اگر یک نماینده انگلیس به نابینایان این حرف را می زد ،چه می شد؟

علی صابری، حقوقدان و عضو نابینای شورای اسلامی شهر تهران

یکبار دیگر نمایندگان مجلس با ثبت نام افراد نابینا در انتخابات مجلس مخالفت کردند. اما این بار يكي از نمايندگان در مجلس که به عنوان مخالف صحبت می‌کرد گفت که «چه فرقی می کند بین بینایی و شنوایی، البته شاید بهتر هم باشد کسی که لال باشد وارد مجلس شود، حداقل چالش درست نکند و دردسر هم برای ما درست نکند.»
ترجیح می دهم با یک بیت از سعدی شروع کنم که می فرماید: دیده را فایده آن است که بهتر ببیند. البته به این معنی نیست که از محیط عقلانیت بیرون بیایم و وارد محیط احساسی شوم. متاسفانه نابینایی و ناشنوایی روز چهارشنبه در مجلس ، مبنای توهين هاي برخي افراد قرار گرفت. حرف هايي که برازنده کسی نیست.
بدون اینکه وارد بحث های حقوقی این اتفاق شوم چند توصیه به آقای کاتب دارم و امیدوارم این توصیه ها را بخوانند. سرمربی انگلیس در کشوری که اسلام هم ندارند در مورد معلولیت گفته بود که معلولیت افراد به دلیل گناهانی است که پدرو مادر و نیاکان آنها انجام داده اند. افکارعمومی در آن ایام به حدی به گفته های اين فرد اعتراض کردند و فشار آوردند که بحث در مسیر درستی قرار گرفت و او مجبور به عذرخواهی شد.
یک مورد دیگر برای کاپیتان تیم ملی انگلستان و چلسی پیش آمد و او اتومبیل خود را در جایگاه مخصوص معلولان پارک کرده بود و این موضوع در کنار فساد اخلاقی که داشت باعث واکنش هایی از سوی جامعه شد و این موارد بارها برای فوتبالیست‌ها و هنرمندان پیش آمد و اعتراضات جامعه را برانگیخته است.
این اتفاق برای هنرمندان و ورزشکاران هم صورت خوشی ندارد چه برسد به کسی که نماینده مجلس است و اگر این اتفاق در انگلستان و دیگر کشورها می افتاد، آقای کاتب وادار به استعفا می شد اما در کشور ما، این اتفاق معمولا نمی افتد.
ما کسانی را داریم که در 8 سال دفاع مقدس چشمانشان را در جبهه های جنگ از دست دادند تا اين آقا به نمایندگی برسد. این اظهار نظر ايشان توهین به شعور مردم است و همین مردم قضاوت خواهند کرد که چه کسانی استحقاق نمایندگی را دارند؟
رفتار این نماینده مجلس نه در ماهیت که حق نابینایان را برای حضور در مجلس نمی پذیرد، بدتر از آن در شکل که معلولان و نابینایان را دست آویز مضحکه قرار می دهد پسندیده نیست و فکر می کنم که اطلاعات و تصورات آقای کاتب مربوط به 100 سال پیش است.
2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    25 0
    واقعا جای تاسف داره
  • سیدمحمدموسوی A1 ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    42 0
    عزیز دل بزرگوار بنده به عنوان یک ایرانی از شما عذر میخوام که فردی که نماینده ی پارلمان کشورم است اینگونه سطح شعور و فهمش را از دنیا به نمایش گذاشته و به گروهی از تواناترین افراد جامعه توهین کرده است. اندکی صبر اسفند ماه نزدیک است.
  • بی نام A1 ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    29 0
    قابل توجه اين نماينده محترم اقاى ديويد بلانكت ٢٣سال نماينده مجلس و ٤ سال وزير كشور انگليس بوده بطور مادرزادى نابينا بوده
  • همایون IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    20 0
    ... و همین مردم قضاوت خواهند کرد که چه کسانی استحقاق نمایندگی را دارند؟ ن برادر اتفاقا مردم خواب تشریف دارن وگرنه امثال این دوستان تو مجلس کم نیست