رئیس مجلس شورای اسلامی طرح برجام را هماهنگ شده در کلان کشور دانست و گفت: من در رسیدگی به پرونده هسته ای دخالتی ندارم. این پرونده، پرونده رهبر معظم انقلاب است.

علی لاریجانی پس از سخنرانی در همایش امر به معروف و نهی از منکر که در سالن برج میلاد برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به اعتراض یکی از شرکت کنندگان در همایش امر به معروف و نهی از منکر درباره نحوه رسیدگی مجلس به طرح اجرای برجام بیان کرد.

وی افزود: این پرونده برای من نفع شخصی ندارد. البته بنده از مسائل هسته ای کم اطلاع نیستم و بر اساس وظایفی که دارم عمل کرده ام. در موضوع هسته ای مجلس همه نکات را در نظر گرفت.

پس از صحبت های رییس مجلس در این همایش، خانمی از انتهای سالن به سمت لاریجانی رفت و نسبت به نحوه اداره مجلس و تصویب برجام در مجلس به وی ایراد گرفت و گفت: چرا مجلس به صورت فرمایشی برجام را تصویب کرد؟

لاريجاني که صحبت هایش را تمام کرده بود در پاسخ به این خانم گفت: از تذکری که شما دادید متشکرم.

این خودش نیز یک امر به معروف و نهی است اما چرا کلمه فرمایشی را بکار بردید؟ در بحث های امر به معروف نباید تند صحبت کنید.

اهم سخنان لاریجانی را به نقل از ایرنا بخوانید:

* {با اشاره به روند مذاکرات در طول سه سال گذشته} مذاکرات حدود سه سال طول کشید و این گونه نبود که امر فوری و آنی باشد. یک سال در دولت قبل و دو سال در دولت فعلی مذاکرات را پیگیری کردیم و با چشم بینایی جلو رفتیم.

*شورای عالی امنیت ملی و شوراهای دیگر درگیر این کار بودند و گاهی به مجلس توضیحاتی می دادند. در نهایت به آخر کار رسیدیم و توافق انجام شد که البته این توافق چارچوب هایی داشت.

*عده ای می گفتند که این برجام به ضرر کشور است و باید رد شود اما اگر این اتفاق می افتاد تبعات آن چه می شد؟ عده ای هم می گفتند سند خیلی خوبی است و تماما باید اجرا شود؛ اما در این راستا یک نظر سوم وجود داشت که این سند در چارچوب لوازم، تکالیف و شروط دیگری مهار شود که این نظر قوی تر بود.

* ما نه می خواستیم برجام را رد کنیم و نه می خواستیم با قرائت آمریکایی اجرا شود. ازاین رو بحث ها در شورای عالی امنیت ملی سخت تر شد. یک عده می گفتند پس تکلیف چه می شود و عده ای دیگر می گفتند باید برجام را رد کنیم اما ما می گفتیم که با تعیین ضوابطی می تواند اجرایی شود.  در نهایت رهبر معظم انقلاب خواستند که به صورت علنی برجام در مجلس بررسی شود.

*ما نمی خواستیم تصمیم مجلس فقط در حد یک گزارش در کمیسیون باقی بماند از این رو تلاش کردیم قانونی را در این راستا تصویب کنیم تا مجلس نقش منفعلانه ای نداشته باشد.

*ما ساعت ها روی آن فکر کردیم. نمی شود طرح را فقط در یک کمیسیون بررسی کرد. زمان زیادی نیاز داشت. ما چهار قانون در موضوع هسته ای داشتیم که یکی از آن نیز بدون هماهنگی با کلان نظام نبود.این طرح با کلان کشور و نظام هماهنگ شده بود.

*عده ای می گفتند قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل ظرف 10دقیقه به تصویب رسید ولی نه این گونه نیست. دو ماه بر روی آن بحث هایی انجام شد . جلساتی صورت گرفت و در ده دقیقه به تصویب رسید.مطمئن باشید مسائل کلان از قبل بررسی می شود و مربوط به چند دقیقه نیست.

* درون مجلس آرا مختلف است و فراکسیون های مختلفی وجود دارد و اصلا این گونه نیست که ما از قبل هماهنگی نداشته باشیم. زیرا یک کار پخته نیازمند بررسی زیاد است . اگر می گویند هماهنگی نشده خلاف است. هماهنگی به معنای دستور نیست. مثل این می ماند که ما از پدرمان مشورتی می گیریم. پدرمان تحکم نمی کند ولی توصیه ها و مشورت هایی می دهد.

* در داخل مجلس طرفین را دعوت کردیم و جلساتی را میان دو فراکسیون گذاشتیم. دو جلسه چهار ساعته با اعضای دو فراکسیون داشتیم و جلسه سوم نیز با حضور بنده برگزار شد. ما حتی متن ماده واحده را به دلیل نظر آنها عوض کردیم. آنها گفتند گزارش برجام قبل از طرح در صحن مجلس خوانده شود که البته معقول بود.

* ابتدا گزارش خوانده شد و سپس طرح دو فوریتی را بررسی کردیم که البته دو فوریت طرح رای نیاورد ولی این را می خواهم بگویم برای رای دادن به این طرح از قبل توافق بود. یک مساله وفای به عهد است.ز یرا مساله امنیت کشور در میان بود. ما قرار بود با وفاق جلو برویم ولی آنها عمل نکردند. در نهایت دو فوریت رای نیاورد و یک فوریت رای آورد. برای بررسی به کمیسیون رفت و دوباره جلسات هماهنگی برگزار شد.

* آنها دوباره در هنگام بررسی کلیات توافقات میان ما را عمل نکردند و شما شاهد بودید که صحن چه پرتلاطم شد. البته من این نظر را دارم که مجلس باید روحیه داشته باشد و زنده باشد ولی نه اینکه با ادبیات جنجالی سخن بگوید.

* مجلس بعد از چهار ساعت به کلیات رای داد . در آن روز عده ای امدند و گفتند طرح رد برجام را بدهید و عده ای نیز گفتند کلا برجام در مجلس مسکوت بماند. که من اگر اسم این فراد را به شمابدهم شاید باورتان نشود. گفتند چه لزومی دارد مجلس تصمیم بگیرد ولی ما گفتیم ما باید قانون بگذاریم چون رهبری گفته اند برجام در مجلس بررسی شود. اگر بررسی نشود بی مسئولیتی و بی خیالی است.

* در نهایت ماده واحده رای اورد . درجلسه بعد جزییات را بررسی کردیم. شب قبل از بررسی جزییات یعنی سه شنبه شب جلسه ای با شورای امنیت در این راستا تشکیل شد برای هماهنگی با فراکسیون ها و در نهایت بنا شد چهار پیشنهاد اصلاحی در طرح اجرای برجام مطرح شود که نهایتا آن را در روز بررسی جزییات اعمال کردیم و این چهار پیشنهاد در صحن رای آورد.

* نباید در این راستا سر و صدا می شد. ما این اقدامات را برای اینکه وفاق در کشور باشد و اختلاف وجود نداشته باشد انجام دادیم ولی عده ای جور دیگر عمل کردند و حال مرا متهم می کنند. این بین خود و خدایشان بماند.

* امروز برخی قانون را درست نخوانده اند. این قانون نمی گوید ما برجام را تایید کردیم و بروید انجام دهید، بلکه در چارچوب تدابیر و مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید برجام را اجرایی کنیم، که این موضوع عالمانه و عامدانه بوده چون تمام مصوبات شورای عالی امنیت ملی به امضای رهبری می رسد.

* این خطر وجود داشت که غربی ها بخواهند جور دیگری برجام را اجرایی کنندما این قانون را تصویب کردیم که نتوانند. بر اساس یکی از تبصره های این قانون اگر تحریم ها لغو نشود یا در انجامش قصوری صورت گیرد یا به بهانه دیگری تحریم ها را احیا کنند برجام باید متوقف شود و کارخانه190 هزار سو غنی سازی ظرف دو سال ساخته شود.بر اساس بند دیگری گفته ایم اگر به بهانه ای ایران را تحریم کنند برجام باید متوقف شود.

* در مورد بازرسی ها هم گفته ایم باید تابع مقررات بین المللی باشد و مراکز نظامی و اسرار ما مطلقا حق نظارت ندارند مگر با اجازه رهبری باشد. همچنین گفته شده اگر آژانس در مورد اسرار نظامی ما به نحوی بی احتیاطی کند سطح همکاری های ما با آژانس فروکش می کند.

* حوزه موشکی دل مشغولی هایی برای جامعه شده بود به همین دلیل ما در یکی از بند های این قانون آورده ایم که بنیه دفاعی ما در زمینه زمینی هوایی ، پدافند هسته ای ، موشکی ، باتری های نوترونی باقی خواهند ماند. ما سلاح هسته ای نمی سازیم ولی برای بنیه دفاعی کشور باید امادگی پدافند هسته ای داشته باشیم. هم اکنون هم تست موشکی انجام داده ایم. هر چه حرف بی ربط بزنند کاری نمی توانند بکنند چون ما قانون نوشته ایم.

* در مورد موضوع نفوذ که رهبری تاکید داشتد شورای عالی امنیت ملی باید ضوابطی داشته باشد که جلوی نفوذ بیگانگان را بگیرد.ما چفت و بست هایی را برای برجام قرار داده ایم. شاید برادری بگوید عقل من بیشتر می رسد.خب بگوید.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    87 12
    احسنت آقای لاریجانی
  • علی IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    1 1
    گذر زمان خیلی چیزها را روشن میکند.