در جلسه پرسش و پاسخ وزرای خارجه ایران و آلمان،محمد جواد ظریف و والتر فرانک اشتاین مایر به سوالات اساتید دانشگاه و کارشناسان مسائل بین الملل پاسخ دادند. وزرای خارجه دو کشور پس از شنیدن سوالات حضار به طور خلاصه به پرسش ها پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین وزیر خارجه کشورمان در ابتدای صحبت هایش با اشاره به اظهارات همتای آلمانی اش اشاره کرد: شما به کمبود زمان در سوریه اشاره کردید، اما باید خدمتان عرض کنم که ما در سه سال گذشته بارها و بارها گفتیم که سوریه راه حل نظامی ندارد و فقط باید ماجرا را از مسیر سیاسی پی گیریم ولی پیش شرط هایی که در این مدت گذاشته شده باعث شعله ور شدن آتش جنگ در سوریه شده است. من سال گذشته در داووس بر این مسئله تاکید کردم. ما بارها گفتیم که نباید برای سوریه و پیگیری راه حل سیاسی، پیش شرط بگذاریم ولی پیش شرط ها، پیش شرط و باز هم پیش شرط ها کار را به اینجا کشانده است.

ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی در حل سیاسی بحران سوریه تلاش زیادی را صورت داده و فعال بوده، عنوان کرد: ما مخالف آتش‌بس موقت بودیم و همواره اعلام کردیم که بایستی آتش‌بس دائم باشد. معتقدیم که هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد البته نیاز به اقدام نظامی است اما راه‌حل نظامی نه. 

وزیر خارجه کشورمان با طرح این سؤال که چرا برخی فکر می‌کنند مداخله روسیه در سوریه اوضاع را پیچیده‌تر کرده است گفت: در یک سال و نیم گذشته ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه علیه داعش شکست خورد. پروازهای شناسایی انجام شد اما پرواز عملیاتی و بمباران علیه داعش و مواضع آنها نبود چرا که آنها اراده سیاسی در این زمینه نداشتند و فکر می‌کنند اگر با داعش مقابله کنند به بشار اسد کمک می‌کنند. 

ظریف تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت نخواسته که عربستان را از منطقه منزوی کند و هلال شیعی یک توطئه اسلام‌هراسانه است و آنها می‌خواهند ایران‌هراسی را گسترش دهند.

وزیر خارجه کشورمان به تهدید افراطی‌گری برای منطقه اشاره کرد و افزود: افراطیون تهدید علیه ایران و سایر کشورها هستند.

وی در خصوص اینکه آیا می‌توان از مذاکرات 1+5 برای حل بحران سوریه استفاده کرد گفت: ما در حال حاضر نزدیک به این ایده هستیم و هیچ مخالفتی درباره گفت‌وگو در خصوص سوریه در پاریس و جاهای دیگر نداریم.

وی درباره جیسون رضاییان نیز گفت: همه در تلاشیم که این موضوع بشردوستانه را به لحاظ بشردوستانه حل کنیم. اتهامات علیه آن فرایند قضایی و جدی دارد ولی ما تلاش می کنیم از منظر بشردوستانه این مشکل را حل کنیم.

49308
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 5
    ظریف انقلابی ترین فرزند انقلاب است.تاریخ انقلاب به نیکویی از او یاد خواهد کرد.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
      1 0
      اینایی که منفی دادن فازشون چیه ؟