روایت رییس سازمان حج و زیارت از فاجعه منا و سقوط جرثقیل در مسجدالحرام

خبرگزاری میزان نوشت: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در دقایق ابتدایی حادثه منا ٢٠ تیم امداد بلافاصله اعزام شدند که همان ابتدا٥٠٠ زائر زنده از اجساد بیرون آورند که ١٠٠ زائر ایرانی بودند. ‫

سعید اوحدی در نشست خبری با بیان اینکه معاون حج به دليل عكس گرفتن از اجساد در همان ابتدا بازداشت شد، افزود: سردخانه مکه برای يك هزار جسد ظرفيت داشت كه متاسفانه شاهد 2500 پیکر در شرايط نامطلوب بوديم كه نشان دهنده عمق فاجعه بود.

اوحدی ادامه با اشاره به اینکه قبرهای دسته‌جمعی صحت ندارد و اجساد به ترتيب و مشخص دفن شده‌اند، گفت: متاسفانه ٢٩ زائر ما بين آنها هستند که سعودی‌ها عنوان كردند به دليل شرايط نامطلوب مجبور به دفن شدند.

وی اضافه کرد: جلساتي در خصوص تعيين تكليف ٢٩ زائر دفن شده و ٣٦ زائر مفقود برگزار شده و بررسی‌ها ادامه دارد و امروز دومین جلسه کمیته برگزار شد.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: موضوع دستگيری و ربودن ٣٦ زاير ایرانی صحت ندارد و دی ان ای بستگان ٣٦ زاير مفقود و همچنين ١٢ زائری كه اسامی انها در دست ماست، امروز به پايان رسيد.

وی با بیان اینکه قرار است طی چند روز اينده تيم پزشكی قانونی به عربستان اعزام شود، خاطرنشان کرد: صدور ويزای مسئولان پزشکی قانونی برای اعزام به مکه در حال انجام است به طوری كه ويزای من صادر شده است.

اوحدی گفت: ايران تنها كشوری بود كه قاطعانه توانست جانباختگان را به كشور خود منتقل كند.

وی ادامه داد: سيد حميد حسينی خبرنگار شبکه خبر در شرايط سخت شناسايي شد به طوری كه همسر وی او را نتوانست تشخيص دهد. قسمتي از بدن وي سفيد بود ما اعلام كرديم ايراني است و بعد از بررسي وسائل وی و شناسايی موبايل وی توانستيم او را شناسايي كنيم.

اوحدی افزود: مبلغ ٥٠ ميليون از طرف ايران تعيين شد كه به صورت علی‌الحساب ٢٥ ميليون تومان به خانواده جانباختگان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: هيج ابلاغی به سازمان حج نشده بود كه زائران ايرانی بايد ساعت ١٠ مي رفتند. هميشه اعلام می‌شد كه اوايل صبح نروند. هيچكاه زايران ايراني مقصر نبودند. نيروهای سعودی زائران را به آن مسير هدايت كردند كه اين نشان دهنده آشفتگي مديريت بود متاسفانه دو طرف مسير چادرهاي مراكشي و أفريقايي مستقر بود.

اوحدی گفت: ازدحام جمعيت و فشار از عقب و بسته بودن جلو سبب شد تا زائران زير گرماي ٥٠ درجه دچار بي‌حالی و ضعف شوند و از همه مهم‌تر پرتاب آب و غذا از سوی نیروهای سعودی سبب شد تا زائران أفريقايي به سمت آب بروند و اين حادثه به وجود آمد‬. عمق فاجعه به حدی بود كه نيروهای سعودي توان رسيدگی و مديريت بحران را نداشتند. آشفتگي مديريتي سبب بروز چنين فاجعه اي بود.

رئیس سازمان حج تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند بايد اين موضوع كارشناسی شود تا ديگر شاهد اين موضوع نباشيم و حتما ما اين كار را خواهيم كرد. بايد آسيب شناسی شود و راهكار طراحي شود.

وی افزود: بستن تقاطع ٢٢٣ و ٢٠٤ سبب بروز اين حادثه شد و در كميته‌ای به دنبال مستندسازی هستیم كه با بيش از ١٢ كاروان مصاحبه صورت گرفته تا ابعاد فاجعه از همه زوایا سنجيده شود.

اوحید خاطرنشان کرد: بعد از حادثه هر شب به كاروان‌ها مي رفتيم و صحبت مي‌كرديم. زايری يزدی با غرور تعريف می‌كرد كه پسرم به خاطر اينكه من آسيب نبينم من را روی بازوهایش نگه داشت كه سبب شد من زنده بمانم و پسرم جانش را از دست داد.

وی ادامه داد: ركن آبادي از دوستان ٢٥ ساله من بود و تا اين لحظه از وضعيت وی خبری نداريم. از فولادوند و مقدم خبری نداريم اما در حال پيگيری هستيم.

٢٩ جانباخته كه دفن شدند براساس تصميم و خواست خانواده‌ها است. شش نفر درخواست كردند كه آنجا دفن شوند.

اوحدی افزود: فيلم های زبادی جمع‌آوری شده كه قرار شده در كميته درخواست شود تا آنها را به ما تحويل دهند. مطالبات حقوقي از روز اول در كميته در حال بررسی است.

در بين آمار ٤٦٤ زاير ایرانی كه ٣٦ نفر آنها همچنان خبری از آنها نيست كه ١٢ نفر از روحانی‌های معظم و خبرنگار هستند. 17 نفر نیز از عوامل و مديران و معاونان كاروان هستند.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =