روحانی: فرهنگ انقلاب به معنای زبان اعتراض و درشت گویی نیست/ متخصصان را پای میز مذاکره بردیم

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر توانستیم در مذاکرات سرنوشت ساز تاریخی‌ دربرابر 6 قدرت دنیا بنشینیم، حرف بزنیم و موفق شویم بر پایه‌ی دانش بوده‌ است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی درنخستین هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان ونوآوری به مذاکره سرنوشت ساز تاریخی و موفقیت به دست آمده در زمینه هسته‌ای برای کشورمان اشاره کرد و گفت: اگر بهترین و دانشمندترین مذاکره کنندگان در بخش سیاسی ، فنی و اقتصادی را به کار نمی‌گرفتیم در مذاکرات موفق نمی‌شدیم. البته در کنار آن ایستادگی و مقاومت و شهامت نیز که برگرفته از فرهنگ اسلامی - ایرانی و انقلابی است وجود داشته است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به این که از روز نخست دولت تیم سیاسی را صدا زدم و اولین تاکیدم در مورد مذاکرات هسته‌ای، این بود که پایان مذاکرات لغو 6 قطعنامه ظالمانه تحریمی علیه ملت ما باشد، گفت: تاکید من در مذاکرات پایان مذاکره به عنوان راه خروجی برای ایران از فصل 7 شورای امنیت بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به این که باور این مساله که پای میز مذاکره می‌توان قطعنامه فصل 7 شورای امنیت سازمان ملل را لغو کرد، برای همه سخت بود افزود: در تاریخ سازمان ملل بعد از 70 سال برای اولین بار 6 قطعنامه فصل هفتم بدون این که یک لحظه اجرا شود، لغو شد. ما نیاز به فناوری نرم داریم. حتی در یک مذاکره هم مانند یک بازیکن قوی شطرنج با سیاست‌مدار روبرو می‌توان نشست و به هدف رسید که این همان فناوری نرم در سیاست و اقتصاد است.

روحانی با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای در زمینه‌ی فناوری هسته‌ای و مسائل علمی و حقوقی و در ارتباط با آژانس ، مقررات بین المللی و در حوزه‌ی اقتصادی و سیاسی و رفع تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده بهترین ، متخصصان را پای میز مذاکره بردیم، خاطر نشان کرد: امروز اگر از همه مذاکره کنندگان سوال کنیم می‌بینیم که همه آنها از فضای منطقی جلسات و قدرت تیم مذاکره کننده سخن خواهند گفت، که برای کشور و ملت افتخار بوده است.

اهم سخنان وي به نقل از ايسنا از اين قرار است:

**نه تنها اقتصاد دانش بنیان، بلکه جامعه و کشور دانش بنیان می‌خواهیم. جامعه‌ دانش بنیان جامعه ای است که به علم و دانشمند احترام می‌گذارد و سخن گفتن در آن جامعه با پشتوانه علمی است. حتی در ترویج دین هر جا از علم و دانش استفاده کردیم و سخن محکم و استوار و پایدار گفتیم، موفق و پیروز بوده‌ایم. هیچ ملتی با قدرت و ثروت به پیشرفت نرسیده است مگر در سایه‌ی علم و دانش و فن آوری.

** حتی اگر می‌خواهیم امنیت ملی را حفظ کنیم پایه‌ی آن دانش خواهد بود و اگر می‌خواهیم با دنیا حرف بزنیم و تعامل کنیم باید بر پایه‌ی دانش باشد.

** فرهنگ انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی. کسی اشتباه نکند؛ فرهنگ انقلاب به معنای زبان اعتراض ، درشت گویی و شعار نیست.

** فضای بعد از توافق به نفع تحقیقات ، نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان و پژوهش خواهد بود. شرکت‌های دانش بنیان پیشتاز تحویل گرفتن فناوری برتر و نوتر هستند و ما باید یک همکاری فن‌آورانه را با دنیا شروع کنیم. ‌در نوآوری و فناوری لازم نیست که از صفر شروع کنیم و می‌توانیم از علم و فناوری موجود در دنیا بهره بگیریم و آن را برای کشورمان بومی کنیم.

** با فضای پسا تحریم فاصله زیادی نداریم. ان‌شاء‌الله در سال 2015 روزهای پسا تحریم را خواهیم داشت و از تحریم عبور می‌کنیم که کار بزرگ ملت ایران و افتخار بزرگی برای آن است.

** مسیر شرکت‌های دانش بنیان باید برای حل بهتر و مفیدتر و ارزان‌تر مشکلات باشد.

**باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم و هر کجا علم باشد از آن بهره بگیریم. البته اهدافمان، کشورمان و فرهنگ بلند دینی و اسلامی‌مان را فراموش نمی‌کنیم و همانطور که مفتون غرب نیستیم مرعوب غرب نیز نخواهیم بود.

**نباید امر به معروف و نهی از منکر را بر چند مساله خلاصه کنیم چون از بدترین منکرها غرور نابجا، ریا و دروغ است و از بالاترین معروف‌ها دوستی، احترام‌کردن و عشق ورزیدن است.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    18 64
    فعلا که جز شعار هم چیزی ندیدیم..............
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    65 8
    این جمله را باید با طلا نوشت: هرجا تصمیماتمان بر پایه احساس و شعار نا صحیح بود، به شکست رسیدیم.
  • مهرداد IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    10 38
    فکر میکنم دیگه وقت عمل باشه نه شعار...
  • پنگوئن EU ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    45 8
    آقای روحانی به همه قول ها یی که داده بودند یکی یکی عمل کرده اند و یا در شرف انجام آن هستند. از احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی گرفته تا توافق هسته ای. درود بر اعتدال، علم و منطق.