صبح امروز نخستین نشست سخنگوی شورای نگهبان پس از تایید مصوبه برجامی مجلس در این شورا برگزار شد و بسیاری از سوالات خبرنگاران به این موضوع اختصاص داشت.

به گزارش خبرآنلاين، نجات الله ابراهيمان با بيان اينکه نه مجلس و نه شوراي نگهبان، برجام را تاييد نکردند، اظهارداشت: برجام يک توافق سياسي است و نيازي به مصوبه مجلس ندارد. طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» نيز که با قيد يک فوريت در مجلس تصويب و به تاييد شوراي نگهبان رسيد دو بار به داوطلبانه بودن اجراي برجام توسط دولت تاکيد کرده است.

وي افزود: برخي دوستان «برجام» را قرارداد بين المللي تلقي کرده و معتقد بودند که دولت بايد براي تصويب آن به مجلس لايحه بدهد اما برجام يک معاهده بين المللي نبود که نياز به مصوبه مجلس داشته باشد.

سخنگوي شوراي نگهبان به اظهارات يکي از مسئولان کشورهاي غربي اشاره کرد که گفته بود «هر وقت بخواهيم مي توانيم ضمانت اجراي برجام را لغو کنيم». ابراهيميان ادامه داد: شرايط در کشور ما نيز اينگونه است و مسئولان  ما هر گاه تشخيص دهند مي توانند از اجراي داوطلبانه برجام سرباز زنند.

وي تاکيد کرد: نه مجلس و نه شوراي نگهبان، جزئيات برجام را بررسي نکردند. چرا که مجلس چنين ضرورتي نديد و ما هم مصوبه مجلس را بررسي کرديم. البته درباره قول و قرارهايي که در توافق سياسي برجام پيش بيني شده بود، موانعي وجود داشت. به عنوان مثال مجلس قبلا اجراي پروتکل الحاقي را محدود کرده بود و محدوديت هايي براي برخي احکام آژانس قائل شده بود. دولت براي اينکه بتواند اقدامات اجراي برجام را مطابق قانون انجام دهد، بايد اين محدوديت ها مرتفع مي شد که مجلس آن را در قالب طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» ملغي کرد که مورد بررسي حقوقي مفصل چند ساعته شوراي نگهبان قرار گرفت.

خبرآنلاين که به سخنان يکي از نمايندگان مجلس اشاره کرد مبني بر اينکه «من قانون برجام را صد سال ديگر هم قبول ندارم و هر گاه به قدرت برسم آن را ملغي مي کنم» و از سخنگوي شوراي نگهبان پرسيد: «اعلام علني قبول نداشتن يک قانون، به منزله عدم التزام عملي به قانون خواهد بود و در بررسي صلاحيت افراد تاثير خواهد داشت؟»

ابراهيميان در پاسخ گفت: قبول نداشتن يک قانون، قانون شکني نيست و عيبي ندارد. خود من هم قوانين و مصوبات شوراي نگهبان را نقد مي کنم. اينکه بگوييم قانوني مناسب نيست، مطابق مردم سالاري و دموکراسي است و ايرادي ندارد. در بسياري از کشورهاي خارجي سياستمداران اعلام مي کنند زماني که به قدرت برسند، اجراي برجام را ملغي مي کنند.

به گفته وي، آنچه باعث مي شود صلاحيت فردي در انتخابات مجلس تاييد نشود، قانون شکني و عدم التزام به قانون است.

وي در بخشي از اين نشست خبري گفت: اگر برخي از ما در داد و سند اين مذاکره نگران اين هستيم که چرا امتياز بيشتري نگرفتيم، بايد به جاي اينکه سراغ دسته بندي ها برويم، با تعللي انديشمندانه به بررسي موضوع بپردازيم که چه عواملي از قبل فراهم شده است؟

ابراهيميان با بيان اينکه «شعار ظلم ستيزي و مبارزه با استکبار جهاني، شعار کوچکي نيست»، افزود: اما آيا ما به حدي قدرتمند شده ايم که در حد شعارهاي بزرگمان ظاهر شويم؟ اين موضوعي است که نخبگان بايد به آن بيانديشند. بعد از پايان جنگ در محاصره و تحريم بوديم اما فرصتي پيش آمد که از آن استفاده کنيم تا امروز قدرتمنانه تر با قدرت هاي جهاني صحبت کنيم. امروز فرصت جديدي در اختيار ما قرار گرفته که ممکن است تکرار نشود. از اين رو ما جايي براي اشتباه نداريم. به گفته وي، شعارهايي که مي دهيم به سلطه جهاني بر مي خورد و آنها از در آشتي واقعي با ما در نمي آيند.

خبرنگاري در اين جلسه نظر سخنگوي شوراي نگهبان را درباره اينکه «اصلاح طلب ها مي گويند که شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت ها اصل را بر عدم برائت مي گذارد»، پرسيد و او در پاسخ گفت: در مقام احراز صلاحيت براي اصلاح طلبان و اصولگراها اصل برائت کاربرد ندارد و بر اساس قانون، صلاحيت آنها بايد احراز شود. براي جناح هاي سياسي داخل کشور از حيث بررسي صلاحيت، به نحو برابر برخورد مي کنيم. اين نوع خبرسازي ها تبليغات زودرس يک جريان است و از آنها مي خواهم که با حسن نيت بيشتري به نهادهاي مختلف کشور بنگرند.

ديگر سخنان انتخاباتي ابراهيميان را در ادامه بخوانيد:

** صندوق‌های الکترونیکی اخذ رای را از وزارت کشور به ما ارائه دادند و نمونه آن مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا دو جلسه برگزار شد و شورای نگهبان تا این میزان از کار را که بخش مقدماتی آن است مورد تایید قرار داده است.

**شورای نگهبان از انتخابات الکترونیکی به دلیل شفافیت و امکان نظارتی که فراهم می‌کند کاملا حمایت می‌کند و ما در همکاری نزدیک با وزارت کشور هستیم. تجربه‌ تلخ انتخابات الکترونیکی نظام مهندسی همه ما را محتاط می‌کند. حساسیت‌ها به این دلیل وجود دارد تا مشکلی پیش نیاید اما اگر خدای نکرده مشکلی پیش بیاید در کلان شهرها چه عواقبی خواهد داشت. بنابراین حساسیت این که مرحله به مرحله و با همکاری وزارت کشور فرایندها را بررسی می‌کنیم احتیاطی است که شرط عقل است و ما امیداریم در اسرع وقت این فرایندها بررسی شود.

** طبق آزمایش صورت گرفته برای رای دادن، هر فرد برای ورود 46 کد (30 کد نامزدهاي نمايندگي مجلس در تهران و 16 کد نمزد نمايندگي خبرگان در پايتخت) حداقل 10 دقیقه وقت لازم دارد . ما در انتخابات به مشارکت مردم احتیاج داریم اگر قرار باشد یک نفر برای ورود 46 کد 10 دقیقه پشت صندوق باشد در یک ساعت تنها 6 نفر می‌توانند رای بدهند و در 10 ساعت تنها 600 نفر می‌توانند رای بدهند. ضمن این که زمان صرف شده را نیز باید لحاظ کنیم.

**{ در پاسخ به اینکه برگزاری الکترونیکی انتخابات آیا به این دوره از انتخابات می‌رسد؟} من کارشناس فنی نیستم تنها در این زمینه می‌توانم ابراز امیدواری کنم. اما اگر شیوه الکترونیک به این دوره از انتخابات نرسد باز هم تلاش‌های ما به هدر نرفته است. 

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    42 9
    به نظر ،اقای ابراهیمیان انسان منطقی هست
  • علی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    39 7
    وي افزود: برخي دوستان «برجام» را قرارداد بين المللي تلقي کرده و معتقد بودند که دولت بايد براي تصويب آن به مجلس لايحه بدهد اما برجام يک معاهده بين المللي نبود که نياز به مصوبه مجلس داشته باشد. عجب تا قبل از تصویب در مجلس یک ساز دیگه می زدید . تیرتان به سنگ خورد و حالا چیزی دیگه می فرمائید .
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    75 4
    اصلاح طلبان مجلس ششم هم هیچکدام قانون شکنی نکرده بودن ولی رد صلاحیت شدن
  • همایون A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    25 8
    دکتر ابراهیمیان یکی از باسواد و محترم ترین اساتید رشته حقوق است. درود بر ایشان
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    51 3
    دوستان در جریان باشن شورا نگهبان هیچ تغییری نکرده .. منتظر رد صلاحیت ها باشید
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 137
    درود به شجاعت کریمی قدوسی نماینده دلیر و شجاع امت اسلامی
    • رضا IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
      11 3
      بدرود کریمی قدوسی