ایرنا نوشت: «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه در حال انجام اقداماتی برای لغو تحریم ها علیه ایران هستیم، گفت: آمریکا و گروه 1+5 و اتحادیه اروپا در روز اجرای توافق هسته ای (برجام) گام های لازم را برای برداشتن فوری تحریم های مربوط به برنامه هسته ای ایران برخواهند داشت.

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در بیانیه ای افزود: من از بیانیه اتحادیه اروپا، گروه 1+5 و ایران در مورد رسیدن به روز تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استقبال می کنم؛ روزی مهم برای تمامی ما و گام اول مهمی در روند اطمینان یابی از مقاصد صرفاً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است.

کری اظهار داشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کرده است که ایران در روز 15 اکتبر گام های مورد نیاز نقشه راه را برای پاسخگویی به موارد مربوط به نگرانی های گذشته، به طور کامل انجام داده و ایران به آژانس اطلاع داده است که قصد دارد پروتکل الحاقی را به صورت موقت اجرا کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ایران همچنین تمام گام های لازم ذکر شده در برجام را به منظور محدودسازی برنامه هسته ای خود و اطمینان بخشی در مورد صلح آمیز بودن آن از این پس آغاز خواهد کرد. این اقدامات شامل ایجاد تغییراتی مهم در رآکتور اراک، کاهش اساسی توانایی غنی سازی اورانیوم و همچنین ذخایر اورانیوم غنی شده، دسترسی بیشتر به تاسیسات هسته ای اعلام شده ایران توسط آژانس و نظارت مستمر بر آنها است.»

کری تصریح کرد: طبق راهنمایی های رئیس جمهوری، وزارت امور خارجه و همکارانمان در دولت آمریکا به اقدامات خود در زمینه اطمینان یافتن از آمادگی مان در زمینه عمل به تعهداتمان در برجام ادامه خواهیم داد. ما امروز در حال انجام اقداماتی مشروط در ارتباط با لغو برخی تحریم های قانونی هسته ای هستیم تا برای انجام تعهداتمان در زمینه لغو تحریمها آماده شویم. لغو این تحریمها در روز اجرا و زمانی که ایران تمام اقدامات هسته ای لازم را انجام داده و آژانس تائید کند، اعمال خواهد شد.
وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت:« تام شانون و استیو مال نمایندگان آمریکا در نخستین جلسه کمیسیون مشترک برجام در این هفته حضور خواهند داشت که دستور کار آن اطمینان یافتن از همراهی تمامی طرفها برای روز اجرا است. (استیو) مال و تمام اعضای هیأت دولت آمریکا به هماهنگ کردن اجرای برجام ادامه خواهند داد و ما در تمام اقدامات آتی در ارتباط تنگاتنگ با کنگره خواهیم ماند.»
کری اظهار داشت: از عملکرد حرفه ای و اختصاصی آژانس در زمینه راستی آزمایی تعهدات ایران تحت برنامه اقدام مشترک تقدیر می کنم. آمریکا بار دیگر متعهد می شود که با همکاری تمام شرکای بین المللی اطمینان یابد که آژانس از این پس منابع لازم برای راستی آزمایی تمام تعهدات ایران در برجام را خواهد داشت.»
وی گفت:« آمریکا کماکان با تمام اعضای گروه 1+5 و اتحادیه اروپا در زمینه حفظ تعهدات مشترکمان جهت برقرار ماندن تحریمهای موجود تا روز اجرا همکاری خواهد کرد و سپس گام های لازم برای برداشتن فوری تحریمهای مربوطه هسته ای را در آن روز انجام خواهد داد.»
وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: همانطور که در روز 14 ژوئیه (23 تیر) گفتم، برجام گامی سنجیدنی دور از اشاعه هسته ای به سوی شفافیت است. اگر برجام به صورت کامل انجام شود، پاسخگویی و بینشی در مورد برنامه هسته ای ایران در اختیار ما قرار خواهد داد. وی کری ادامه داد: «همینطور که از روز تصویب به سوی روز اجرا پیش می رویم من و تمام همکارانم هشیار و متوجه خواهیم بود که نه تنها چه مسافتی را به پیش آمده ایم بلکه چه مسیری را باید طی کنیم تا این توافق به صورت کامل اجرا شود.»
ایران و گروه 1+5 بیست و سوم تیر ماه در وین پایتخت اتریش پس از دو سال مذاکره به توافقی جامع دست یافتند که ماحصل آن «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) شد. سپس ایران و آمریکا، متن برجام را در پایتخت های خود بررسی و تایید کردند که روز گذشته (18 اکتبر/26 مهرماه) روز تصویب بود.
اکنون طرفین با انجام تعهدات خود در برجام، گام های لازم را برای اجرای آن برخواهند داشت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =