واحد مرکزی خبر نوشت: میشله تو Michelle Toh در تحلیلی برای کریستین ساینس مانیتور نوشت: در حالی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بارها ایده آغاز یک جنگ نیابتی در سوریه را رد کرده است اما کارشناسان از این موضوع سخن می گویند که این جنگ نیابتی عملا در خاک سوریه شروع شده است.

کریستین ساینس مانیتوردر مقاله ای با عنوان آیا سوریه به میدان جنگ نیابتی میان روسیه و آمریکا تبدیل شده است، موضوع رقابت های روسیه و آمریکا در سوریه را مورد بررسی قرار داده است. 
 روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد حجم حملات هوایی خود را در سوریه کاهش می دهد و این در حالی است که نیروهای دولت سوریه بر روی زمین در تلاش برای پیشروی و بازپس گیری مناطقی هستند که قبلا از دست داده اند.
این بیانیه درست چند روز پس از آن صادر شد که نیروهای شورشی اعلام کردند به موشک های ضد تانک «تاو» ساخت آمریکاست مجهز شده اند. این موضوع سبب افزایش نگرانی ها در این باره شد که آمریکا در حال افزایش نقش خود در جنگ طولانی مدت سوریه است، جنگی که اکنون روسیه نیز خود را درگیر آن کرده است.
گزارش نیکلاس بلاندفورد خبرنگار کریستین ساینس مانیتور حاکی است پانصد فروند موشک ضد زره از نوع TOW که بردی معادل دو ممیز شش مایل دارند «برای مقابله با نیروهای رژیم» سوریه در اختیار شورشیان سوری قرار گرفته است.
روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داد در حالی که شورشیان مجهز سوری به مبارزه با رژیم دمشق -که تحت حمایت روسیه قرار دارد- ادامه می دهند « درگیری ها در سوریه در حال تبدیل شدن به یک جنگ نیابتی بین آمریکا و روسیه است.»
این در حالی است که باراک اوباما بارها ایده آغاز یک جنگ نیابتی در سوریه را رد کرده است.
او در روز دوم ماه اکتبر در کنفرانسی خبری اعلام کرد: «ما قرار نیست سوریه را به میدانی برای جنگ نیابتی بین آمریکا و روسیه نبدیل کنیم.» او همچنین گفت:‌ «این یک مناقشه میان کشورهای قدرتمند نیست.» اما همه کارشناسان با رویکرد اوباما موافق نیستند. استیفن دی بریدل کارشناس ارشد در زمینه سیاست دفاعی در شورای روابط خارجی در گفتگو با «ان پی آر» اعلام کرد:‌«میدان نبرد در سوریه به سبب پیشبرد یک دستورالعمل از سوی یک بازیگر خارجی از طریق استفاده از جنگجویان محلی، به جنگ های نیابتی تبدیل شده است.»
او همچنین گفت: «بله؛ سوریه به میدانی برای جنگ های نیابتی تبدیل شده است. اما این یک جنگ نیابتی کامل نیست. زیرا جنگ های نیابتی فراوانی در سوریه جریان دارد. و هنوز مشخص نیست جنگی نیابتی که بین آمریکا و روسیه آغاز شده است مهمترین جنگ نیابتی در سوریه باشد.»
این در حالی است که جان مک لافلین کارشناس مطالعات بین المللی در دانشگاه جان هاپکینز در گفتگو با ان پی آر اعلام کرد از نظر او درگیری ها در سوریه هنوز به یک جنگ نیابتی تبدیل نشده است. اما اوضاع شکننده است و می تواند در مسیر تبدیل شدن شرایط برای یک جنگ نیابتی پیش رود.
یک کارشناس دیگر هشدار داد استفاده از واژه «جنگ نیابتی» برای اقدامات روسیه و آمریکا در سوریه «اغراق آمیز» است.
کلیف کوپچان رئیس بخش تحلیل مخاطرات بین المللی در موسسه اوراسیا اعلام کرد حتی با ارسال موشک های آمریکایی برای شورشیان سوری،‌ «آمریکا فعالانه با فعالیت های روسیه مخالفت نکرده است و به نظر من این کار را در آینده نیز انجام نخواهد داد.»
او خاطرنشان کرد:« راهبرد آمریکا به راه انداختن یک جنگ نیابتی نیست بلکه هموار کردن شرایط برای گرفتار شدن روسیه به واسطه اقدامات خود در جنگ داخلی سوریه است.»
برخی منتقدان نیز می گویند مداخله روسیه با هدف مقابله با آمریکا نیست بلکه حمایت از هم پیمانان منطقه ای اش است.
هاوارد لافرانشی در مقاله ای در کریستین ساینس مانیتور نوشت: «تردیدی نیست که ولادیمیر پوتین در تلاش برای نجات بشار اسد رئیس جمهور سوریه است.» 
او همچنین اعلام کرد: «اما به صورت فزاینده ای به نظر می رسد مقامات روسیه قصد دارند از طریق مداخله نظامی در درگیری های سوریه بر نقش خود تأکید کنند و به جای آمریکا این کار را انجام می دهند.»

 52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    63 3
    روسیه دشمن داعش و آمریکا حامی داعش