والا من هر زنی رو میبینم شاغل این آمار رو از کجا اوردین
  • بی نام EU ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    27 5
    اولا که طبق گزارشهای مرکز آمار فقط 12درصد شاغلان زن هستند و دوم هیچ تضمینی وجود ندارد وقتی در استخدامها پسری با قابلیت کمتر را جای دختری قابل تر استخدام میکنند آن پسر حتما شوهر ما دام العمر آن دختر شود و نیازهایش را محترمانه تامین کنند مخصوصا که نفقه زن مشروط به تمکین و زندانی بودن زن در خانه است و مردان میتوانند آنرا به این بهانه دور بزنندیا طبق اختیار قانونی خود هروقت خواستند طلاق بدهندتازه ارث زنان هم نصف است پس انصاف نیست که شغلی هم نداشته باشند به این امید که آیا در آینده حامی مهربانی پیدا خواهند کرد یا همواره حامی خواهند داشت یا نه. پس این استدلال کودکانه مبنی بر بی نیازی زنان به شغل در ذهن عاقلان نخواهد رفت. هیچکس هم نمی تواند پسر شاغل را مجبور به ازدواج کند
  • مظفرخان IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    5 0
    آقای رزاقی عزیز شما میفرماید اگر ارز گران بشود صادرات رونق میگیرد این درست ولی جنابعالی فکری به حال تورم کرده اید که اگر ارز گران بشود تورم مانند طوفان همه ابعاد اقتصادی خانوارها را درهم میپیچد ... لطفا یکجانبه عریضه به قاضی نبرید قربان
  • سلام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    5 21
    چه بهتر برن بذارن مردها که مسئولیت هزینه های رو دوششونه برن سر کار
  • عطا IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    6 23
    اول برای همه مردها کار بوجود بیاید تا ازدواج و تشکیل خانواده انجام بشود بعدا اگر شغل بدون متصدی بود از زنان استفاده نمایند بعدش هم در زمان قدیم همه زنها در خانه کار تولیدی میکردن حالا هم اگر میتوانند در خانه کار تولیدی بکنند. زنان حالا از قر و فر به سر نیستند
    • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      13 2
      بعد اگه فوت کرد یا زنشو طلاق داد زنه توو سن 5060سالگی بره گدایی کنه یا آویزون بچه هاش باشه
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    3 12
    اخه عزیز من این چه مقایسه ایه جمعیت خانمهای ایران در سال 35 کلا چقدر بوده الان چقدر هست این 33 درصدی که الان شاغلن به اندازه کل جمعیت خانها در اون سال هست توی انتخاب کارشناساتون بیشتر دقت کنین
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    5 16
    این مرده که میره خواستگاری و باید استقلال مالی داشته باشه
  • بی نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    36 3
    این آمار غیر واقعی است . بیکاری در خانم ها بسیار بیش تر از این است. مگر همان کار هفته ای یکساعت احمدی نژادی را هم شغل به حساب بیاوریم. در ضمن مردانی که فکر می کنند علت بیکاری آن ها توجه به اشتغال زنان است، اشتباه می کنند چرا که اساسا نگاه جنسیتی باعث شده زنان بیش تر در حوزه خدمات و یا منشی گری و یا معلمی و پرستاری در مهد کودک ها و فروشندگی و... مشغول باشند آن هم با حقوق بسیار کم تر و شرایط کاری سخت تر.
  • جعفر IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    2 18
    مگه خانه داری شغل نیست؟ بچه داری اشپزی شوهر داری اتفاقا خانه داری هم هنره و شغل سنگین و با مسئولیته به نظر من خانمهای مجرد بیکار هستن که ازدواج کنن شاغل به حساب میان بهتره در مورد بیکاری مردان گزارشی تهیه کنید
  • بی نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    7 14
    من نمیدونم این چه جور جامعه ای که ما داریم زنها شاغلن ولی نفقه با مردیه که بیکاره هر چی فکر کردم این معما رو نتونستم حل کنم خب اگه نفقه و خرج خونه و..با مرد هست در شرایط بیکاری اولویت کار و استخدام با چه کسی است؟ یا قانون رو عوض کنید یا شیوه استخدام رو
    • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      12 2
      عزیز مردها بابت نفقه ارث 2برابر و تمکین و تعیین محل سکونت و حق طلاق و ولایت بر فرزندان و...... دارند دیگر قرار نیست زنان را زنده به گور کنیم به بهانه نفقه اشتغال متعلق به کسی است که استعداد و زحمت بیشتری بکشد چه مرد چه زن در ضمن همه خانومها شوهر ندارند
    • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      9 3
      همچین میگی زنها شاغلند انگار استخدام مردها غیرقانونی شده
    • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      10 2
      پسرم شما اول برو قانون جدید حمایت از خانواده رو که نفقه زن حتی در صورت تمکین زن منوط به توانایی مالی مرد شده رو بخون بعد به خودت زحمت فکر کردن بده
  • نقی IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    5 5
    به نظر من باید فرهنگ تفکر مردها رو عوض کرد که به دنبال ازدواج با زن شاغل نباشن هر چند معیشت سخت تر بشه ولی معنویت مهمتره.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 3
    زن اگه بچه رو درست تربیت کنه تحویل جامعه بده.تغذیه سالم به بچه و شوهرش بده زندگی متعادلی داشته باشه.اصراف کار و خراج بیهوده نباشه.بزرگترین و جامع ترین شغل رو تو دنیا داره.