ایسنا نوشت: معاون نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت: فاجعه منا باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد، همچنین باید مستندات این فاجعه راستی‌آزمایی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرقاتی در همایش بررسی ابعاد حقوقی، سیاسی و فقهی فاجعه منا که امروز (یکشنبه) در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، خاطرنشان کرد: مسلمانانی که در روز دهم ماه ذی‌الحجه جان به جان آفرین تسلیم کردند، در حال انجام مناسک حج بودند و بی‌تردید آن‌ها مهاجر الی‌الله هستند و اجر آن‌ها به گونه‌ای است که فقط خداوند نسبت به آن آگاهی دارد.

وی گفت: در واقعه منا حضور داشتم. با توجه به مسئولیتی که در آنجا داشتم، از جزییات آگاهی دارم؛ اما قبل از ورود به بحث تخصصی به بحث کلی اشاره می‌کنم و اینکه نمی‌خواهم فرد یا دولتی را محکوم کنم، زیرا این مسایل باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

مرقاتی گفت: گاهی در برخی سخنرانی‌ها افراط و تفریط وجود دارد و این به دلیل ناآگاه بودن و اشراف نداشتن به موضوع است. مثلا گفته می‌شود چرا در فاجعه منا تعداد کشته‌شدگان ایرانی زیاد است. در واقع یکی از راه‌هایی که منجر به رمی جمرات می‌شود، راه سوق‌العرب است و این راه نزدیک‌ترین راه به چادر ایرانیان است، بنابراین ایرانیان از این راه عبور می‌کنند و در آمار مشاهده می‌کنیم که کسی از کشور ترکیه در این فاجعه جان خود را از دست نداده، دلیلش این است که مسیر آن‌ها از این راه نبوده است.

وی گفت: حال این سوال مطرح می‌شود که چرا این راه بسته شده است. ما به دولت عربستان می‌گوییم فیلم‌هایی که در روز حادثه گرفته شده را کنار بگذارید، اما تمامی آن خیابان‌ها توسط دستگاه‌ها فیلمبرداری‌ شده‌اند و باید معلوم شود که چرا راه‌ها بسته شده است. همچنین مستنداتی وجود دارد که در زمینه پزشکی تبعیض وجود داشته و عملا به گروهی رسیدگی نشده است. ما باید در اوج مظلومیت ایرانیان را شناسایی می‌کردیم و این در حالی است که آن‌ها با ما همکاری نمی‌کردند و جنازه‌ها را به ما تحویل نمی‌دادند اما بعد از سخنرانی قاطع مقام معظم رهبری با ما همکاری کردند.

مرقاتی گفت: در برخی سخنرانی‌ها گفته می‌شود که ایرانی‌ها بی‌نظمی داشتند، اما این صحیح نیست؛ زیرا آنجا بحث بی‌نظمی وجود نداشت و افراد یک ساعت زیر آفتاب در حال مرگ بودند. در آن‌جا ما 300 پزشک داشتیم، اما هرچه تقاضا می‌کردیم که این پزشکان امکان کمک‌رسانی را دارند آن‌ها امکان همکاری را نمی‌دادند.

وی گفت: هیچ‌گونه بی احترامی به مسلمانان صحیح نیست. سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه اقداماتی را انجام داده‌اند، اما احساس من این است که دشمنان اطلاعات غلطی را وارد ایران می‌کردند که برخی از آن‌ها واقعیت نداشت؛ بنابراین تلاش ما این است که مستندانی از جمله فیلم و مصاحبه راستی‌آزمایی شود و سپس برای پیگیری و بررسی در اختیار گروه حقوقی قرار گیرد.

وی در پایان گفت: همه حجاج بیمه عمر بودند و ما اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و مبلغی که باید به خانواده جان‌باختگان داده شود در حال انجام است و ما منتظر کشور عربستان نیستیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =