ایرنا نوشت: دبیرشورای عالی امنیت ملی گفت: عراق متحد و یکپارچه می تواند الگویی منحصر به فرد از ساختار سیاسی حاصل از تفاهم و مشارکت اقوام و مذاهب مختلف باشد.

به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی پیش از ظهر دوشنبه در دیدار نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق این مطلب را بیان کرد.
وی با اشاره به تهدیدات مشترک ناشی از تروریسم تکفیری برای مجموعه کشورهای منطقه اظهار داشت: همکاری فعال برای مبارزه واقعی با موج افسار گسیخته تروریسم تکفیری که تهدیدی شکننده برای امنیت جهانی به حساب می آید باید به عنوان اولویت اول در مناسبات مشترک منطقه ای مورد توجه قرار گیرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی عدم صداقت برخی مدعیان مبارزه با تروریسم را آفتی زیان بار برای ریشه کن شدن این پدیده شوم عنوان کرد و افزود: در حالی که مقامات ایالات متحده امریکا در اظهاراتی بر حساسیت این کشور در دفاع از امنیت اقلیم کردستان در برابر داعش تاکید می کردند هیچ اقدامی در برابر تهاجم گسترده این گروه تروریستی به آن اقلیم انجام ندادند.
شمخانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره خود را متعهد به دفاع و حمایت از برادران کرد خود می داند و حمایت تاثیر گذار از اقلیم کردستان عراق در مقابله با عملیات گسترده و بسیار خطرناک داعش نیز که می توانست به سقوط اربیل منجر شود، شاهد روشنی بر این مدعاست.
وی وحدت گروه های سیاسی کرد و تلاش بیشتر برای افزایش تفاهم و ممانعت از ایجاد شکاف در ساختار سیاسی اقیلم کردستان را ضرورتی غیر قابل اجتناب عنوان کرد و افزود: هرگونه تنش میان گروه ها و جریان های سیاسی کرد موجب شکل گیری شکاف امنیتی در اقلیم و به حاشیه رفتن اصل مبارزه با تروریسم خواهد شد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی ضرورت تداوم همکاری و مشارکت میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق برای مدیریت بحران های امنیتی، سیاسی و اقتصادی را مورد تاکید قرارداد و گفت: روند مثبتی که با استقرار دولت آقای عبادی در مسیر حل و رفع اختلافات میان اقلیم کردستان و بغداد ایجاد شد تاثیر قابل توجهی در ارتقای همگرایی و وحدت میان مجموعه جریانات سیاسی در عراق داشته است.

اقلیم کردستان به دنبال حل مسالمت آمیز مشکلات با دولت مرکزی عراق است

نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران از اقلیم کردستان، گفت: مسئولین و مردم اقلیم هرگز خدمات و حمایت های صادقانه برادران ایرانی خود را که در سخت ترین و بحرانی ترین شرایط در کنار مردم اقلیم کردستان بودند، فراموش نخواهند کرد.
وی با تاکید بر اراده خلل ناپذیر دولت اقلیم کردستان در مبارزه با تروریسم تکفیری و ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در این زمینه افزود: خوشبختانه شرایط امنیتی اقلیم کردستان در سایه اجرای برنامه های گسترده ای که برای جلوگیری از نفوذ تروریست ها اجرا شده، بسیار مناسب است.
بارزانی سیاست دولت اقلیم برای گفت و گو و مفاهمه با جریانات سیاسی کردی در اقلیم و هم چنین حل مسالمت آمیز مشکلات با دولت مرکزی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت : علی رغم مشکلات زیاد ناشی از حضور آوارگان عراقی و سوری و هم چنین کاهش قیمت نفت که اثرات نامناسبی را بدنبال داشته است، روند توسعه اقتصادی و اجتماعی در اقلیم کردستان تداوم دارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =