با تصویب طرح برجام در مجلس در روزی پر حاشیه و جنجالی که تلاش دلواپسان با رای 161 نماینده مجلس به این طرح بی نتیجه ماند، بازی مخالفان برجام از داخل صحن پارلمان به رسانه ها کشیده شد.

عبدالله احمدی: پس از تصویب طرح برجام در صحن علنی مجلس مصاحبه هاي دلواپسان علیه رئیس مجلس آغاز شد که چرا علی لاریجانی در عرض 20 دقیقه این طرح را در دستور کار قرار داده و به سر انجام رسانده است. رئيس مجلس نیز به انتقادها پاسخ داده و گفته است که برخی تصور می‌کنند تصمیم‌گیری درباره پرونده هسته‌ا‌ی کشور لحظه‌ای بوده است، در حالی که بیشترین وقت مسئولان طی این سال‌ها صرف موضوع هسته‌آی شده و شورای هسته‌ای نیز تاکنون بیش از 20 جلسه برگزار کرده است، متاسفانه برخی اطلاع لازم را ندارند ولی اظهارنظر می‌کنند. مجلس باید به قانونی درباره برجام رأی می داد و اگر ما همراه گزارش کمیسیون ویژه، قانون تدوین نمی‌کردیم منفعل بودیم؛ چرا که فرصت کافی نبود و از قبل باید قانون نوشته می‌شد. لاريجاني در حاشيه همایش امر به معروف و نهی از منکر نيز خطاب به منتقدانش گفته بود که طرح برجام در کلان کشور هماهنگ شده و اين پرونده، پرونده رهبري بود.

البته کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت نيز با اشاره به جوسازی هایی که علیه رئیس مجلس و پس از تصویب طرح برجام آغاز شده است، گفت: جوسازی ها علیه دکتر لاریجانی یک اقدام غیر اخلاقی و بد اخلاقی سیاسی است چراکه رئیس مجلس نشان داد که در ماجرای تصویب طرح برجام جز به منافع ملی به چیز دیگری نمی اندیشد. وی افزود: اگر آقای لاریجانی می خواست به منفعت های دیگری بیندیشد، آنقدر تیزبین و هوشیار است که این گونه عمل نکند، بنابراین وی نشان داد که وی به دنبال یک اقدام موثر برای تامین منافع ملی بود.

اما دلواپسان سعی کردند با حضور در مجامع عمومی و سخنرانی های خود خط انتقاد از رئیس مجلس و همچنین اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای به ویژه محمدجواد ظریف و علی اکبر صالحی را دنبال کنند. در این میان؛ علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ويژه بررسي برجام که در هفته های اخیر انتقادهای بسیاری به او و مدیریتش در این کمیسیون وارد شد، در جمع اصولگرایان اردبیل حرف هایی از سر دلواپسی زد و گفت: ابتداییات در برجام رعایت نشده است. عده‌ای دوست داشتند تا در یک سناریوی طراحی شده سرسری و به صورت سربسته این مسئله را از مجلس عبور دهند اما ما کار را تا جايي پیش بردیم که حتی از آمانو دعوت کردیم تا به مجلس بیاید. در حالی که به این کار ما خرده می‌ گرفتند. به هیچ‌وجه خط قرمز‌ها در برجام رعایت نشده به طوری که حداکثر ۲۴ ساعت بعد از تصویب بر اساس ماده ۷۷، غرب هر کجا را که دلش بخواهد می‌تواند بازرسی کرده و حتی از تاسیسات امنیتی دفاعی و نظامی حال و آینده ما بازرسی‌های خود را انجام دهد و این همان نقطه اصلی است که ما روی آن تاکید داشتیم.

 این در حالی است که در بند 6 طرح "اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام"، نظارت های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات بین‌المللی و با رعایت مصالح امنیت ملی کشور که شورای عالی امنیت ملی مشخص می‌کند انجام پذیرد و دولت باید مراقبت نماید که در مسیر اجرای برجام و پس از آن حفاظت کامل از اسرار و اطلاعات طبقه بندی شده به ویژه در حوزه نظامی و امنیتی صورت گیرد. میزان همکاری با آژانس منوط به اقدامات احتیاطی لازم برای تضمین این امر توسط آژانس است.همچنین هیچ گونه دسترسی نظارتی آژانس به مراکز نظامی و اشخاص حقیقی به بهانه برجام مجاز نمی‌باشد مگر آنکه موارد به صورت جداگانه و با جزییات به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد.

مهرداد بذرپاش، نماینده تهران اگرچه به دليل چاپ يادداشتي اهانت آميز خطاب به علي اکبر صالحي در روزنامه تحت مديريتش -وطن امروز - عذرخواهي کرده و بار ديگر به نقد او پرداخته بود، در آخرین پست صفحه اینستاگرام خود نوشت: چهارشنبه در مجلس نطقی داشتم پیشنهاد دادم صدا وسیما تیم تصویربرداری به منزل منتقدین دولت بفرستد واز اموال آنها ثبت تصویر کند واز آن طرف به منزل برخی از مقامات ارشد دولت برود واز اموال آنها هم ثبت تصویر کند راستی آزمایی هم باقوه قضاییه آن وقت شما قضاوت کنید چه کسانی کاسبان تحریم اند. خواهشا دوستانی که با نظر من مخالفند به جای توهین نقد کنند.

همچنین جواد کریمی قدوسی،نماینده مشهد که سابقه درگیری لفظی با محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی را دارد، در نشستی با عنوان «در مجلس چه گذشت؟ و خط نفوذ کجاست؟» ادعا کرد که متن پیامک هایی که برای موافقان برجام ارسال شده و آن ها را از رای دادن به این طرح منع کرده است، حرف های خانواده یکی از شهدای هسته ای بوده است.

این نماینده دلواپس با انتقاد از تیم مذاکره کننده هسته ای ادعا کرد: کسانی که مذاکره می‌کردند گفتار درمانی را محور کار خود قرار داده بودند و محتوای گفتار درمانی کوچک نمایی چیزهای خیلی بزرگ و بزرگ‌نمایی چیزهای خیلی کوچک بود اما قطعنامه جدید تهدید نظامی را قانونی کرده است. و مذاکره کنندگان قطعنامه جدید را که یک خطر بزرگ است به عنوان یک دستاورد بزرگ معرفی می‌کنند. وی همچنین در ادامه با متهم کردن رئیس مجلس مدعی شد: من از نزدیک شاهد مدیریت آقای لاریجانی در قضیه برجام بودم و او با تمام وجود مایه گذاشت تا رسید به چیزی که یک لکه ننگی در قانون گذاری جمهوری اسلامی شد.

یکی دیگر از نمایندگان دلواپس جنجالی مجلس نیز در اینستاگرام خود در واکنش به تصویب برجام نوشت: 27 تیرماه 67 جام زهر را که دست امام دادند من یک بسیجی بودم و رسته رزمی‌ام اطلاعات عملیات...آن روز، ابزار رسانه‌ای امروز نبود تا برای همیشه تصویر و سخنان کسانی که این جام را تعارف کرده‌اند به حافظه تاریخ بسپاریم، خدا رو شکر امروز آنقدر ابزار رسانه‌ای در اختیار مردم هست که لازم نباشد 20 سال دیگر درباره تعارف کنندگان جام زهر امروز دنبال اسناد بگردیم. به گندم ری نمی رسید...

نماینده دیگر منتسب به جبهه پایداری که روز تصویب طرح برجام بیشترین اعتراض را به تصویب این طرح داشت و مدعی این شد که برجام طرح لاریجانی و شمخانی است در آخرین پس اینستاگرام خود نوشت: ادعای آقای باهنر مبنی بر تشکیل جلسه ای با حضور شخصیتی از طرف دفتر رهبر معظم انقلاب ، که در تذکر من مورد اشاره قرار گرفت، صحت نداشته و کذب می‌باشد. هرچند متاسفانه این ادعا و نظایر آن که در جلسه غیرعلنی روز یاد شده ابراز شد، در آرای نمایندگان تأثیر گذاشت که به نظرم قابل رسیدگی بیشتر می‌باشد.

اين در حالي است که هفته گذشته در پی نقل مطالب غلط و خلاف واقع مبنی بر نقش مستقل برخی مسئولین دفتر مقام معظم رهبری در روند رسیدگی قانونی طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این مطالب خلاف واقع و فاقد اعتبار است. {اينجا} با اين حال نماينده مذکور در پست دیگری، روز تصویب برجام در تاریخ 21 مهر 1394 در مجلس شورای اسلامی را با تاریخ 21 مهر 1343 یعنی روز تصویب کاپیتولاسیون در مجلس شاه مقایسه کرده است!

پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی نیز که پیش از این از تحصن مقابل مجلس حمایت کرد بود، در خبری اعلام کرد که جمعی ازدانشجویان دانشگاه ها وط لاب شیراز با تجمع مقابل دفتر نماینده شیراز در مجلس در اقدامی نمادین لوح بیخیالی و حمایل نفوذ را به احمدرضا دستغیب بخاطر رای مثبت وی به طرح برجام اهدا کردند. 

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید RO ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    57 7
    آخه دلواپسند. می فهمی ؟ دلواپس.....
  • بی نام RO ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    72 8
    حالم ازین افراطیها و تندروها بهم میخوره.انگار کشور ارث بابای ایناس و فقط اینا خوبو پاکن.هنوز نفهمیدن اونا نماینده مردمن و مردمن اکثرا موافق تصویب برجامند
  • سیدغریب A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    40 7
    بهتر نیست قال این قضیه را بکنید ........... بابا حکم حکومتی بود. . سکوت .
  • عقاب A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 7
    جوجه رو آخر پاییز میشمورن... فقط خواهشن یادتون نره... ما صبرمون زیاده...
  • بی نام A1 ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    1 0
    دلواپسان ملت و کشور یا دورزنهای تحریمها از باب ثروت اندوزی برای صد نصل آینده خود
  • بی نام A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    2 0
    فقط آقای زاکانی می فهمد و بس . آقای ظریف و آقای صالح و...چیزی بلد نیستند چون ظریف وتیمش توانست در مدت بسیار کوتاه فتوای مقام معظم رهبری را درمجامع جهانی جا بندازه که ما ساخت بمب هسته ای را حرام میدانیم بطوری که رئیس جمهور آمریکا وسایر مقامات آن کشور برای اولین بار لفظ فتوای حضرت آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران را بر زبان آوردند وبه آن استناد کردند.