تسنیم نوشت: تناقض آمار رسمی عربستان در مورد قربانیان فاجعه منا با آمار اعلام شده از سوی خبرگزاری‌های جهانی از جمله خبرگزاری فرانسه موجب رسوایی عربستان شده و دروغگویی این را برملا کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، تناقض آمار رسمی عربستان در مورد قربانیان فاجعه منا با آمار اعلام شده از سوی خبرگزاری های مهم جهان از جمله خبرگزاری فرانسه موجب رسوایی رسانه های و نیز مسئولان سعودی شده و فرار آنان از مسئولیت پذیری را برملا کرده و از دروغگویی آنان پرده برداشت.

دروغ پردازی و سیاسی کاری رسانه های سعودی

با اعلام آمار این منابع روشن شد که شبکه های اطلاع رسانی سعودی به دنبال دروغ پردازی بوده و در تلاش هستند فاجعه منا را سیاسی کنند.

با گذشت زمان این آمار بیش از پیش وقاحت مسئولان سعودی در قبال فاجعه منا و نوع تعامل آنان در سطح رسمی را برای افکار عمومی جهان روشن کرده و نشان داد که این تعامل نخست با کوتاهی و ناکامی آغاز شد و سپس با خودبزرگ بینی همراه شده و تا آنجا پیش رفت که بر خلاف آمار اعلام شده از سوی عربستان خبرگزاری فرانسه آمار قربانیان فاجعه منا را یک هزار و 608 نفر اعلام کرده و دو روز بعد اعلام کرد آمار قربانیان به یک هزار و 633 نفر افزایش یافته است.

این منبع همچنین اعلام کرد که تعداد قربانیان رو به افزایش است، این در حالی است که وزیر بهداشت عربستان اعلام کرد که تعداد قربانیان فاجعه منا به 769 نفر افزایش یافته است!

بدترین فاجعه تاریخ معاصر حج

اما بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه که با استناد به آمار 31 کشور تا روز چهارشنبه اعلام شد، تعداد قربانیان فاجعه خونین در منا به یک هزار و 633 نفر رسیده است و به این ترتیب بدترین فاجعه در تاریخ معاصر حج را رقم زد.

در این میان مسئولان سعودی در تاریخ بیست و ششم سپتامبر گذشته ( بیش از دو هفته پیش) اعلام کردند که دست کم 769 نفر در فاجعه منا جان باختند و از آن تاریخ به بعد ریاض هیچ آمار دیگری در خصوص قربانیان ، مجروحان و مفقودان این حادثه اعلام نکرد.

در این شرایط این سوال مطرح است که آیا نحوه تعامل یک کشور با فاجعه ای که در خاک آن رخ داده است باید اینگونه باشد؟

کوتاهی در قبال فاجعه منا وکنجکاوی در مورد حوادث سایر نقاط جهان

گر حادثه ای با تاثیرگذاری کمتر در یک کشور دیگر و در یک نقطه بسیار دور دنیا رخ داده بود، بی تردید رسانه های سعودی و مسئولان این کشور هر روز در این خصوص اطلاع رسانی می کردند و همه را در جریان ریز و درشت ماجرا قرار می دادند.

نادیده گرفتن نیمی از قربانیان فاجعه منا در آمار عربستان

در مقایسه آمار خبرگزاری فرانسه با آمار رسمی عربستان از فاجعه منا باید گفت که آمار خبرگزاری فرانسه با استناد به اعدادی است که کشورهای مختلف از تعداد قربانیان خود در فاجعه منا اعلام کرده اند و جالب اینکه این آمار بیش از دو برابر آمار دولت عربستان است.

این در حالی است که بسیاری از حجاج هنوز مفقود هستند، بنابراین نظام حاکم سعودی در برخوردی کاملا تحقیر آمیز موضوع سایر قربانیان یا همان مفقودان را نادیده گرفته است و چرا که نه؟ این عربستان است که در پس درآمدهای نفت به مسلمانان و نیز حرمین شریفین ظلم و بی حرمتی می کند.

اتهام زنی عربستان به متقاضیان تحقیق در مورد حادثه منا

در واقع فاجعه منا نه تنها از اوج لاابالی گری حاکمان سعودی در قبال مقدسات اسلام و فرایض اسلامی و خود بزرگ بینی آنان و نیز بی حرمتی به عقل و خون مسلمانان پرده برداشت، بلکه از این فراتر سیاست سانسور رسانه ای آنان در قبال هر رخدادی را برملا کرده و نشان داد که آنان هرکس را که درخواست تحقیق در قبال رخدادهای مختلف را مطرح کند، به سیاسی کردن موضوع متهم می کنند.

در زیر آمار خبرگزاری فرانسه از قربانیان فاجعه منا به نقل از هر یک از کشورهایی که در این فاجعه قربانی داده اند، آمده است:

ایران:464 نفر، مصر: 177 نفر، نیجریه: 145 نفر، اندونزی: 120 نفر، هند: 101 نفر، پاکستان: 87 نفر، بنگلادش: 79 نفر، مالی : 60 نفر، سنگال: 54 نفر، چاد: 52 نفر، بنین: 34 نفر، مغرب:33 نفر، سودان: 30 نفر، نیجر: 28 نفر، الجزایر:28 نفر، بورکینا فاسو: 22 نفر، کامرون: 20نفر، ساحل عاج:14 نفر، اتیوپی: 13 نفر، لیبی: 10 نفر، سومالی: 8 نفر، کنیا: 6 نفر، غنا: 5 نفر، موریس: 5 نفر، تانزانیا : 4 نفر، تونس: 4 نفر، بروندی و عمان، اردن، عراق و هلند هر کدام، یک قربانی.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =