ایرنا نوشت: سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گفت، با صدور فرمان اجرای برجام به دست رهبران سیاسی کشورهای ایران و گروه 5+1، هیچ تلاشی در درون آمریکا نخواهد توانست اجرای این توافقنامه را به مخاطره بیاندازد.

«توماس پیکرینگ» دیپلمات با سابقه آمریکایی و سفیر سابق این کشور در سازمان ملل، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: با امضای حکم اجرای برجام از سوی رئیسان جمهوری ایران و آمریکا، این توافقنامه با پشت سر گذاشتن سدها و موانع جدی وارد مرحله تازه ای شده است.

وی افزود: 'مخالفان این توافقنامه در کنگره آمریکا به دنبال فعالیت های شکست خورده خود، باز هم تلاش خواهند کرد تا برای به چالش کشیدن اوباما و اختلال در مسیر اجرای برجام، دستاویز تازه ای پیدا کنند و بحران های منطقه خاورمیانه و بویژه سوریه و یمن می توانند به چنین دستاویزهایی تبدیل شوند.

' اما تاکید اوباما بر مجزا ساختن موضوع برجام از سایر مسائل سیاسی جهان، نشانه عزم راسخ او برای پایان بخشیدن به مساله هسته ای ایران است و لذا اجازه نخواهد داد مخالفان از بهانه های سیاسی برای به مخاطره انداختن این روند، که بشدت به اعتبار او لطمه خواهد زد، استفاده کنند'.

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: 'مخالفان در هر دو کشور هر چه در توان داشتند برای عقیم گذاشتن این توافقنامه به کار بردند و دیدیم که در نهایت، کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان حتی نتوانست لایحه مخالفت با این توافقنامه را به تصویب برساند و مجلس ایران هم با وجود تلاش مخالفان در نهایت آن را تایید کرد.
' این نشان می دهد که جو حاکم در هر دو کشور با وجود مخالفتها بشدت خواهان اجرای هر چه سریعتر این توافقنامه است'.
پیکرینگ اضافه کرد: دو کشور آمریکا و ایران ضمن اجرای مرحله به مرحله این توافقنامه توسط همه کشورهای سهیم در گفت و گوهای هسته ای، ناگزیر خواهند بود به دنبال راه هایی برای همکاری در راه حل بحران های منطقه ای باشند، که با منافع هر دو کشور ارتباط مستقیمی پیدا می کند.

** پیکرینگ: تمایل به یافتن راه های همکاری های آشکار با ایران در آمریکا دیده می شود

پیکرینگ گفت: تمایل به یافتن راه هایی برای این گونه همکاری ها آشکارا در مقامات واشنگتن دیده می شود و دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران هم گر چه تاکید کرده است که برای شرکت در گفت و گوهای دوجانبه با آمریکا بر سر بحران های منطقه آماده نیست، اما شرکت در مذاکرات چند جانبه بر سر این مسائل را رد نکرده است.

پیکرینگ گفت و گوها به منظور حل بحران های منطقه ای و بخصوص بحران سوریه و عراق را ضروری و اجتناب ناپذیر خوانده افزود: همانطور که در ماه های اخیر می بینیم این بحران ها به منطقه خاورمیانه محدود نخواهند ماند و بتدریج می توانند به یک بحران جهانی غیر قابل کنترل تبدیل شوند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =