۰ نفر
۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
در روز اول رزمایش محرم چه خبر بود؟

رزمایش محرم امروز آغاز شد. امیر کیومرث حیدری، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش آغازگر این رزمایش بود.

به گزارش خبرآنلاین، صبح امروز رزمایش مشترک محرم با اعلام رمز "لبیک یا حسین" توسط امیر کیومرث حیدری، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در منطقه غرب و شمال غرب کشور آغاز شد. این رزمایش را به طور مشترک نیروی زمینی، هوایی و پدافند هوایی ارتش اجرا کردند.
مرحله مقدماتی و گسترش نیروها روز یکشنبه انجام شده بود و امروز یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی که برای مقابله با تهدیدات گروهک‌های تروریستی ایجاد شده‌اند، سایر یگان‌های زرهی و پیاده نیروی زمینی نیز وارد صحنه شدند و انواع جنگنده‌ها و هواپیماهای ترابری نیروی هوایی که از چهار پایگاه شهید فکوری، لشگری، نوژه و وحدتی در این رزمایش حضور یافتند، دو نوع عملیات پشتیبانی از نیروهای زمینی و دفاع هوایی را انجام دادند. پدافند هوایی ارتش نیز علاوه بر استفاده از انواع سامانه‌های راداری و موشکی خود، نیروی هوایی و نیروی زمینی را در این رزمایش پشتیبانی کردند.
اجرای آتش سنگین توپخانه‌ای، عملیات شناسایی، انجام عملیات هلی برن
صبح امروز عملیات هلی برن تیم‌های واکنش سریع نیروی زمینی ارتش با موفقیت انجام شد. آنگونه که ایسنا گزارش داده، عملیات یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن سبک و نیمه سنگین شامل تک تیرانداز مرصاد، سلاح ام4، موشک‌های دهلاویه،‌انواع دوربین‌های حرارتی و رادارهای سیار، نارنجک اندازهای 40 میلیمتری و موشک‌های ار.پی.جی 29 عملیات خود را با موفقیت انجام دادند. همچنین این نیروها با نیروهای مهاجم فرضی درگیر شده و آنها را از منطقه عقب راندند.
عملیات شناسایی پهپادها و بالگردهای نیروی زمینی، اجرای آتش سنگین بر روی مواضع دشمن توسط یگان‌های توپخانه‌ای و بالگردی هوانیروز با پشتیبانی سامانه‌های موشکی ارتفاع متوسط نیز بخش دیگری از عملیات نیروی زمینی در این رزمایش بود.
بمباران وسیع دشمن فرضی توسط جنگنده‌های نیروی هوایی
امروز همچنین جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش مواضع دشمن را بمباران کرده و از نیروهای خودی پشتیبانی هوایی کردند. در این مرحله از رزمایش مشترک محرم جنگنده‌های F5 و صاعقه وارد عملیات شدند. همچنین هواپیماهای RF-4 از منطقه عکسبرداری هوایی کردند. شبکه یکپارچه پدافند هوایی نیز با موفقیت امنیت آسمان منطقه رزمایش را حفظ کردند.
سامانه توپخانه اپتیکی با موفقیت تست شد
تست گرم سامانه‌های توپخانه‌ی اپتیکی (صافات) قرارگاه پدافند هوایی ارتش با انهدام پهپاد فرضی دشمن با موفقیت انجام شد.در این بخش از رزمایش محرم ارتش، کارکنان جوان قرارگاه پدافند خاتم سامانه‌های بومی صافات را تست کردند.
استفاده از سامانه‌های بومی صافات با توان کنترل آتش راداری و استفاده از تجهیزات اپتیکی و انهدام پهپاد دشمن فرضی با سطح مقطع راداری بسیار کم بر فراز سایت هسته‌ای خنداب از اقدامات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش در این مرحله از رزمایش بود.
سامانه فکور وارد مدار عملیاتی شد
سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در رزمایش محرم گفت: امروز برای اولین بار سامانه فکور وارد مدار عملیاتی شد.
به روایتی که ایسنا نقل کرده است، امیرسرتیپ مسعود مقدس خاطرنشان کرد: پدافند هوایی یکی از اصیل‌ترین ارکان رزمایش محرم است که با همکاری با نیروی هوایی از نیروی زمینی پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این پدافند هوایی یک رزمایش تخصصی نیز با نام مدافعان آسمان ولایت 6 را اجرا می‌کند.
وی افزود: سامانه فکور که امروز در مدار عملیاتی قرار می‌گیرد توسط متخصصان پدافند هوایی و با همکاری وزارت دفاع ساخته شده و بومی است. وی با اشاره به اینکه این سامانه یک مرکز فرماندهی هوشمند است، افزود: این سامانه به راحتی مستقر شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارتباطات خود را با مرکز تصمیم‌ساز متصل می‌کند و صحنه نبرد را به مرکز فرماندهی و کنترل مخابره می‌کند.
سرتیپ مقدس افزود: این سامانه می‌تواند اطلاعات پهپادهای مخابراتی و شناسایی را دریافت کرده و به مرکز فرماندهی ارسال کند.
با ورود این سامانه به قرارگاه پدافند هوایی عملا هوشمندسازی شبکه فرماندهی و کنترل قرارگاه پدافند هوایی تحقق می‌یابد. این سامانه قابلیت‌های مختلفی از جمله قابلیت دفاع در مقابل جنگ های نوین و جنگ‌های الکترونیکی و شیمیایی، قابلیت اعلام خطر و خبر، قابلیت بهره‌برداری از شبکه‌های پرظرفیت ماکروویو اختصاصی، قابلیت تحرک بالا و جابجایی و استقرار در مناطق صعب‌العبور را داشته و می‌تواند عوامل دفاعی موشکی و توپخانه‌ای را با استفاده از روش‌های ابداعی و خاص منطبق بر جغرافیا و اصول دفاعی کشور، هدایت کامل کند. این سامانه مجهز به تور استتار چندمنظوره، سامانه اعلام حریق، سامانه ویدئو کنفرانس و سامانه حفاظت پیرامونی مجهز به دید در شب است. بهره‌برداری از ارتباطات امن با استفاده از تجهیزات ارتباطی ضدجنگ الکترونیکی، رمزکننده‌های شبکه و خطوط تلفنی از دیگر ویژگی‌های این سامانه است.
سامانه راداری فتح 14 وارد مدار عملیاتی شد
سامانه راداری فتح 14 نیز در روز اول رزمایش محرم رونمایی شد و در مدار عملیاتی قرار گرفت. سرتیپ مسعود مقدس در این باره اظهار کرد: این سامانه راداری توسط متخصصان پدافند هوایی و صنایع الکترونیک ایران طراحی شده و اکنون در منطقه رزمایش محرم مورد استفاده قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه این رادار برای خلاءهای پوششی راداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: برد این رادار حدود 600 کیلومتر بوده و رادار ارتفاع بالا محسوب می‌شود. سرتیپ مقدس افزود: این سامانه راداری برای کشف اهداف ریزپرنده و اهدافی که سطح مقطع بسیار کم دارند مورد استفاده قرار می گیرد.این سامانه در برابر جنگ الکترونیکی مقاوم است و بهترین سامانه برای سامانه‌های موشکی محسوب می‌شود. وی خاطرنشان کرد: این سامانه راداری اولین سامانه‌ای است که در منطقه خاورمیانه عملیاتی می‌شود و مشابه آن در منطقه وجود ندارد.
سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی خاتم النبیاء (ص) اظهار کرد: این سامانه توانایی شناسایی اهداف استراتژیک دشمن در تمام زوایا در برد خود را دارا بوده و این قابلیت را دارد که به سرعت به شبکه فرماندهی متصل شود. تحرک بالا، تاکتیکی بودن و نیمه‌هادی بودن نیز از سایر قابلیت‌های سامانه راداری فتح 14 است.

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =