پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت:معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مسئولین اقلیم کردستان عراق برای مقابله با تعرض گروه‌های تروریستی و فعالیت‌های مسلحانه‌ای که بعضاً از این مرزها علیه ایران انجام می‌شود، توجه و رسیدگی جدی‌تری داشته باشند.

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار «نیچروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، توسعه‌ی مناسبات همه جانبه با دولت و ملت عراق را در صدر اولویت‌های سیاست خارجی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دانست و با تاکید بر اینکه ایران در کنار همه‌ی اقوام و مذاهب عراق خواهد بود، اظهار داشت: ایران همان‌طور که از بغداد در مقابله با داعش حمایت کرد، با همان جدیت و سرعت اربیل را نیز مورد حمایت قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از حامیان جدی تحکیم مناسبات میان اربیل و بغداد و مشارکت مؤثر برادران کرد در ساختار سیاسی و تصمیم گیری عراق است، افزود: ایران همواره مدافع وحدت و یکپارچگی میان اقوام، مذاهب و گروه‌های مختلف عراق بوده است و همچنان ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف، در خدمت اتحاد و انسجام داخلی عراق خواهد بود.

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به اهمیت امنیت اقلیم کردستان عراق و مرزهای مشترک این منطقه با ایران، تصریح کرد: انتظار داریم مسئولین اقلیم کردستان عراق برای مقابله با تعرض گروه‌های تروریستی و فعالیت‌های مسلحانه‌ای که بعضاً از این مرزها علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، توجه و رسیدگی جدی‌تری داشته باشند.

جهانگیری ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه‌ی همکاری‌ها و گسترش مناسبات اقتصادی با عراق و از جمله اقلیم کردستان این کشور خاطر نشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران اختیار استانداران مرزی ایران را برای رونق دادن به مبادی مرزی مشترک با اقلیم کردستان عراق و توسعه‌ی همه جانبه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری افزایش داده است و باید تلاش کنیم مرزهای مشترک را به مرزهای پر رونق تجاری و اقتصادی تبدیل نموده و توسعه و امنیت را برای مرزنشینان عراقی و ایرانی تأمین کنیم.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این ملاقات، از گروه تروریستی داعش به‌عنوان تهدیدی جدی برای عراق یاد کرد و ضمن قدردانی از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این گروه تروریستی گفت: ایران همواره در شرایط سخت و دشوار در کنار دولت و ملت عراق بوده است و روابط اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران نیز روابطی استراتژیک و تاریخی است.

نیچروان بارزانی ادامه داد: داعش تنها یک گروه نظامی متجاوز نیست بلکه یک تفکر و گفتمان مخرب و خطرناک است و اگر مسئولین کشورهای منطقه در زمینه‌ آموزش و آگاهی بخشی به مردم گام‌های جدی‌تر برندارند، ممکن است شاهد آسیب‌های جدی‌تر در آینده باشیم.

وی افزود: گروه تروریستی داعش در حقیقت متشکل از گروه‌های تندرو و افراطی مذهبی است و گروه‌های بعثی است که سعی دارند تفکرات و عقاید مخرب خود را به مردم القا کنند و در پوشش و به نام اسلام به دنبال جذب افراد هستند.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با تبریک توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 افزود: بی تردید پس از اجرای این توافق و لغو تحریم‌های ایران، بستر و زمینه‌های بیشتری برای توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی فی مابین فراهم خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم ارتقاء سطح روابط اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان عراق، تصریح کرد: ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه‌ی مناسبات اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان عراق وجود دارد و امیدوارم با توسعه‌ی همکاری‌های مرزی و فعال شدن بخش خصوصی، شاهد ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی و تجاری باشیم.

نیچروان بارزانی، انسجام و وحدت داخلی عراق را نیز ضروری و پراهمیت دانست و خاطرنشان کرد: یکپارچگی و توافق میان گروه‌های مختلف در عراق از هر نوع توافق و تفاهم با کشورهای دیگر مفیدتر است و می‌تواند در حل مسائل و مشکلات امنیتی عراق کارساز و مؤثر باشد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =