مقابله با نفوذ آمریکا و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی دو فعالیت عمده احمدی نژاد در این روزها است. ساز و کار اجرایی آن هم تشکیل "شوراهای تبیین گفتمان" در تهران و استان ها است.

زینب صفری: موضوع گفت و گو با عبدالرضا داوری مشاور رسانه ای احمدی نژاد، به سرانجام نرسیدن شکایت احمدی نژاد از جهانگیری معاون اول رییس جمهور و صدور قرار منع تعقیب برای جهانگیری در این شکایت بود. موضوعی که داوری با بیان این که کارها بین ما تقسیم شده و من فقط درباره فعالیت های سیاسی احمدی نژاد صحبت می کنم، حاضر به توضیح درباره آن نشد.

با این حال او توضیحاتی درباره فعالیت های این روزهای احمدی نژاد داد و گفت که احمدی نژاد هرگز برنامه ای برای انتخابات مجلس ندارد و فعالیت های او سیاسی نیست. داوری این را هم گفت که هر لیستی منتسب به احمدی نژاد برای انتخابات مجلس از همین حالا تکذیب می شود. به گفته او مقابله با نفوذ آمریکا و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی دو فعالیت عمده احمدی نژاد در این روزها است. فعالیت هایی که برای آن ساز و کاری تعریف شده و "شوراهای تبیین گفتمان" در تهران و استان ها تشکیل شده است. برای این کار حتی ساختمانی از طرف یکی از نهادهای عمومی در اختیار احمدی نژاد قرار گرفته است. به گفته داوری 7 هزار مدیر ارشدی که احمدی نژاد در طول هشت سال ریاست جمهوری اش تربیت کرده بود و حالا در دولت جدید اغلب بیکار شده اند، بازوی اجرایی احمدی نژاد در این مسیر هستند.  

داوری در سخنانش اشاره ای هم به اسفندیار رحیم مشایی دارد. می گوید او بعد از انتخابات 92 عطای فعالیت سیاسی را به لقایش بخشیده و خودش را در حوزه های اجرایی و سیاسی بازنشسته کرده و حالا مشغول مطالعه در حوزه روابط بین الملل است.

گفت و گوی خبرآنلاین با وی را در ادامه می خوانید:  

درباره فعالیت های سیاسی احمدی نژاد از یک سو میبینیم که همایش ها و جلساتی برگزار می شود. حتی طرفداران ایشان از استان های مختلف جمع می شوند و همایش برگزار می کنند اما از سوی دیگر گفته می شود ایشان اصلا قصد فعالیت های انتخاباتی ندارد. با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس و افزایش این قبیل برنامه ها در اردوگاه احمدی نژآدی ها واقعا این تناقض را چطور می شود تفسیر کرد؟

تفسیری که از فعالیت های دکتر احمدی نژاد می شود یک تفسیر تنگ نظرانه و بر اساس ذهنیت های محدود جناح های سیاسی است. آقای احمدی نژاد امروز مطلقا بنای فعالیت سیاسی ندارد. ما در جلسات با ایشان شرکت می کنیم و نوع مواضع ایشان را می بینیم. در حال حاضر ایشان موضوعی را تحت عنوان تبیین گفتمان انقلاب اسلامی دنبال می کند. آن هم با توجه به رهنمودی بود که مقام معظم رهبری در 14 خرداد امسال داشتند و خطر انحراف از خط امام را مطرح کردند. ایشان در این زمینه کارهایی را شروع کرده است. مجموعه های استانی ما هم که در استان ها فعالیت می کنند همه در همین چهارچوب فعالیت می کنند. گزارش جلسات و سخنرانی های ما موجود است و محتوای هیچ کدام از این جلسات مطلقا سیاسی نیست.

غیر از خود آقای احمدی نژاد، اطرافیان ایشان چطور؟ چون وزرای ایشان در قالب جبهه یکتا دور هم جمع شدند و از طرفی شنیده می شود که قرار است اطرافیان آقای احمدی نژاد لیستی انتخاباتی برای مجلس منتشر کنند...

تردید نکنید که چنین نیست. آقای دکتر احمدی نژاد در انتخابات مجلس دهم غیر از حضور در پای صندوق رای هیچ نوع فعالیت دیگری مانند انتشار فهرست انتخاباتی و یا برگزاری جلسات انتخاباتی و میتینگ نخواهد داشت. ایشان مطلقا کنش انتخاباتی و حمایت از لیست هایی که در سطح جامعه می شود نخواهد داشت. تردید نکنید اگر قرار باشد لیستی منتشر و منتسب به احمدی نژاد شود از همین الان اعلام می کنیم که تمام این لیست ها تکذیب می شود. دفتر خود ایشان هم در برابر فعالیت های انتخاباتی که بخواهد به ایشان منتسب شود حتما واکنش نشان می دهد و تکذیب می کند.

آقاي احمدی نژاد با اتهامي به نام «جریان انحرافی» در دولت دوم خود مواجه بود. آيا تلاش هاي جدیدي که برای تبیین گفتمان امام و انقلاب از سوي وي انجام مي شود، برای زدودن این موضوع از دامان احمدی نژاد است؟

جریان انحرافی را تعداد محدودی از حامیان آقای هاشمی و  برخی از افرادی که در جریان اصولگرایی بودند و در تله جریان آقای هاشمی افتادند مطرح کردند. دکتر احمدی نژاد رییس دولتی است که مقام معظم رهبری هر سال در هفته دولت ویژگی دولت او را زنده کردن آرمان های امام و انقلاب و خجالت نکشیدن از مطرح کردن شعارهای انقلاب بیان کرده است. ایشان از احمدی نژآد و دولتش به عنوان احیا کننده ارزش های انقلاب و آرمان های انقلاب و کسی که از سر دست گرفتن شعارهای انقلاب در مجامع بین االمللی خجالت نکشید یاد کرد. این برای ما شاخص است.

فکر می کنید دلیل رد صلاحیت آقای مشایی در انتخابات چه بود؟

اقای مشایی، زاکانی، متکی، لنکرانی  و حتی آقای هاشمی و ده ها نفر از چهر های شاخص در آن انتخابات احراز صلاحیت نشدند. این را باید از شورای نگهبان بپرسیم که چرا به این جمع بندی رسید.

تحلیل شما در اینباره چیست؟

موضوع تمام شده است و نمی خواهم درباره آن حرف بزنم. خود آقای مشایی هم در این زمینه برنامه و فعالیتی ندارد. به هر حال محور فعالیت های جریان تبیین گفتمان انقلاب خود آقای احمدی نژاد است. ما به ایشان تاسی می کنیم و کار را پیش می بریم.

نقش آقای مشایی در این بین چیست؟

مشایی بعد از انتخابات سال 92 از همه فعالیت های سیاسی کناره گیری کرد و خودش را در حوزه اجرایی و سیاسی بازنشسته کرده است. او در حوزه های مطالعاتی و فرهنگی و پژوهشی متمرکز شده است. او عمده اوقات خود را به مطالعه حوزه های مختلف فرهنگی و رشته تخصصی خود که حقوق بین الملل است می گذراند. در جلساتی که رنگ و بوی سیاسی داشته باشد هم مطلقا علاقه مند نیست که شرکت کند. حتی در بعضی از جلسات که ما خدمت ایشان می رویم، اگر بحث کمی به سمت سیاسی چرخش داشته باشد ایشان رغبتی به ادامه بحث نشان نمی دهد.

نقش آقای مشایی در جریان تبیین گفتمان انقلاب چیست؟ به هر حال گفتید که این جریان سیاسی نیست ...

این جریان بعد از ابراز نگرانی رهبری از تحریف آرمان های امام راه افتاد و آقاي احمدی نژاد در این زمینه برنامه ریزی و جلساتی را طراحی کرد تا به مطالعه و تبیین گفتمان امام و انقلاب پرداخته شود.

سوال من این است که نقش آقاي مشایی در جریان تبیین گفتمان انقلاب چیست؟

آقای مشایی در این طرح تبیین گفتمان، حضور و مداخله ای ندارد. ایشان در هیچ کدام از جلسات نیست و اگر برنامه و مهمانان و سخنرانان را بینید خود آقای مشایی ترجیح می دهد در این برنامه مشارکتی نداشته باشد. ایشان پیگیر مطالعات شخصی اش در حوزه فرهنگی و حقوق بین الملل است.

ظاهرا در جریان تلاش هایی که جریان اصولگرا برای رسیدن به وحدت دارد، دعوتی هم از آقای احمدی نژاد شده است. این درست است؟

بیش از دو سال است که خیلی از افراد مورد وثوق و مورد اعتماد آقای احمدی نژاد در جلسات همگرایی اصولگرایان که جامعه روحانیت مبارز محوریت آن را بر عهده دارد حضور دارند. مرتضی تمدن استاندار سابق تهران و جمعی از وزرای سابق آقای احمدی نژاد افراد مورد وثوق او هستند که در این جلسات هم حاضرند. البته در این جلسات به نمایندگی از آقای احمدی نژاد شرکت نمی کنند، اما بسیاری از افراد مورد وثوق دکتر احمدی نژاد در مجامعی که درباره فعالیت های اصولگرایان صحبت می شود، حضور دارند.

بنابراین ایشان این دغدغه را ندارد که نماینده ای در این جلسات همگرایی ندارد...

احمدی نژاد دغدغه ای از بابت جریان های سیاسی ندارد. نگاه او به صحنه سیاسی نیست و به صحنه انتخاباتی نگاه نمی کند.

چطور نگاه می کند؟

جریان های سیاسی را تقریبی نگاه می کند. به نظر او چون اسفندماه انتخابات است پس باید یک سلسله فعالیت هایی صورت گیرد. افق او انقلاب است. احمدی نژاد شخصا دغدغه ای برای فعالیت سیاسی ندارد. چون بالاترین نصاب رای را به دست آورده؛ و 8 سال رییس جمهور بوده است. حالا اگر دوباره بخواهد رییس جمهور شود که فضیلتی برای احمدی نژآد ایجاد نمی شود. او برندی دارد و بر اساس آن برند کار می کند. جایگاه و نقش خودش را هم خیلی فراتر از دعواهای سیاسی برای انتخابات می داند. احمدی نژاد اعتقاد دارد دشمن اصلی نظام و انقلاب، آمریکا است و ایشان اگر بخواهد در صحنه ای وارد می شود که بخواهد با آمریکا به عنوان دشمن اصلی مقابله کند و نه چندتا جریان سیاسی که در دغدغه های سیاسی و رسیدن به مناصب قدرت دارند.

جریان هاس سیاسی همانطور که مسائل را می بینند احمدی نژاد را تفسیر می کنند. به هر حال ایشان پیگیر این نیست که افراد مورد وثوقش در جلسات شرکت کنند. اما جامعه روحانیت مبارز از جمعی از از افراد مورد وثوق احمدی نژاد هم در جلسات دعوت می کند.

از شخص خود ایشان دعوت شده است؟

اطلاعی ندارم.

اشاره کردید که برنامه اقای احمدی نژد مقابله با امریکا است. ایشان قرار است این برنامه را چطور پیش ببرد؟

ایشان در صدد است که برنامه آمریکا در منطقه در یک دهه آینده تحلیل شود و در سطح افکار عمومی افشا شود. احمدی نژاد در این زمینه افراد متخصصی را دعوت کرده تا گزارش ها و اسناد مربوط به امنیت ملی آمریکا در یک دهه آینده و برنامه های دولت آمریکا را مطالعه کنند؛ بسیاری از اساتید دانشگاه در حوزه های اقتصادی روابط و حقوق بین الملل به احمدی نژاد مشاوره می دهند و جلسات منظم دارند. در نهایت جمع بندی این جلسات با شوراهای تحلیل گفتمان است که توسط همین اساتید تشکیل شده اند. بنابراین افشای برنامه های آمریکا در یک دهه آینده دستور کار امروز شوراهای تحلیل گفتمان ما است.

در حال حاضر جمعی از اساتید دانشگاه های تهران، امام صادق، پژوهشگاه فرهنگی و دانشگاه شهید بهشتی و علامه طباطبایی به طور منظم با آقای احمدی نژاد جلسه دارند و در موضوعات مختلف از جمله زمینه های نفوذ آمریکا و استراتژی های آن را تحلیل می کنند. این ها جمع بندی می شود و به صورت محتوا و گزارش در اختیار دوستان ما در اقصی نقاط ایران قرار می گیرد و آنها هم با استفاده از ظرفیت هایی که در شبکه های اجتماعی دارند این محتوا را توزیع می کنند.

این شبکه سازی که از آن صحبت می کنید مشخص است که در سطح کشور چه تعدادی عضو دارد؟

احمدی نژاد در دوران مسئولیت خود بیش از 7 هزار مدیر ارشد را در سطح ستاد و استان ها و شهرستان ها تربیت کرد. بخش زیادی از این شبکه امروز در دولت یازدهم از کار برکنار شدند و طبیعتا علاقه مند هستند که در مسیر گفتمان احمدی نژاد فعالیت کنند. برآورد ما نشان می دهد که تعداد اعضاي شبکه خیلی زیاد است. شبکه هایی که امروز با مجموعه های گفتمان سازی همراه و همکار هستند تعداد زیادی هستند که در خیلی از این جلسات امکان حضور و دعوت همه آنها نیست. در همین جلسه 8 مرداد 500 نفر از این ها از سطح کشور دعوت شدند.

هزینه های مالی این فعالیت ها چطور تامین می شود؟

این فعالیت های هزینه زیادی ندارد. در استان ها بر اساس منابع مالی در اختیار خودشان فعالیت می کنند و کمکی از احمدی نژاد دریافت نمی کنند. اما در تهران دفتر آقای احمدی نژاد دفتر کوچکی است در منطقه ولنجک که آن هم هزینه زیادی در بر نمی گیرد.

منظور شما همان دفتر دانشگاه ایرانیان است؟

خیر. منظورم دفتر ایشان در ولنجک است. دفتر دانشگاه ایرانیان در منطقه جنت آباد واقع شده است.

متوجه نشدم در نهایت تامین هزینه ها به چه صورتی است؟

فعالیت های شوراهای تحلیل گفتمان هزینه ای ندارد. احمدی نژاد خودش عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت است. بقیه دوستان مثل اقای تمدن و یا جوانفکر که به ایشان کمک می کنند بازنشسته هستند و حقوقی از احمدی نژاد بابت این کمک ها دریافت نمی کنند. فقط هزینه مختصر پذیرایی است که برای تامین چای و بیسکوییت صرف می شود. در این جلسات حق جلسه ای به افراد پرداخت نمی شود. بنابراین فعالیت های ما هزینه زیادی ندارد. هزینه های ما محدود است در حد اداره یک دفتر کوچک. ساختمان را هم یکی از نهادهای عمومی کشور در اختیار احمدی نژاد گذاشته است. و از این بابت هزینه ای از او دریافت نمی کند.

این ساختمان غیر از دفتر خود آقای احمدی نژاد و دانشگاه ایرانیان است؟ با این حساب سه ساختمان در اختیار ایشان است؟

بله . البته ساختمان دانشگاه ایرانیان هم همین وضعیت را داشت. یعنی از طرف یکی نهادهای عمومی کشور واگذار شده و تمامی افرادی که در آن فعالیت می کردند از جمله مهندس مشایی حقوقی از دکتر احمدی نژاد دریافت نمی کردند و هزینه ای از این بابت متوجه ایشان نبوده و نیست.  

آقای احمدی نژاد همچنان درخواست های مردمی را پاسخ می دهد؟

ایشان هنوز هم مورد رجوع مردم است. هر روز بین ساعت شش و نیم تا 7 صبح جمعیتی حدود 50 نفر از مردم از اقصی نقاط ایران در مقابل منزل آقای احمدی نژاد می آیند و مشکلاتشان را با او مطرح می کنند. ایشان هم سعی می کند مشکلات مردم را حل کند. بعضی ها در دستگاه های اداری مشکل دارند مثل شهرداری ها، کمیته امداد و یا برخی از دادگاه ها، مشکلاتی با برخی بانک ها دارند و وام نیاز دارند؛ احمدی نژاد در حد ارتباطات خودش وقت می گذارد و این مشکلات را حل می کند.

27214

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر.م RO ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    11 13
    نوع تحلیل ایشان و دوستانشان در رابطه با امریکا قطعا شبیه ان تحلیلی نیست که به خبرنگار خارجی با صراحت گفتن که اوباما بدلیل سیاهپوست بودن رییس جمهور نمیشوند؛ که؟
  • داود A1 ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    19 16
    خیلی رو میخواد که با این همه نابسامانی که در طول هشت سال ایجاد کرد دوباره بخواهید کاندید شوید البته شما این رو و جسارت انرا دارید ولی مردم از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شوند
  • مهدی رحیمی آتانی DE ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    22 15
    اگه سالها بگذره هم من یکی کارهای خلاف آقای احمدی نژاد و فراموش نمیکنم...دولت پاک دستان بودید شما.ههههههخخخخ