نشست آموزشی تدوین برنامه ششم توسعه کشور باحضور فرمانداران و بخشداران در محل سازمان مدیریت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، رئیس سازمان مدیریت در این نشست چهارساعته با بیان اینکه دولت ها بر اساس عملکرد در 4 حوزه: تعادل داخلی، تعادل خارجی، توزیع عادلانه درآمد ملی و رشد منطقی تولیدات سنجیده می شوند، به ارائه گزارشی پیرامون وضعیت شاخص های کلان اقتصادی کشورمان در 50 سال گذشته پرداخت.

 

حمید رضا نصیری زاده در این رابطه گفت که رشد اقتصادی کشورمان طی سال های 1341 تا 1390، در مجموع 4.8 درصد بوده و کشور در این سال ها بیکاری 11.3 درصدی را تجربه کرده است.

وی در عین حال گفت که بهره وری کل عوامل تولید در طول 50 سال گذشته منفی 0.3 بوده باوجود آنکه تکنولوژی در این سال ها ارتقاء یافته است.

 

عضو ستاد تدوین برنامه ششم در این گزارش با اشاره به اینکه کشور در سال گذشته رشد اقتصادی حدود 3 درصدی را تجربه کرد، اظهار داشت: تحقق هر یک درصد رشد اقتصادی نیازمند 9700 میلیارد تومان سرمایه گذاری است و کشور برای حفظ رشد سال گذشته نیازمند 29 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش دولتی و خصوصی است.

وی در این رابطه متذکر شد: امسال درآمدهای دولت 30 درصد کاهش یافته ولی هزینه ها 20 درصد افزون شده است.

نصیری زاده افزود در حالیکه رشد اقتصادی هدفگذاری شده در برنامه پنجم توسعه سالانه 8 درصد بود، عملکرد 3 سال نخست برنامه، منفی 2 درصد بوده است.

 

رئیس سازمان برنامه، در بخش دیگری از جلسه با طرح این موضوع که در برنامه ششم توسعه کشور، وضع موجود بررسی خواهد شد و وضعیت مطلوب 5 سال آینده ملاک کار خواهد بود، گفت: در حوزه استانی، سند توسعه استان همزمان با تدوین برنامه ششم کشور تصویب خواهد شد و از سال 1395 تا 1399 ملاک کار قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول درخصوص برش استانی برنامه ششم توسعه کشور هم گفت: تحلیل وضعیت فعلی استان، تهیه و تدوین سند توسعه استان، بررسی سند توسعه استان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، تدوین برنامه های عملیاتی استان و سازگار نمودن و انطباق برنامه های عملیاتی استان و بخش در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور طی یکسال آینده انجام خواهد شد.

 

نصیری زاده افزود: آب، گردشگری و میراث فرهنگی، توسعه علم و فناوری، فرهنگ، توسعه صنعتی با تکیه بر صنایع با فناوری بالا، محیط زیست و منابع طبیعی و توسعه انرژی های نو، 7 محور سند توسعه استان خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت در این جلسه با اعلام اینکه سند توسعه و نقشه راه استان تا پایان سالجاری تدوین خواهد شد، از فرمانداران خواست تا در تدوین احکام برنامه ششم و مفاد سند توسعه استان، مشارکت کنند.

 

حمیدرضا نصیری زاده در پایان سخنان خود به اعتبارات ماده 180 قانون برنامه پنجم اشاره کرد و گفت: درخواست سازمان مدیریت و برنامه استان یزد به سازمان مدیریت کشور مبنی بر واگذاری توزیع این اعتبار به استان ارسال شده و پیگیری لازم در این خصوص در حال انجام است.

وی در این رابطه از بروزکردن شاخص های ماده 180 بمنظور تخصیص عادلانه تر اعتبارات خبر داد.

فرمانداران اشکذر، ابرکوه، بهاباد، بافق، تفت، خاتم، مهریز و جمعی از بخشداران در این جلسه حضور داشتند و به بیان نظرات خود پیرامون موضوعات طرح شده در جلسه پرداختند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =