ایسنا نوشت: اتحادیه اروپا پس از برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک ایران و گروه 1+5 بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا در این بیانیه آمده است: این مرحله مهم دیگری است که ما را به آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نزدیک‌تر می‌کند، چیزی که تمامی ما قویا به آن متحد هستیم.

این توافق در ژوئیه میان ایران و گروه 3+3 حاصل شد که نتیجه سالها مذاکرات سخت و پیچیده است. برنامه جامع اقدام مشترک قرار است درباره‌ ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان دهد.

مذاکرات هسته‌ای توسط فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رهبری می‌شد که وزیران امور خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس، چین، روسیه، آمریکا و ایران را گرد هم جمع کرده بود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی همزمان با عملیاتی شدن برجام یک بیانیه مشترک منتشر و تاکید کردند: تمام طرفهای توافق قویا متعهد هستند که اطمینان یابند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در کوتاه‌ترین زمان ممکن آغاز شود و ما برای تحقق این هدف، تمام مقدمات لازم را فراهم می‌کنیم.

در ادامه بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: اکنون ایران، اجرای تمام تعهدات مرتبط هسته‌ای خود را آغاز خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مقدمات لازم برای نظارت و راستی آزمایی این اقدامات را فراهم می‌کند.

در این میان، اتحادیه اروپا چارچوب قانونی برای رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران در حوزه اقتصادی و مالی را تصویب کرده است که در روز اجرای توافق همزمان که آژانس اجرای اقدامات مرتبط هسته‌ای ایران را راستی آزمایی کرده است اجرایی خواهند شد. همچنین آمریکا، اقدامات تعیین شده در برجام را اجرا خواهد کرد.

اتحادیه اروپا در پایان این بیانیه با اشاره به برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک ایران و گروه 1+5 در روز دوشنبه در وین، آورده است که این کمیسیون وظیفه نظارت بر تحولات مربوط به اجرای برجام را ادامه داده و هر سه ماه یک بار در سطح مدیران سیاسی تشکیل جلسه خواهد داد . این نشست ها در صورت درخواست یکی از اعضا، زودتر برگزار خواهد شد.

اتحادیه اروپا اعلام کرد نشست بعدی کمیسیون مشترک پیش از روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک خواهد بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =