ایرنا نوشت: سازمان انرژی اتمی چین و وزارت انرژی آمریکا با صدور بیانیه مشترکی با سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کردند که ایران مطابق برجام نقش مدیر پروژه نوسازی رآکتور اراک را خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت انرژی آمریکا، در این بیانیه آمده است: اداره انرژی اتمی چین به نمایندگی از جمهوری خلق چین، وزارت انرژی آمریکا و سازمان انرژی اتمی ایران به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، روز 14 سپتامبر (23 شهریور) در وین دیدار کردند و گام های بعدی برای نوسازی رآکتور اراک را مطابق با برنامه جامع اقدام مشترک مورخ 14 ژوییه 2015 (23 تیر) و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ، مورد بحث قرار دادند.

اداره انرژی اتمی چین، وزارت انرژی آمریکا و سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اهمیت منع اشاعه هسته ای، امنیت و ایمنی هسته ای و لزوم همکاری بین المللی برای رسیدن به این هدف ها ، یادآوری کردند که مطابق با ضمیمه اول برجام، ایران با حمایت سایر طرف های برجام ، نقش رهبری را به عنوان مالک و مدیر پروژه نوسازی رآکتور اراک بر عهده خواهد داشت.
اداره انرژی اتمی چین ، وزارت انرژی اتمی آمریکا و سازمان انرژی اتمی ایران همچنین یادآور شدند که چین ، فرانسه ، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و آمریکا به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی، (E3/EU+3) متعهد شدند که پیش از روز اجرای برجام ، یک «گروه کاری» برای بر عهده گرفتن نقش های خود در این پروژه با هدف تسهیل پروژه مطابق با قوانین ملی این کشورها ، تاسیس کنند.

در ادامه این بیانیه مشترک آمده است: اداره انرژی اتمی چین و وزارت انرژی آمریکا آمادگی خود را برای ریاست مشترک گروه کاری (گروه 1+5 و اتحادیه اروپا) در ارتباط با پروژه یاد شده بر طبق برجام اعلام کردند. امکان دعوت از سایر کشورهای دارای دانش و تجربه هسته ای مرتبط برای پیوستن به این گروه کاری ، با موافقت اجماعی اعضای گروه کاری و ایران ، وجود دارد .
اداره انرژی اتمی چین به عنوان یکی از دو رئیس گروه کاری قصد دارد که رابط اصلی از سوی گروه کاری برای ارتباط و هماهنگی با سازمان انرژی اتمی ایران برای اجرای پروژه یاد شده باشد.

اداره انرژی اتمی چین ، وزارت انرژی آمریکا و سازمان انرژی اتمی ایران قصد دارند با قید فوریت سند رسمی را چنانکه در برجام آمده است نهایی کنند. این سند رسمی مطابق با قوانین ملی این کشورها مسئولیت ها و عملکرد گروه کاری و نیز مسئولیت و عملکرد مجرای ارتباطی اداره انرژی اتمی چین - سازمان انرژی اتمی ایران را با هدف تسریع تکمیل پروژه سر وقت مقرر ، مشخص خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گفته بود سندی درباره راکتور اراک در حال نهایی شدن است که پس از امضای وزیران ایران و 1+5 ، کار درباره این راکتور آغاز می شود.
وی روز دوشنبه پس از پایان نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران در وین ، درباره موضوع راکتور تحقیقاتی اراک توضیح داد: در خصوص مدرنیزه کردن راکتور اراک، پیشرفت های خوبی تا الان انجام شده است و مذاکراتی که طی 3 ماه گذشته در جریان بود تا قبل از شروع روز تصویب، ما مذاکرات را در خصوص اراک آغاز کنیم.
وی ادامه داد: اعلامیه ای بین سه کشور ایران، چین و آمریکا تدوین و منتشر شده که سه کشور اراده خود را برای مدرنیزه کردن اراک در زمان مقرر اعلام کردند.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: غیر از آن، موضوعی که برای ما مهم است، سندی رسمی است که باید بین ایران و هر 6 کشور عضو گروه 1+5 امضا شود که پیش نویس این سند توسط کارشناسان ما آماده شده و در حال طی مراحل نهایی آن است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =