ایسنا نوشت:مصباحی‌مقدم سوالی درباره ضرورت جلوگیری از حضور تندروها در انتخابات مجلس دهم اظهار کرد: آنچه که به اعتقاد ما اصالت و و ماندگاری دارد،‌ فعالیت همین جریانات سیاسی است که همواره با اعتدال حرکت کرده و می‌کنند؛ ما معتقدیم تندروی‌ها و کندروی‌ها همیشه رو به زوال است و تندروها نقش‌شان همیشه کوتاه‌مدت و گذرا است .

اهم اظهارات سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با ایسنا در ادامه می آید:

  • این موارد، نشان دهنده یک مشی و مرام اصولی است و اگر می‌گوییم اصولگرایی، یکی از مبانی‌اش همین است که ما نباید تندروی کنیم. در این شرایط حتماً نیاز است کسانی که معتدل هستند با مشی اعتدالی عمل کنند، البته نباید اعتدال را بین حق و باطل تلقی کرد، متأسفانه گاهی با واژگان بازی می‌شود مثلا نباید اعتدال را امروز مساوی با اصلاح‌طلبی دانست بلکه در کل اعتدال همان مشی است که دین ما اقتضا می‌کند.
  • معتقدم باید کسانی که از این مشی برخوردار هستند میدان‌دار باشند، اما یک نگرانی دارم، این‌که رسانه‌ها بیشتر مواضع تندروها را برجسته می‌کنند و این منحصر به تندروهای یک جناح نیست و در گذشته هم دیده‌ایم تندروهای جناح مقابل هم همین‌طور بودند.
  • یکی از مصادیق تندی‌ها، فحاشی و اهانت‌ها است که مقام معظم رهبری مکرر از نمایندگان مجلس خواستند که به عنوان مثال اگر با وزرا برخورد می‌کنید توهین‌آمیز برخورد نکنید، حتی گاهی تعبیر کردند که دولت در میدان است و باید کمکش کرد و احیاناً اگر وزرا به مجلس می‌آیند با آنها موهن حرف نزنید. این توصیه‌ها،‌توصیه‌های اخلاقی خیلی خوبی است و ما هم باید در مجلس این توصیه‌ها را عملی کنیم.
  • تریبون مجلس باز است و مردم مستقیما از آن استفاده می‌کنند و می‌شنوند و فرهنگی که از این راه انتقال پیدا می‌کند ممکن است مورد تأثیرگذاری و تأثیرپذیری قرار گیرد، لذا به هیچ وجهه به مصلحت نیست که از زبان تند استفاده کنیم و اوقات تلخی کنیم. در شرایط داخلی‌مان، الان با دشمن مواجه هستیم حتی مقام معظم رهبری در مورد برجام فرمودند که نباید جامعه ما دوقطبی شود یعنی یک عده تند تند برخورد کنند و یک عده کندکند بلکه همه باید کاری کنیم که وحدت ملی حفظ شود و با حفظ وحدت بتوانیم مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمنان بایستیم.
  • چهره‌هایی مثل آقای ناطق نوری خودشان اصرار دارند که دوره فعالیتشان گذشته است درحالی که بنده این حرف را قبول ندارم که هر رجل سیاسی یک دوره‌ای دارد. زیرا این افراد می توانند هم در اتاق فکرها حضور داشته باشند و هم برخی از این افراد تجربه‌هایشان را در اختیار کسانی که تجربه کمتری دارند قرار دهند و حتی در یک شرایطی میدان‌داری کنند.
  • ترکیبی بین چهره‌های قدیمی مورد قبول و اعتماد و چهره‌های جدیدی که احیاناً از کارآمدی‌ بیشتری برخوردارند اما معرفی نشده‌اند که طبعاً باید توسط بزرگان قوم این‌ها حمایت و معرفی شوند تا مردم هم بیشتر به آنها اعتماد کنند، می‌توانند در این عرصه حضور داشته باشند.
  • جامعه روحانیت مبارز مستقل از گروه‌هایی که از جانب احزاب و تشکل‌های اصلوگرا به میدان آمده‌اند نمی‌خواهد لیست دهد و طبیعتا خواسته‌های خودش را در قالب همین حرکت جمعی دنبال می‌کند؛ اگر ببیند کسانی که معرفی شده‌اند از کفایت لازم برخوردارند به همین بسنده می‌کند و احیاناً اگر ببیند که کم و کاستی وجود دارد افرادی را پیشنهاد می‌کند.
  • جامعه روحانیت مبارز در انتخابات مجلس همیشه محوریت داشته و ورود می‌کرده، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به طور عمده روی انتخابات خبرگان تکیه دارد البته در انتخابات مجلس در قم هم ورود می‌کند که این مساله ریشه تاریخی دارد.
  • البته ممکن است برخی از این جریان‌ها سازماندهی نشده و یا به شکل تشکل درنیامده باشند که در این مورد ممکن است نتوانیم کسی را به‌عنوان شاخص پیدا کنیم که بگوییم وی هم در جمع تصمیم‌گیرندگان حضور داشته باشد.
  • اسلام، قانون اساسی،‌ امام(ره)، ولایت فقیه این‌ها اصول غیرقابل گذشت است و محور و مبنا قرار دارد بنابراین، اگر چنین باشد یقیناً شورای نگهبان هم در جایگاه جناحی و حزبی ننشسته است که بگوید از فلان جناح است پس قبول، ‌از فلان جناح نیست پس مردود.حتی در این زمینه سخنگوی شورای نگهبان اخیراً مصاحبه کرده بود و بیان داشته که برای ما اشخاص مبنا است نه عناوین. اینکه عنوان اصلاح‌طلب می‌خورد یا اصولگرا مسأله نیست، عملکرد مورد توجه است.
  • توصیه من این است که این شورا کاملاً بی‌طرفی خودش را در احراز صلاحیت داوطلبان در چارچوب قوانین و عرفی که در نظام جمهوری اسلامی پذیرفته است رعایت کند گرچه معتقدم که رعایت می‌کنند و از این چارچوب‌ها خارج نمی‌شود.
  • ما هیچ نگرانی نداریم که اصلاح‌طلبان با تمام توان‌شان برای رقابت به میدان بیآیند و در همه حوزه‌های انتخابیه کاندیدا داشته باشند و هم‌چنین سعی کنند کرسی‌های بیشتری را در مجلس به دست بگیرند اما باید خطوط قرمز نظام را رعایت کنند. این امر مستلزم این است که بر فصل‌الخطاب بودن ولایت فقیه و شخص ولی فقیه تکیه کنند، ما بیش از این هم چیزی انتظار نداریم، از طرف دیگر نسبت به جریان فتنه‌ای که سال 88 پدید ‌آمد و خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران بر این وضعیت غلبه کرد، آن جریان را محکوم کنند و آن را به عنوان خط قرمز برای خودشان مشخص کنند و همچنین نسبت به سردمداران آن مساله فاصله داشته باشند و خودشان را جدا کنند که اگر جدا نکنند طبعاً نمی‌توانند با استخوان میان زخم گذاشتن اعتماد به وجود بیاورند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    11 0
    توصیه ایشان به نماینده ها بسیار مدبرانه است ولی این نماینده ها فقط حرف محمود را گوش می کنند و ادبیات او را تکرار می کنند...