واحد مرکزی خبر نوشت: سایت دبکافایل در گزارشی نوشته است: ایران و عربستان سعودی با حمایت مالی از گروه های مورد حمایت خود در فلسطین با یکدیگر رقابت می کنند

در این پایگاه اینترنتی صهیونیستی آمده است: موج اقدامات تروریستی فلسطینی ها که از دو هفته پیش، اسرائیل را گرفتار کرده است در واقع کشمکش بی سر و صدای دو رقیب خارجی یعنی ایران و عربستان است. منابع اطلاعاتی به دبکافایل فاش کردند:‌ عربستان سعودی و امارات به تعدادی از گروه های فلسطینی بویژه گروه چریکی تنظیم فتح پرداخت می کننت تا آنها را از اقدامات تروریستی دور نگاه دارند. این پول از طریق اسرائیل و اردن به این گروه های فلسطینی داده می شود و آنها همچنین درباره گروه هایی که ارزش پول دادن دارند، کسب کردند، گروه هایی که می توانند مانع تلاش های تهران و بیروت برای شعله ور نگه داشتن آتش خشونت ها در این منطقه شوند.

قاطبه مامورین امنیتی و دولتی اسرائیل و اردن در بالاترین سطوح به شدت کار می کنند تا بتوانند موانع برورکراتیک را از سر راه برداشته و این پول را به سمت درستی هدایت کنند.

در کنار این کمک ها، ایران و حزب الله نیز دستورالعمل هایی برای گروه های فلسطینی می فرستند و به آنها ابلاغ می کنند که چطور و چه زمانی، در یک حمله تروریستی از یک مرحله به مرحله دیگر وارد شوند. صبح روز شنبه هفدهم اکتبر به دنبال موفقیت های اسرائیل در آرام کردن موج حملات با چاقو توسط فلسطینی ها، رسانه های وابسته به حماس به آموزش فعالان تروریستی پرداخته و به آنها نشان می دادند که چطور با وسایل نقلیه به میان افراد بروند تا به این ترتیب تعداد بیشتری از اسرائیلی ها کشته شوند.

رقابت حمایت مالی از گروه های فلسطینی از سوی ائتلاف عربستان و امارات و متحدانش و گروه ایران و حزب الله به شدت بر روی فرایند حملات تهاجمی و تروریستی فلسطینی ها تاثیر دارد، ضمن این که آنها تلاش می کنند در این مسیر واشنگتن را کنار بگذارند و بعد از آن نیز محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را تضعیف کنند. دولت اوباما در هیچ موردی نخواسته است از اهرم های فشار خود استفاده کند و از تهران بخواهد خشونت تندروهای فلسطینی را مهار کند. این بخشی از هزینه ای است که اسرائیل بابت مبارزه شکست خورده خود برای توقف اوباما در به دست آوردن توافق هسته ای باید بپردازد.

از این رو، حتی واشنگتن این هفته در اظهاراتش کاملا بی طرفانه بود که این مسئله خشم تل آویو را برانگیخت. جان کری، وزیر خارجه آمریکا آغاز خشونت ها را به شهرک سازی های گسترده ارتباط داد و در این اظهارات به استفاده بیش از حد اسرائیل از زور اشاره کرد. 
هرچند اوباما و کری در روز شانزدهم اکتبر بعد از آنکه به دلیل خشم شدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و موشه یعلون، وزیر دفاع این رژیم تحت فشار قرار گرفتند، و آنها را متهم کردند که اظهارات آنها می تواند به نوعی حمایت از تروریسم تلقی شود، از مواضع خود عقب نشینی کردند.
اوباما و کری بعد از آن به سمت دیگری متمیال شدند و به رسانه های جریان اصلی اظهارات کنایه آمیزی درباره ناتوانی اسرائیل در مهار ترور درز دادند. به عنوان مثال،‌یکی از گزارش ها، حاکی از این است که دو طرف، مسئول موج خشونت های اخیر هستند و هر دو طرف مستحق سرزنش هستند. رسانه های دیگر هم این مسئله را برجسته کردند که مرگ تروریست های فلسطینی را می توان توجیهی برای خشونت آنها دانست. 

اسرائیل، بدون شک درباره تدابیر جنگی و حیله های نظامی از یک شهرت بین المللی برخوردار است، در حالی که همزمان این مسئله نمی تواند هیچ تاثیری در حل بحران داشته باشد.

محمود عباس، حتی اگر یک بار هم که شده پیش شرط های خود برای برگزاری نشست با نتانیاهو را کنار می گذاشت، شرایط بهتر از این بود. نفوذ او در میان مردم فلسطین به پایین ترین حد خود رسیده است، حتی با وجود این که حمایت ضعیفی از درگیری های الاقصی که در حال حاضر در فلسطین جاری است، داشت. حضور او در رام الله حتی از سوی دو دولت عربی که در تلاش برای نفوذ بر گروه های فلسطینی هستند، نادیده گرفته شد. 

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =