واحد مرکزی خبر نوشت: چین روز یکشنبه از اجرای توافق جامع در خصوص مسئله هسته ای ایران استقبال کرد و وعده داد به تلاش ها برای اجرای این موافقتنامه ادامه دهد.

خبرگزاری شین‌هوا از پکن گزارش داد :

هوآ چونیینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانسی مطبوعاتی گفت همه طرف های مربوطه باید این توافق را که به سختی به دست آمد، گرامی دارند و آماده سازی ها برای اجرای کامل آن را ادامه دهند.

این توافق تاریخی ماه ژوئیه در وین میان ایران و گروه پنج به علاوه یک، متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، به دست آمد. این توافق قرار بود 90 روز پس از تایید آن توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیستم ژوئیه، اجرایی شود.

هوآ چونیینگ گفت :« ایران و شش کشور پس از به دست آمدن این توافق در سه ماه قبل، از طریق اقدامات عملی حمایت سیاسی قوی خود را از آن نشان داده اند. این حمایت، اعتماد جامعه بین المللی را به راه حل جامع، بلند مدت و مناسب برای مسئله هسته ای ایران تقویت می کند و شرایطی مناسب را برای آغاز اجرای آن فراهم می کند».

وی افزود چین همواره رویکردی سازنده داشته و فعالانه برای اجرای این توافق آماده است. چین به طور موثری با آمریکا و ایران در خصوص طراحی مجدد رئاکتور آب سنگین اراک تماس گرفت و کمک کرد پروژه طراحی مجدد به پیشرفت دست یابد.

به گفته هوآ‌ چونیینگ، سه کشور روز یکشنبه بیانیه مشترکی را برای نشان دادن تمایلشان به همکاری در خصوص پروژه طراحی مجدد منتشر کردند. چین همچنین با دیگر طرف ها در کشورهای گروه پنج به علاوه یک و ایران برای کمک به رایزنی ها در خصوص سندی رسمی درباره این طراحی مجدد تماس گرفت.

هوآ‌ چونیینگ خاطر نشان کرد چین امیدوار است همه طرف های مربوطه اراده سیاسی خود را حفظ کنند و به این تعهد عمل کنند، و به طور مناسبی به اختلافات به منظور کمک به اجرای این توافق، رسیدگی کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =