یک کارشناس مسائل هسته ای ضمن تاکید بر اهمیت گزارش آژانس که در آن تاکید کرد ایران تا کنون به همه تعهدات خود عمل کرده است، گفت: این گزارش می تواند مقدمه ای برای گزارش کلیدی و حیاتی آذر ماه باشد.

محمد اکبری - آژانس بین المللی انرژی اتمی در اخرین گزارش خود در مورد برنامه هسته ای ایران ضمن تایید فعالیت های ایران، تاکید کرد جمهوری اسلامی تا کنون به همه تعهداتی که داشته عمل کرده است. گزارشی که می توان آن را مقدمه ای برای دریافت تایید نهایی از آژانس برای فعالیت های گذشته ایران ارزیابی کرد.

*گزارش تایید فعالیت های ایران از سوی آژانس

حسن بهشتی پور کارشناس انرژی هسته ای در گفتگو با خبرآنلاین ضمن تاکید بر اهمیت این گزارش آژانس تاکید کرد: «آژانس در این گزارش خود تایید کرده است تا کنون ایران بر تعهدات خود وفادار مانده و کارهای لازم را به درستی انجام داده است. البته باید در نظر داشته باشیم گزارش مهمتر در آذرماه منتشر خواهد شد و در آن مقطع آقای آمانو باید بگوید موضوعات مربوط به گذشته یا همان پی ام دی حل شده است یا خیر. در واقع گزارشی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در دسامبر جاری منتشر می کند بسیار برای ایران کلیدی است و این گزارش می تواند مقدمه ای برای بیان وضعیت اصلی که تا دو ماه دیگر منتشر می شود باشد.»

*اجرایی شدن توافق

این کارشناس مسائل انرژی هسته ای در ادامه با اشاره به آغاز اجرایی شدن برجام طی روزهای آتی اظهار داشت: «از ۲۶ مهر ماه رسما فرآیند اجرایی برجام آغاز می شود و طرفین تعهداتی که در متن توافق هسته ای داده اند را اجرایی می کنند. ما باید اقداماتی چون کاهش تعداد سانتریفیوژها را انجام دهیم، ذخایر اورانیوم خود را به گاز هگزا فلوراید یا اکسید تبدیل کنیم و مقداری از آن را هم طبق قرارهای پیش بینی شده به ذخایر اورانیوم قزاقستان بفرستیم یا بخشی از آن را هم در بازارهای بین المللی بفروشیم. از سوی دیگر طرف مقابل هم اتحادیه اروپا شروع به لغو تمام تحریم ها می کند و سازکارهای اداری و حقوقی آنها را عملی می کند. طرف آمریکایی هم تحریم ها و محدودیت ها را تعلیق می کند. من در مجموع فکر می کنم روند اجرایی شدن پروسه برجام و در نهایت رفع تحریم ها تا دی و بهمن سال جاری خاتمه یابد.»

*شبهات بر سر آزمایش موشکی ایران

حسن بهشتی پور در ادامه گفتگو با خبرآنلاین با تاکید بر آزمایش موشکی ایران که مورد انتقاد برخی کشورهای غربی قرار گرفته است اشاره کرد: «آمریکایی ها و فرانسوی ها انتظار داشتند ما بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ آزمایش های موشکی انجام ندهیم. ضمن اینکه در قطعنامه ۲۲۳۱  از ایران خواسته شده از موشک هایی که برای حمل کلاهک هسته ای طراحی شده استفاده نکند. این در حالی است که موشک های عماد برای دفاع از کشور ساخته شده و این موشک کاربرد حمل کلاهک ندارد. بنابراین اعتراضات غربی ها به این موضوع بی مورد است. ما دیدیم که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم تاکید کرد این آزمایش نقض برجام نیست ولی اظهار داشت قطعنامه ۲۲۳۱ نقض شده است و این تفسیر آمریکایی ها و فرانسوی ها است. البته در بیانیه ای که ایران همان زمان و پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ منتشر کرد، تهران بر این موضوع تاکید کرد که این بخش قطعنامه که مربوط به محدودیت های موشکی است را نمی پذیرد و تردیدی در مورد دفاع از کشور به خود را نمی دهد.  

*آژانس نمی تواند دروغ بگوید

بهشتی پور در پایان با تاکید بر اینکه حتی یک مورد هم سراغ ندارد که آژانس در گزارش هاش دروغ گفته باشد افزود: «از سال ۱۹۶۸ که آژانس بین المللی انرژی اتمی کار خود را آغاز کرده حتی یک مورد هم سراغ نداریم که آژانس در مورد ماجرایی خلاف گفته باشد یا چیزی که نبوده را بوده یا برعکس اعلام کرده باشد. تمام اعتراض به آژانس این است که درباره اطلاعات غلطی که دشمنان درباره برنامه هسته ای ما به این نهاد بین المللی داده اند موضع گیری نمی کند و به طور صریح اعلام نمی دارد که این اطلاعات غیر واقعی است. ضمن اینکه انتقاد دیگر به آژانس در اختیار گذاشتن اطلاعات محرمانه این سازمان به خبرگزاری هاست که اعتراض و مخالفت ما را به همراه داشته است. البته ما شاهد بودیم در خصوص توافق محرمانه ای که ما با آژانس داشتیم این اتفاق هم نیفتاده و آقای آمانو حتی در مقابل اصرار نمایندگان کنگره آمریکا هم حاضر نشد مفاد این توافق محرمانه را فاش کند. در نتیجه دوستانی که در داخل می گویند آژانس دروغ می گوید را نمی توان درک کرد. چرا که اساس آژانس چنین اجازه ای را نمی دهد و سیستم و روند اداری  این نهاد به گونه ای است که شما نمی توانید خلاف عمل کنید. به عنوان مثال در مورد عراق بعد از اشغال این کشور آژانس ادعا نکرد که تسلیحات هسته ای در این کشور پیدا کرده است چرا که نمی توانست چنین بکند و روند ورودی ها و خروجی ها در این نهاد کاملا مشخص است. این اتفاق باعث شد آمریکا در جهان رسوا شود اما آژانس خلاف واقع نگفت. در نتیجه آژانس نه در گذشته و نه در وضعیت فعلی نمی تواند مواردی که نیست را هست و بر عکس اعلام کند. 

49 308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 0
    به خدا با این گرونی کمر شکن اخر ماه 10 هزار تومن تو جیبم میمونه به خدا از استرس اداره زندگی قلبم درد میکنه
  • حسن بهشتی پور A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    سلام خدا قوت در این متن اشتباهات اساسی وجود دارد حالا یا من اشتباه گفتم یا خبرنگار شما بد برداشت کرده است خاهشمند است متناصلاح شده را که بر روی وبلاگم گداشتم جایگزین کنید www.beheshtipour.net